Gå til innhold
Arkivverket

[#22073] Husmannstellinga 1804


Gjest Trond Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Lunde

Nes på Romerike, gardshistorie referer flere steder til ei husmannstelling for 1804. Jeg har ikke tidligere hørt om noen slik telling. Er det noen som kjenner til dette, fins den for hele landet, hvilke opplysninger, osv. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

HeiSom du sier nevnes husmannstellinga 1804 i bygdebøkene for Bes, og i et eget kapittel behandles denne mer grundig (bd VI, s. 535-550). I oversikten over kilder, oppgis derimot ikke arkivreferanse (VI, s. 590-91).Jeg har sjekket dette for mange år siden, og mener å huske at den finnes for Øvre Romerike. Akkurat hvor den finnes i arkivet, husker jeg ikke nå, men jeg kan finne det ut... Vet heller ikke om det finnes generelt for hele landet, men vet for sikkert at tellinga ikke finnes/er bevart for Nedre Romerike.Tellinga gir opplysninger om utsæd og husdyrhold, om husmannen fikk hjelp med såkorn fra bonden, om husmannen stod i gjeld til bonden og med hvilken sum, om de var understøttet av fattigkassa, betler el (dette er hentet fra kap. om husmennene (VI, s. 546-48).Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Takk så langt. Det er Øvre Romerike jeg er interessert i, spesielt Eidsvoll. Inneholder den navn og fødselsdata ?. Meld gjerne fra om du finner ut mer, Torkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei igjenDette var lettere sagt enn gjort... (har jo sett katalogen før) Brukte lang tid på Riksarkivet i dag på å oppspore denne kilden, men det gikk til slutt... Det var ingen som visste noe om den, men til slutt ble en hovedfagsoppgave redningen.Eva Sirevåg har skrevet hovedfagsoppgaven: 'Husmannsvesenet i Nes på Romerike ca år 1800', og deler av fremstillingen i bygdeboka for Nes (bd VI) bygger på denne. Noen kilde for husmannstellinga er ikke tatt med der. Etter mye om og men fant jeg ut at oppgaven finnes i en kopi på lesesalen (foliohjørnet, 948.22), og der oppgis kilden (slapp heldigvis Universitetsbiblioteket).Katalogen er: CI 2, Fogderier, Akershus og arkivreferansen blir: SAO, Øvre Romerike, Skatter, A. Matrikler m.v, nr. 3 (1804) [3C.131.44]Ktalogen oppgir at dette nummeret inneholder: 'Spesifikasjon over de skyldsatte gårder. Pakket 7 hefter for Nes med husmenn og innerster, Ullensaker, Nannestad, Gjerdrum, Eidsvoll og Hurdal.'Det finnes også andre matrikler for omkringliggende år, men der er ikke innholdet spesifisert.I hovedfagsoppgaven til Sirevåg, finnes det også en kopi av en side av tellinga. Det er ganske fantastisk hva den inneholder av opplysninger: 1. Gårdens navn 2. Plassens navn 3. Husmannens eller innerstens navn 4. Barnas navn og om de bor hjemme 5. Barnas alder 6. Hva som såes og hvor mye 7. Er plassen ny eller gammel 8. Kreaturhold 9. Avgiftens størrelse 10. Hvor lenge har husmannen vært der 11. Er barna sunne, evnt krøplinger 12. Får familien hjelp av fattigvesenet 13. Er de betlere eller ikke 14. Står husmannen i gjeld til bonden og hvor mye 15. Hjelper bonden med såkorn 16. Er det nedlagte gårder under gården, og når ble den det 17. Årsak til betleriet og husmannens kårSom sagt, dette er kopi av tellinga for Nes, og om den er tilsvarende for de andre prestegjeldene vet jeg ikke. Fikk ikke sjekket det.Grunnen til at denne tellinga ble utført, vet jeg ikke. Om den også ble foretatt i andre forgderier, vet jeg heller ikke. Fikk riktignok sjekket Nedre Romerike og Aker og Follo, og der finnes ikke noe lignende. Men i enkelte finnes det andre matrikler som sikkert kna være verdt å sjekke ut...Mvh Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.