Gå til innhold
Arkivverket

[#22076] Ole Torsteinson Leirdal, født ca. 1780-1790, hvor ?


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Prøver en etterlysning på min 3. tippoldefar Ole Torsteinson Leirdal, han var skoleholder (lærer) og ble gift med Ragnhild Hallvardsdatter Leirvik i Valsøyfjord, Aure, M&R. I bøkene for Valsøyfjord står det ikke noe om hvor han kom fra, og finner ingen gårder i området som heter Leirdal. Når jeg søker på Leirdal i 1801 er det nermeste i Sogn og Fjordane. Han tok over gården Leirvik etter svigerforeldrene i 1822.Og datteren Lisbeth er født i 1819. Er det noen som vet noe om dem og hvor gården Leirdal befinner seg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Siden han var skoleholder, er det fristende å tro at det er ham vi finner som tjenestekar på klokkergården Tevika i FT 1801 ( Lenke ). Dette kan i alle fall være verdt å undersøke nærmere.Med en alder på 14 år er det lite sannsynlig at denne Ole har reist til Aure på egenhånd helt fra Lærdal i Sogn. Sier bygdeboka for Aure noe om hvor klokkeren Nils Andersen eller kona Malene Knutsdatter kom fra? Legg merke til at Ole er i tjeneste hos Nils Pedersen som er sønn av klokkerens kone. Hvis en av dem kom fra Sogn, så er det aktuelt å lete etter en Ole Torstensen i Lærdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk til Knut og Bjørn for hjelp så langt. Var på biblioteket idag, selv om de stengte tidlig. Selvfølgelig var boken for Valsøyfjord utlånt, så jeg fikk ikke sjekket den opplysningen, har noen boken tilgjengelig ville det vært fint å få en tilbakemelding. Og angående den gården på Byneset i Trondheim, så blir jo veien dit mer sannsynlig å reise for en 14 år gammel gutt. Selv om det ikke høres så 'morsomt' ut å få flere slekter som går til Trondheim. Har bare 'problemeaner' der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Bakkmyr

Jeg vil tro at den Ole Torsteinson du søker er fra gården Leirdal i Aure. Han er omtalt i boken 'Den nye dagen gryr', bygdabok for Aure 1800 - 1900 av Per Eilert Orten, bl.a på side 320. Gift med jordtausa på Leirvik i Valsøyfjord, Ragnhild Halvardsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk til Paul for dette tipset. Da får vi ta en ny tur på biblioteket over Pinse. Var det en gård i Aure som het Leirdal, jeg har ikke kommet over den i de 3 bindene av Todal, men selvfølgelig kan det være forskjellige skrivemåter, og man har bommet på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Indre og Ytre Leirdalen er br. nr. 5 og 6 under g.nr. 32, Aure prestegård. Det er mulig du må se under gården Aure i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Takk igjen til deg Knut. Vel da får vi ta en ny tur på bilbioteket. Mente jeg hadde sjekket de bøkene ordentlig godt men der var det vel en glipp kanskje. Får se om vi finner en Torstein under den gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Hanne, du har vel nå funnet Ole Lerdal på side 565 i Aure bind I? Der står det jo at Oles far kom fra Tevik, og Todal har skrevet mye om klokkerne, og klokkergarden i bygdeboka. I SAT finnes privatarkivet til Anders Todal, og det kan jo hende at han har funnet ut mer enn det han har fått plass til i bygdebøkene. Kanskje det finnes i arkivet hans, som skal stå rett innenfor ekspedisjonen på SAT, og således er lett tilgjengelig. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk igjen Tore og Tor. Jeg har bestilt boken for Valsøyfjorden, men der står jeg på venteliste, de har bare ett eksemplar av den her i byen.Skal sjekke bygdeboken for Aure bind 1, det er vel den nyeste dere mener da, ikke de 3 eldre utgavene, for Aure, Stemshaug og Valsøyfjord. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Absolutt den eldste, den av Anders Todal. Den nyeste av Per Eilert Orten er en bygdebok som tar for seg bygdehistoria til Aure 1800-1900. Siden Valsøyfjorden ble utskilt fra Aure på 1860-tallet så er også Valsøyfjord mye omtalt i bygdeboka til Aure. Valsøyfjord har nå starta arbeidet med egen bygdebok (ikke gards- og ættesoge, dessverre).Skal prøve å få tid senere i dag til å se hva som står om Leirvik i Valsøyfjordboka. Tore har nå på fjernlån fra Ålesund, kirkebøkene for Aure 1819-1877, slik at dem får du p.t. ikke slått opp i der. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

I Valsøyfjordboka s. 396f står det følgende om Ole: 'Ellev kvitta seg med garden i 1787, då verson skulle bli, Hallvard Olson Hestnes, tok over. Den nye eigaren vart gift med Maria, den eldste attlevande av døtterne til Ellev og Maren Leirvik. Desse to - Hallvard og Maria - hadde garden til 1822, då dei skøyta frå seg til 'skoleholder Ola Torsteinson Leirdal' for 100 spd. kontant og kår til dei to gamle. Den nye eigaren hadde vorti gift med dottera i huset, Ragnhild Hallvardsdotter. Ola Torsteinson Leirdal (eller Leirvik, han bruka nemleg båe etternamna) vart ein mektig mann; både økonomisk og sosialt rangsjera han høgt i bygdesamfunnet på si tid. Han dreiv Leirvik-garden til 1848, då han skøyte frå seg til sonen Hallvard for 100 spd. og eit rikeleg kår, til takstverd 170 spd. Hallvard Olson Leirvik vart gift med Elen Torbergsdotter Vollan (Øver-Engdal) og blei dermed verbror til ei rekkje menn som sat på store gardar innan prestegjeldet.'Det står videre at 'Bustadnamnet er Hansgarn'.Bakover har du Ellev Larson Leirvik 'gift med Maren Jonsdotter Ertvåg, og fekk på den måten medlemskap i 'Ol-Jonså-ætta' frå Ertvåg'. Foreldrene til Ellev var Lars Olson og Mari Iversdotter. Lars døydde i 1742. Todal har ikke hvor Lars Olson kom ifra, men han kom til Leirvik i 1710 og 'må ha rådd over pengemedel'.Ertvåg står nevnt i Gardtales i Aure band I. Vi skrev av dette, bare slik at du skal komme litt videre mens du venter på Valsøyfjordboka. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk igjen til Tore og Tor. Slekten til Ragnhild bakover har jeg funnet sånn noenlunde via bøken, så der er noe på plass. Men jeg er spent på hvor mye lenger jeg kan komme med Ole. Vi får ha litt tålmodighet til selv om ferien nærmer seg raskt. Det er jo noen store tungleste verk, som Todal selv sier i forordet, så de bøkene tar tid å komme igjennom. Takk skal dere ha for god hjelp. Mvh. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Finn Oldervik

Kom du vidare med dette nokon gong Hanne? Det går føre seg ein debatt om same emnet på tråd nr. 64306 LenkeTittelen kan kanskje verka litt misvisande, men det handlar om same slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.