Gå til innhold
Arkivverket

[#22074] Hjelp til oppslag i kirkebok for Vaagens i Nordland 1800-tallet.


Gjest May Olden
 Del

Recommended Posts

Gjest May Olden

Hei! Finnes det kirkebøker for dette området og tidsrommet? Det gjelder Ingvald Frantsen f. 12.2.1862, sønn av Frants Svarsen på gården Viik. Ingvald giftet seg med en pike Petra (Hansen?) som var 30 år yngre. f. 1893 i Alstahaug. Kunne giftet ha skjedd der?Se også mitt innlegg 21056 der jeg etterlyser ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Det skal finnes kirkebøker for det aktuelle tidsrom, men jeg har de dessverre ikke for hånden. Prestegården i Kabelvåg brant i desember 1873, og da gikk kirkebøkene for Vågan og Gimsøy tapt. Det fins imidlertid klokkerbøker for Vågan fra 1844 og utover, og for Gimsøy, som er det du spør etter, skal det finnes kirkebøker fra 1852 og utover. De fins på mikrofilm og kan lånes fra bibliotek. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ingvald Henrik Martin Frantzen ble født i Gimsøy sogn, Vågan 12.2.1862, døpt s.s. 18.5.1862. Foreldre: Frantz Iversen og Johanna Marie Esaiasdatter. Men dette visste du vel.Den andre Ingvald eller Yngvald Frantzen du spør etter, var jo født i 1891 i Buksnes og gift med ei Petra Edvardsdatter. Så det kan vel ikke være samme mannen du etterlyser begge steder? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ellers vet du kanskje også at Frantz Tønsberg Iversen og Johanna Marie Esaiasdatter ble gift i Gimsøykirka 11.8.1860. Frantz oppgis å ha vært 44 år, og han hadde vært gift før. Bruden var født i 1828 og var datter av Esaias Pettersen. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Olden

Har fødselsdatoen på den eldste Ingvald, ja, men det jeg lurer på er hvilken Ingvald som er gift med Petra? Den eldste eller den yngste????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Olden

Dette ble kanskje litt rotete.... Kan den eldste Ingvald være gift med en Petra også? Har alltid trodd at den yngste var min ane, men den eldste i slekta sier at hans far var myyye eldre enn moren. Derfor lurer jeg på om den eldste kan være min ane????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Spørs om du ikke bør gå tilbake til den 'eldste i slekta' og finne ut hvor mye myyye er. Hvis den eldste Ingvar er din ane, og han ble gift med ei Petra 30 år yngre enn seg, må han ha vært ca. 50 år (ca. 1910?) før de to kom i gang. Og det går jo fint. Han kan jo godt ha vært gift før også. Og ingenting er vel i veien for at flere Ingvar'er kan være gift med ei Petra.Hvor var det han bodde, vet du/dere det? Lykke til! Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Olden

Han sa mye eldre enn, og han nevnte ca. 30 år. Men han husker svært lite, da faren døde 1937, da han var liten. Ingvald og Petra hadde 8 barn i perioden 1919 til 1934. Derfor tror jeg den eldste kanskje er litt vel 'eldre', 72 år ved sistemanns fødsel, men det går vel an med menn det......... Vet ikke sikkert hvilken gård de bodde på, men skal komme tilbake til det når jeg får pratet med han i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Olden

Ja. men jeg vet ikke om han er den riktige. Dette er virkelig en nøtt. Mener selv at han er for gammel, og jeg har fått info som tyder på at den yngste er rett. men det var rart at gammelonkel skulle treffe på fødselsdatoen til den eldre....som han mener er faren hans.....kirkebøker er vel den beste løsningen, hvis noen har tilgang til dem da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Håkon Brun

Bestill kirkebøkene på mikrofilm. Ditt bibliotek ordner bestillingen, og de har sikkert et leseapparat du kan låne. Det kan være litt vanskelig å lese i begynnelsen, men stort sett går det greit. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

TIl May: Du skriver at Ingvald og Petra fikk 8 barn mellom 1919 og 1934. Da kan du gå ut fra at de giftet seg litt før 1919. Da trenger du klokkerboka for Vågan 1915-1925 på mikrofilm Nor1-934/935 i første omgang. Da vil det sannsynligvis stå hvor gamle de som giftet seg var, og hans og hennes far.Hvis du skal finne Petra som døpt ca 1893 og evt. Ingvald i 1891 trenger du klokkerbok for Vågan 1891-1900 på mikrofilm NT-102. Her er også årene 1884-90 med.Hvis Ingvald skulle vise seg å være 30 år eldre enn sin kone og født ca 1862, så trenger du klokkerbok for Vågan 1860-1870 på mikrofilm NT-101.Ellers er klokkerboka 1900-1907 og 1907-1914 å finne på mikrofilm Nor2-21 ifølge den oversikten jeg sitter med her. Jeg har tatt kopi fra bøker som biblioteket har, med oversikt over mikrofilmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Olden

Har fått gjort oppslag i vielseslistene for Vaagan 1908-1920 og ingen Ingvald som matcher mine. Kan de ha giftet seg et annet sted? Håpet er at noen som selv er etterkommer ser dette og kan gi meg et hint, men det er vel å ønske for mye...... GIR IKKE OPP!May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ingvald var jo gift med Petra fra Alstahaug, og hvis ingen kommer meg i forkjøpet kan jeg se etter i Alstahaug på mandag. Jeg bor jo i samme kommune som Petra ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Ingvald Fransen er det ikke mange av.Men på søk 1900 hele landet,virker han søkk vekke.Har søkt på for eller etternavn,f. sted osv. Er det noen som har sjekka om den eldste Ingvald kunne være død etter 1875? Ser at du skriver nå'ting tyder på den yngste' hva ting.Har dette på Frantz.F.3/1 1816 i Bergen.Foreldre Iver Olsen Herland og Marte Marie Frantzdtr.Tønsberg.(Frantz Tønsberg og Marte Malene Torbjørnsdtr.Hennes Foreldre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har i dag sett på kirkebøker for Alstahaug i Nordland for årene 1910-1922 angående giftermål, og fant ingen Ingvald Franzen gift med noen Petra. Problemet er at enkelte av sidene i kirkebøkene var nesten uleselig, og deler av enkelte sider var helt utvisket. Så de kan godt ha giftet set i Alstahaug selv om jeg ikke fant dem der.Hvis det er sikkert at hun heter Petra Hansdatter, så er det ingen som er født i Alstahaug i 1893. Det nærmeste vi kommer er denne:Petra Nilsine Mørk Hansdatter Født: 24.04.1890, og døpt 22.06.1890, og døpt 22.06. 1890 i Stamnes sogn av Alstahaug. Foreldre: Ugift tjener Hans Johnsen, og pige Anna Pauline L. Hansdatter.Konfirmert: 08.07.1906, og bodde da i Breiland. Her heter faren Hans Johansen.Folketellingen 1900: Hun heter da Pedra Hansen og er født i 1890. Hun bor da sammen med sin mormor og morfar Hans Jacobsen født 1829, og Ann Andreassen født 1832. Disse var føderådsfolk i Breiland hvor Petra også bodde da hun var konfirmant i 1806. Disse fant jeg i folketellingen for Stamnes som da var egen kommune, men som fremdeles i 1900 gikk under Alstahaug prestegjeld.Finner også en Petra Hansdatter født på Tjøtta i 1891 ut fra FT-1900, men Tjøtta var utskilt fra Alstahaug en stund før 1900. Det er heller ingen Petra Hansdatter som passer i Alstadhaug i Skogn i Nord-Trøndelag i 1900. Så hvis Petra het Hansdatter til etternavn, er det vel ganske sikkert at jeg har funnet den riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Olden

Så nå er Alstadhaug og Vaagan eliminert fra vielsessted....hvor kan gifte da ha skjedd? Det er jo rart om de ikke var gift også, da de hadde 8 barn sammen.Takk Anne Lise for hjelpa!May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er bare hyggelig å prøve å hjelpe. De kan jo ha blitt gift på de sidene som nesten er utvisket i kirkeboka i Alstahaug, og blant annet var noe så svakt på året 1919 at det ikke var mulig å lese. Kan tilføye at jeg sjekket både Alstahaug sogn, Stamnes sogn, Leirfjord sogn og Skålvær sogn av Alstahaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Lisbeth Krane Melby

Ingvald Frantzen er bror til min oldefar. Jeg har lett etter ham i flere år, men har ikke funnet ham noen steder. Han var fosterbarn på Gimsøya. Etter konfirmasjonen finner jeg ham ikke i noen av de tilgjengelige kirkebøkene for Vågan. Dersom han var gift og har etterkommere, er jeg interessert i å få opplysninger om dette. MVH Lisbeth Krane Melby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser er det to Ingvald Frantzen som har dukket opp. Jeg har ennå ikke funnet ut hvem som er min egentlige ane....men selv haller jeg mot den yngste. Hvem av dem er din oldefars bror? Den Ingvald som er min ane har etterkommere og jeg kan gjerne sende deg info hvis vi har felles Ingvald. Ellers vil jeg gjerne ha kontakt med flere som kan hjelpe meg med oppslag og info som kan oppklare dette mysteriet rundt den eldste. ...Og God Jul til alle.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.