Gå til innhold
Arkivverket

[#22077] Hvem var Ellev Pedersen i Træna?


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

Ellev Pedersen, Sanna i Træna, giftet seg i 1768 med Anne Christensdatter, og de fikk sju barn. Men hvem var han, og hvem var hans far? I Skifter fra Meløy, Rødøy, Lurøy og Træna av Svein Edvardsen er det tre mulige kandidater. I skifte på Hikelen i 1761 nevnes Ellev Pedersen, på Husøya i 1759 har vi Elev Pedersen og på Sande 1763 Ellef Pedersen. Er det korrekt å konkludere med at Ellev på Hikelen og Ellef på Sande er samme person? I så fall har vi bare to kandidater. Er faren til 'min' Ellev Pedersen Peder Ellefsen Hikelen/Sande eller Peder Joensen Husøy? Med vennlig hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ellev Pedersen og Anne Christensdatter er også blant mine aner, og ut navnene på barneflokken til Ellef og Anne kan det se ut som den Ellev i Hikelen i 1761 er den riktige. Blant barna til Christen og Anne er det en Marit født ca 1780, og en søster av Ellev i Hikelen i 1761 heter Marit.Ser også at Marits bror Hans Ellefsen har en datter som heter Berit(også nevnt i de samme skifter). Dette er jo skifte etter Peder Ellefsen Hikelen hvor Ellev er nevnt som sønn. Skiftet du nevner i 1763 i Sande er jo etter en søster av Peder Ellefsen i Hikelen, og det er den samme Ellef som er nevnt som arving her. Har mest følelse av at vår ane Ellef Pedersen var fra Hikelen, men vi kan jo ikke se bort fra han i Husøen heller.Jeg har også prøvd å finne Anne Christensdatter som døpt i ca 1745 både i Nesna hvor hennes mor var fra, og i Træna. Annes foreldre ble jo trolovet i Nesna 01.05.1741 og gift samme år der. Har du Anne Christensdatter som døpt? Finner ingen av de 5 barna til Christen Christensen og Inger Andersdatter som døpt i Træna eller Nesna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg glemte å si at eldste datter av Ellef Pedersen døpt 1768 ifølge mine notater het Karen, men det kan godt være feillesing for Maren. Hun kan da altså være oppkalt etter Peder Ellefsen Hikelens kone Maren Christensdatter. En sønnedatter av min ane og Ellef Pedersens sønn Ole Ellefsen(døpt 1775) het Maren. På grunnlag av navn i etterslekten tror jeg altså på at vår ane Ellef Pedersen var fra Hikelen. Hvis noen som leser dette har andre oplysninger, så håper jeg de sier ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Jeg vet ikke når Anne Christensdatter ble døpt. Jeg har også at Anne og Ellevs eldste datter het Karen og ble døpt i 1768. Derimot har jeg som barn nummer fem Maren Ellevsdatter, f. 1778. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Marit var en av dem jeg ikke fant som døpt i denne søskenflokken, og derfor har jeg sannsynligvis skrevet fødselsåret ut fra folketellingen 1801. Jeg kan jo skrive opp det jeg har her i denne familien: Ellef Pedersen og Anne Christensdatter ble trolovet Dom e teft paascat 1768, og gift 1.p.trinit. 1768. Barn:1)Karen døpt 17682)Christen døpt 17703)Hans Ellefsen født 1770-1775, og var 12 eller 17 år da han ble gravlagt i 1787.4)Peder døpt 1772, og gravlagt 02.03 el. 12.03.1822. Konfirmert 1789.5)Ole Ellefsen døpt 1775, og hvis jeg forsto kirkeboka riktig fikk han dåpsbekreftelse først i 1788(går dette an?). Konfirmert i 1793, og gift med Elen Erlandsdatter i 1799. De er blant mine aner gjennom sønnen Peder født 1799.6)Marit Ellefsdatter, som var gift med Benjamin Benonisen(halvbror til min ane Elen Erlandsdatter over her).7)Carl Andreas Ellefsen døpt 1784, og konfirmert i 1801.8)Hans Ellefsen døpt 12.01.1788, og konfirmert i 1805.Skal du videre på Marit Ellefsdatter? Hun var jo gift med Benjamin Benonissen som var døpt 7.p.trinit. 1771. Hans halvsøster var jo som nevnt blant annet min ane Elen Erlandsdatter. De hadde samme mor: Kirsten Pedersdatter som først var gift med Erland Gregussen.Har jo en del om de overfor nevnte, og Anne Christensdatters aner i Træna og Nesna.Har du funnet Marit Christensdatter som døpt i 1778?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tar opp dette gamle emnet igjen, og er vel kommet frem til at Peder Ellefsen i sannsynligvis er den riktige anen her. Det er en del oppkalling av navn i etterslekten til denne PederDet var skifte på han i 1761. Det er skifte etter Peders søster Marit i 1749, men hun må være halvsøster for i 1714 er hun nevnt i skiftet etter sin mor Ane Olsdatter.I 1749 heter moren Anne Pedersdatter.Tar det hele fra begynnelsen. Far til Peder Ellefsen må være den Ellef Olsen som ved manntallet 1701 var 30 år og oppsitter i Hikelen. Så han var altså født i ca 1671. Han er nevnt som ektefelle i skiftet etter sin 1.kone Ane Olsdatter. De har disse 2 barna:1)Berit Ellefsdatter. Hun er ikke nevnt ved halvsøsteren Marithe Ellefsdatters skifte i 17492)Synneve Ellefsdatter. Ved halvsøsteren Marithe Ellefsdatters skifte i Sande i Træna i 1749 er hun beskrevet som halvsøster. Det var et lite skifte på henne den 09.06.1763, og jeg har tatt utskrift fra mikrofilm. Har ikke begynt å skrive det av enda annet enn datoen for skiftet. Ved skiftet kommer det frem at Peder Ellefsen Hikelen var død bror, og barna hans er nevnt i skiftet. Sønnen Ellev var da i tjeneste hos Ole Olsen Sande, og det er sannsynligvis den samme som senere ble bruker på SannaSå må Ellef Olsen ha giftet seg pånytt igjen med Anne Pedersdatter etter 1714, men må være død før datterens skifte i 1749 siden han ikke er nevnt som far. Likevel må han og kona Anne ha fått disse barna:3)Peder Ellefsen Hikelen født etter 1714, og død ca 1761. Det var skifte på han den 11.06.1761, og jeg har tatt utskrift fra mikrofilm når det gjelder det originale skiftet etter han. Dessverre var det mye som var uleselig i det skiftet, men noe var det da mulig å tyde.Blant anner er det mye av redskaper nevnt i skiftet. Han ble trolovet 14.01.1743 med Maren Christensdatter. Hun ble gravlagt 01.07.1785, og er da oppgitt å være 72 år(født ca 1713. Mangler også aner på henne.4)Marit Ellefsdatter født etter 1714, og hun ble trolovet i 1747 og gift i 1748 med Joen Christensen Sande(dette er funnet i kirkeboka på internett). Det var skifte på Marit i 1749, og da er hennes søsken Peder Ellefsen Hikelen og Anne Ellefsdatter nevnt, og halvsøsteren Synnøve5)Ane Ellefsdatter som var i tjeneste hos Jørgen Bentsen i Selvær ved halvsøsteren Synnøves skifte i 1763.Jeg mener også at Ellef Pedersen ble tatt opp på nyhetsgruppe eller tidligere her på Digitalarkivet, og at den andre Ellev Pedersen døde før 1769. Det har jeg lest etter eller annet sted, og da var det iallefall enighet om at en sannsynligvis sto igjen med Ellef Pedersen i Hikelen. Skiftet etter Peder Ellefsen 11.06.1761 er forøvrig å finne i 'Skifteprotokoll for Helgeland 1760-62' på side 154 på mikrofilm HF-1932.Nå er mine spørsmål:1)Håkon har du kommet noe videre med anene til Maren Christensdatter som var gift med Peder Ellefsen i Hikelen.2)Hvem var foreldrene til Ellef Olsen født ca 1671, og hans kone Anne Pedersdatter?Har jo manntallet 1701 for Helgeland på mikrofilm på fjernlån, og da fikk jeg jo fødselsåret til Ellef Olsen. Problemet er at man skal igjennom så mange når man først har mikrofilmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Takk for mer informasjon, Anne Lise. Jeg har dessverre ikke funnet foreldrene til Maren Christensdatter, Ellef Olsen og Anne Pedersdatter. Ser ut som det stopper opp der. Men hvis du skulle finne noe, håper jeg å høre fra deg. Med vennlig hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Fikk ikke med at forloverne til Maren Christensdatter og Peder Ellefsen Hikelen den 14.01.1743 var Peder Glad og Jon Glad fra Nesna. Kanskje skal vi videre i Nesna når det gjelder Maren Christensdatter?Ellers på samme mikrofilm som skiftet etter Peder Ellefsen Hikelen var er det på side 156 en begjæring fra Petter Angell angående gården Hikelen etter avdøde Peder Ellefsen. Det begynner slik: Den 8.Juni etter S Petter Angels begiær indfandt sig paa gaarden Hickelen i Lurøe fierding og Rødøe prestegjeld tiligemed for at ? paa gaarden etter den ? dødm? gaardmand Peder Eluvsen, og fant den i en meget t??nt tilstand, paa at osv. Senere er det noe med reparasjon iallefall. Tror jeg må ta med dette skrivet til neste møte i Slektshistorielaget her.Kanskje du har muliget for å låne mikrofilmen HF-1932, og du er sikkert bedre til å lese enn jeg. 2 skifter på samme mikrofilm som dette skrivet og skiftet etter Peder var bedre å lese, og særlig det ene skiftet(Eva Christensdatter Mikkelborg i 1762).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ved manntallet 1666 er det 3 Oluf som kunne passe til å være far til Ellef Olsen: Oluf Jensen 56 år og oppsitter. Det er ført en Oluf Melckersen som sønn, men han kan jo ikke være sønn av hverken Oluf eller den andre oppsitteren Holger Tharaldsen 70 år. Både Oluf på 56 og Oluf på 20 kan jo være far til Ellef Olsen. Så er det også en strandsitter/husmann Oluf Andersen på 43 år der. Synd at ikke vår ane Ellef var født noen år før, så at han kunne komme med på manntallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når det gjelder Ellef Pedersen så var det vel noen som fant ut at den Ellef Pedersen som var sønn av Peder Jonsen i Huusøen ikke var nevnt i folketellingen 1769 på tidligere innlegg i N\nyhetsgruppe eller her på Digitalarkivet. Den folketellingen er en av de sjedne på den tiden, og har med navn på folk i Lurøy og Træna. SYnd det ikke er tilsvarende for andre steder på Helgeland(bortsett fra Vefsn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna-Lisa Bårdgård

Hei Ane Olsdtr. Ellef Olsens kone, er datter av en Ole Pedersen. Det fremgår av skifte etter Peder Pedersen Leiren Nedre, Hemnes 1714 (S. Edvardsen Skifter fra Hemnes 1686 - 1780). Hans arvinger er. Lisbet Samuelsdatter ektefelle. Oluf Pedersen, bror, oppgitt død i Sverige, Lars Olufsen, Barn av Oluf, Bergen Ane Olsdatter, død, barn av Oluf, var gift med Ellev Olsen Træna Berit Ellevsdatter, barn av Ane Synnøve Ellevsdtr. barn av Ane Marit Ellevsdtr. barn av Ane Kirsti Ellevsdtr. barn av Ane Arne Pedersen, bror, Brattbakken Hermand Pedersen, gift, bror, København Hans Pedersen, bror, oppholdsted ukjent, men sønnen representerte han Berit Pedersdtr.I Hemnes Gård og slekt s. 913 står det at Peder Pedersøn (1640-1714) er fra Trettbakken.Jammen en vidt bereist familie, og her oppgis jo også flere barn på Ane Olsdtr. enn det som står i skiftet etter Ane Olsdtr. i Træna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk navnesøster! Jeg ser jeg har gjort notater i margen i boka på skiftet du nevner i Hemnes, men jeg har ikke skrevet det inn i slektsprogrammet. Jeg var vel kanskje litt usikker på om det var samme Ellev Olsen, og den gangen var jeg jo også enda usikker på om Ellev Olsen var far til min ane Peder. Det fant jeg jo endelig svar på senere. Nå er opplysningene skrevet inn i slektsprogrammet. Skal se nærmere på bygdeboka for Hemnes. Det kan jo også hende at Ellef Olsen var fra Hemnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har noen flere data på Peder Ellefsen her siden sist, som kanskje kunne være av interesse. Han ble gravlagt på Træna kirkegård palmesøndag(15.03)1761, og er da oppgitt å være 46 år. Altså har vi nå et ca fødselsår på han 1715. Det var skifte på han den 11.06.1761 på Hikelen i Træna.Hans halvsøster Synnøve som var fra faren Ellev Olsens 1. ekteskap er oppgitt å være 62 år da hun ble gravlagt Dom.1.p.epiphan(09.01)1763 på Træna kirkegård(altså født ca 1701).Så hopper jeg frem et par generasjoner til Elevs sønn Ole døpt 01.04.1775. Jeg har foreløbig 3 barn på han:1)Peer(senere kalt Peder) døpt 3.søndag i faste(16.03)1800, og gift med Else Kristine Christensdatter Mikkelborg 15.08.1830. Disse er blant mine aner.2)Elling Olsen døpt 3.p.epiphan(27.01)1805.3)Hans Christian Olsen døpt Quausimodogen(05.04)1807. Gift med Berit Kirstina Rasmusdatter 06.10.1840 i Træna kirke.Nå har det dukket opp et mulig 4. barn her:Elen Olsdatter fra Træna var enke og 45 år da hun ble gift i Rødøy med Mons Jonsen Stensvig 03.10.1852, og hennes far var Ole Ellefsen. Problemet er at jeg ikke finner noen Elen Olsdatter med far Ole Ellevsen døpt på Træna 1801-1811. Nå er det en Elina eller Eling Olsdatter som blir konfirmert på Træna i 1822, samtidig som de overforstående brødrene Hans og Elling. Alle disse har Ole Ellefsen og Ingeborg Sørensdatter som foreldre eller foresatte.Jeg trodde tidligere at Elina eller Elling her var den samme som den Elling Olsen som er ført under guttene på konfirmerte, og kirkeboka er rotete ført syns jeg.Ole Ellefsen ble jo gift på Træna 16.04.1820 med Ingeborg Sørensdatter, og Ole var jo tidligere gift med Elen Erlandsdatter(også kalt Ellingsdatter) som døde i 1818.Nå er mitt spørsmål: Hvem var den Elen Olsdatter som ble gift i Rødøy med Mons Jonsen Stensvig 03.10.1852? Var dette en søster av min ane Peder født 1800? Det er vel også denne Elen som i 1865 er i Grønvig sammen med ektemannen Mons, og hennes sønn Christopher Danielsen 24 år er da hos dem. Det vil jo da si at Elen må ha vært gift med en Daniel tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.