Gå til innhold
Arkivverket

[#22079] Holter Nannestad - kan noen hjelpe


Gjest Roy Skaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Skaug

Min bestefar Hans Myrvold ble født i Holter 18 august 1915. Hans mor het Gusta ifølge familien, hun var uekte barn født i Holter 8. mars 1874. Hennes mor igjen skal iflg familien hatt navnet Marie Danielsen mens faren var ukjent.Jeg har sett etter på filmkort for Holter, kan ikke finne min bestefars fødsel og får dermed ikke bekreftet foreldrenes navn, som jeg altså har fått oppgitt til Gusta og Ole Myrvold Olsen.Jeg har derimot funnet en Gusta Olsdatter født 8.mars 1874. Faren hennes er oppgitt til Ole Johansen og moren til Anne Mari Olsdatter født 1837. Det øvrige greier jeg ikke å tyde. Er det noen som har tilgang til opplysningene som kan sjekke ut min bestefars fødsel og foreldrenes navn, alder, bosted m.m. Jeg lurer også på de øvrige opplysningene som er gitt i dåpen på Gusta Olsdatter, hvis det er 'riktig' Gusta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Roy! Jeg fant noe interessant som er verdt å sjekke ut, selvom det her ikke er snakk om uekte barn osv.I Nannestad Bygdebok, BInd 2 - Holter Sogn, side 163 står det å lese:Myrvoll , gnr 61, bnr. 7 (dette er under gården Løken i Holter)Ole Jakob Kristiansen Myrvold fikk kjøpekontrakt på plassen Sletta i 1909 av Erik Haga. Ole kalte eiendommen Myrvoll. Han var f. 1884, d 1950, gm Gusta Olsdatter fra Trigstadberget, f. 1874, d 1943. Barn:Margit f. 1904 d1959 g.m. Henry OlsenAstrid, f 1908, gm. Kåre Magnus Halvorsen fra UllensakerKaren f. 1911, gm Karsten Olav MartinsenHans f. 1915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

hei Roy... Jeg søkte etter gusta i ft 1875 og fikk frem 1 person Vet ikke hvordan jeg legger inn en lenke men her er infoen:Tellingsår: 1875 Kommune: Nannestad Kommunenummer: 0238 Navn på bosted: Ukkestadengen Antall personer registrert på bostedet: 7Amund Ols. hf g Gaardbr. Selveier 1830 Nannestad Karen Larsd. Hans Kone g 1833 NannestadOle Amunds. s 1861 Nannestad Anne Amundsd. d 1864 Nannestad Lina Amundsd. d 1868 Nannestad Thea Amundsd. d 1871 Nannestad Gusta Amundsd. d 1874 Nannestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

ved søk på marie daniels... får jeg frem 4 treff i ft 1875Kommune Navn Yrke Fødselsår Fødested Skedsmo Daniels., Marie Hjelper Faderen 1849 Relingen FettFet Daniels., Marie Tjenestepige 1842 Relingen S Fet PrgjNittedal Danielsd., Marie Forsørges %Understøttes% af Fattigvæsnet 1806 Hakedals SognFet Danielsd., Marie Forsørges af sine Børn 1813 Fet S og P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Skaug

Hei Laila!Ditt skudd i blinde var blink. Gusta og Ole er mine oldeforeldre. Navnene på deres barn stemmer. Jeg fikk dermed litt påfyll på fødested samt oldefars fødenavn. Min familie har tidligere oppgitt Olsen som Ole sitt etternavn men Kristiansen er jo riktig, det ser en ut fra de øvrige familienavn. Har forsøkt å lete på internett i folketellingen 1875 etter Gusta som er født året før, men denne folketellingen er ikke lagt ut. Når det gjelder uekte barn så var det Gusta som var uekte født- hun er min oldemor.Til Arild Når det gjelder Marie Danielsen som min familie oppgir så regner jeg med at det er hennes etternavn som gift. Hun giftet seg en tid etter at hun fikk Gusta som uekte. Regner med at det er hennes manns navn. Jeg har ikke greid å finne henne i 1900 tellingen. Vet ikke om hun lever da heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.