Gå til innhold
Arkivverket

[#22078] Ringsaker: Tande og Rolie


Gjest Agnete Schjønsby
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjønsby

Ekteparet Vern Hansen Tande (ft ca 1784) og Agnethe Andersdatter Rolie (ft ca 1793). Jeg har funnet begge ved folketellingen 1801, men trenger hjelp med både forfedre og etterkommere. 1801 forteller om Verns mor og Agnetes mormor, ikke mer. Av barna deres kjenner jeg til Ingeborg (ft 1812) og Marthe ft. 1816. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Takk til Hans. Et annet spørsmål som angår Agnete Andersdatter: I 1801 finner jeg gården Rolie i Ringsaker. Den ser ikke ut til å være der i 1865 eller 1900. Er gården forsvunnet? Har den et annet navn? Rognlien / Rognli finns i 1965 og 1900. Eller har prestegjeldet endret grenser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Roli ligger i Redalen (vest for Mjøsa) som ble overført fra Ringsaker prestegjeld til Biri prestegjeld i 1821. I 1865 finner du derfor Roli under Biri.Roli ligger ganske fint til oppe i lia med storslått utsikt utover Mjøsa. (Var der for et par år siden, en av mine tippoldefedre kom fra en plass under gården.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Tusen takk skal du ha Ronny! Jeg visste om Roli på Biri, men trodde det var snakk om to forskjellige gårder. Vakkert høres det i alle fall ut der, og i tillegg har jeg lært noe nytt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Videre hjelp fikk jeg på www.slektshistorielaget.no. Bakgrunnen til Agnete Andersdatter er nå på plass. Vern Hansen Tande er fortsatt gåtefull. Jeg vet heller ikke om barnas skjebne, annet enn Marthe. Fortsatt glad for innspill der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Hei Geir; nei, jeg har ennå ikke lett i kirkebøkene, fordi det er andre i slekta som har gjort det før meg. Det er som oftest en årsak til at de ikke har funnet ting. Tiden er dessverre knapphetsressurs, og Ringsakergrenen har jeg bare så vidt begynt på. Tenkte derfor å se hvor langt andre evt. har kommet på samme slekta før jeg går til primærkildene. Det sparer tid... men man går jo glipp av en del moro. Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ikke noe stort problem å finne det du spør om men jeg skal ikke ta fra deg moroa med å lete sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Dette ble jo alt for fristende... Hvis kirkeboka for Vardal = kirkeboka for Ringsaker før 1821, så lurer jeg på følgende:Ekteskap 1814 i Vardal mellom Agnete Andersdatter (Rolie) og Vern Hansen (Tande). Ønsker meg de opplysningene innførselen byr på.Vern Hansen var født ca. 1784. Kanskje på Tande i Ringsaker. Hans mor het Ingeborg Vernsdatter, og faren het vel Hans (død før 1801). Hvem var faren? Er det mulig å finne Verns dåp med faddere og det hele?Bare hvis du virkelig mente det; at det ikke er noe stort problem. Om moro; siden det sikkert er måneder til neste arkivbesøk, så duger denne moroa bra... Agnete ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Kirkebok for Vardal er ikke lik kirkebok for Ringsaker før 1821. Det var området Redalen (med Roli) som ble overført fra Ringsaker til Biri prestegjeld 1821, som nevnt i innlegg 4 over.(Kirkebøker for Vardal (og utdrag fra noen av Ringsakerbøkene) finnes på www.slektshistorielaget.no )Vil gjette på at Vern og Agnetes vielse finnes i Ringsakerbøkene. (De to første bøkene for Ringsaker (1734-74) er skrevet av v Ada Eriksen, du kan jo høre med biblioteket i Brummundal om du får fjernlånt dem. Senere bøker må du lese på mikrofilm.)Agnete ble gift andre gang i 1818 med klokker i Ringsaker (og stortingsmann) Lars Jensen 1784-1852.Her har du vel Verns datter Marte: LenkeEllers kan du jo sjekke om Deichmann har Hedmark Slektshistorielags tidsskrift. Vil gjette på at det er noe å hente der etterhvert som du kommer bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Mariann Stokken

Hei :-)Eg beklagar at eg på denne måten prøver å få kontakt med deg, men eg har ikkje teke vare på e-postadressa di.Eg vonar det er greit for deg senda meg ein mail, det var meg du som hjelpte med noko slekt heilt sør i Rogaland...mastokktotalet(altså 2)alfakrøll.online.noVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Thor Bøhmer

Hei!Jeg har relativt bra dekning på det du spør om. Som de fleste 'ringsaksokninger' har man jo felles aner.Du må bare ta kontakt dersom du ønsker det.Artig med fornavnet ditt - jeg vil tro det er fra en felles formor som var gift 3 ganger? Vern-navnet vi snakker om vil jeg tro kan følges tilbake til Øvergålås på 1600-tallet?Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Wern Hansen døde 14/12-1817 på Tande. Han ble døpt 9/1-1785 Østre Tande. Foreldre:Hans Hansen og Ingebor Wernsdatter. Det er riktig at Agnethe gifter seg igjen med Lars Jensen, de fikk 6 barn, Wern, Julie, Ole Andreas, Ida Andrine, Hieronymus og Ideus Anthon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.