Gå til innhold
Arkivverket

[#22072] Gift i Christiania ca 1895?


Gjest Sigurd Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigurd Andersen

Ifølge familien ble Harald Johannessen (1872-1910) gift med Ellen Sophie Jensen (1860-1949) i 1895, aller mest sannsynlig i Oslo. Jeg vet imidlertid ikke eksakt hvor eller når det skjedde. Har noen muligheten til å undersøke dette uten store vansker?Også tippoldeforeldrene mine Søren I. A. Sørensen (1876-1957) og (Augusta) Mathilde Andersen (1873-1956) ble mest sannsynlig gift omtrent på denne tiden, ettersom de ble foreldre i mars 1897. Trolig giftet også de seg i Oslo, kanskje i 1896?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne  Pettersen

HeiHer har du hvertfall Harald og hans familie i 1900 Lenke . Jeg vet ikke hvilken menighet Elisenbergveien tilhorte, men det er det sikkert noen andre som gjor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Magne Hva gjør du i Cape Coral!?Elisenbergveien ja!dere må lære dere denne linken: Lenkesom forteller hvilke kirkesogn gatene var i 1899Denne indexen er selvsagt knottet av.. meg.. :), men, det er ikke jeg som laget den i utgangspunktet!!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

For å pirke litt, det er ingen menighet som heter Frogner og Uranienborg. Elisenbergveien tilhørte Uranienborg menighet til 1897, deretter Frogner menighet.En annen ting er at Frogner menighet benyttet Uranienborg kirke frem til menighetens egen kirke stod ferdig i 1907, men Frogner har egne kirkebøker.Lenken er korrekt for Kristiania fra 28. september 1897 til 19. februar 1907, men er vanligvis anvendelig fra 1880. (En annet poeng er at det var forholdsvis ofte at en familie hadde ulike adresser i 1895 og 31.12.1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg får rette meg selv, den er gyldig 1899-1907. (Jeg glemte Vålerenga, unnskyld !! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Nå bodde familien i Elisenbergveien i 1900, og det var det Magne dro fram som spørsmål.. det var forresten du som tipset meg om denne kredsinndelingen for noen år siden Geir :)for å vite litt nærmere om gater og kirker, så er riksarkivets katalog ganske fin: Lenkeher ser dere når og slikt om bl.a. både Frogner og om Uranienborg.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Andersen

Takk for interessant informasjon. Her er den andre familien i 1900: Lenke Jeg ser på linken du viste, Laila, at Ole Vigs Gade tilhørte Fagerborg i 1899 - men vet jo ikke om de bodde der i 1896, eller når de enn ble gift (antar at de ble det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne  Pettersen

Her har du Soren Sorensen med sin familie ogsaa i Oslo i 1900 Lenke(Laila, jeg nyter sommeren her nede og koser meg, sammen med slektningene mine)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Fageborg ble opprettet 1897.Kristiania Adressebog 1901 (dvs. høst 1900): Søren Sørensen, Ole Vigs Gade 17 (Vognfører)1900: Ole Vigs Gade 17 (sporveisarbeider)1899-1898: Ole Vifs Gade 17 (Sporveiskusk)1897 : Ingen Søren Sørensen som passer yrkesmessig. Det bor en G. Sørensen (fiskeriinspektør) i Ole Vigs Gade 17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Andersen

Tusen takk for disse opplysningene om Søren!!! Men søren å; intet spor etter sporveiskusken før 1898 (høst 1897?)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kristiania Adrssebok 1901: H.Johannessen Glasmester, Elisenberg Vn.5Kristiania Adressebog 1899-1900: Frydenlunds Gade 111898: Frydenlunds Gade 11 var under oppførelse senhøstes 1897. Pilestrædet 8. Glasmester & Forgylder.1896-1898: Yrkesregistere: Kr.Aug.Gade 7, bolig Pilestr. 70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I 'Kristiania Bys Matrikul, Udgangen af Aaret 1899' står Glasm. H. Johannessen som eier av Frydenlunds Gade 11, tomt 448 kvm, takst 75.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Andersen

Tusen takk for dette! Plutselig vet jeg mer om disse forfedrene enn jeg har gjort noen gang før! Kan jeg anta at Harald Johannessen arbeidet i Kr.Aug. Gade 7, og bodde i Pilestredet? Er det sånn man skal forstå det?Noen som har peiling på hva en 'forgylder' gjorde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.