Gå til innhold
Arkivverket

[#22082] Borge i Lofoten / Bergen -Anna Karine Johannesdatter?


Gjest Gry Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Er det noen der ute som vet noe om Anna Karine Johannesdatter og hennes familie. I microfilmene fra Borge sto det at hun ble født i 1841 på Borge av Johannes Christophersen og Dine Erichsdatter. etter det finner jeg ingen av disse personene igjen. Anna Karine holder til i Bergen det kan jeg vite fordi hun føder en sønn i 1875 utefor ekteskap med Nikolas Schøtt Schuman. Barnet blir født i Bergen, men Anna Karine reiser med gutten opp til Borge. Her blir han døpt Arabi Johannes Schuman (min oldefar) og hans gudforeldre er Robert Jacobsen og Lavina Leonhardsdatter Holm(boe) (Noen steder står det Holm andre steder Holmboe)m.f Arabi blir satt bort til sine gudforeldre og oppfostret av fattigkassa. Robert Christian Christophersen var sønn av Jacob Christian Christophersen, mens Anna Karine var datter av Johannes Christophersen. Muligens var de søskenebarn Robert og Anna Karine. Robert Christian er heller ikke å finne i Digetalarkivet før han plutselig bor på Liland på Borge. Er det noen som vet hvem de var og hvor de kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Borge og Valberg bygdebok bd III s. 120:Vi skal nå ta for oss Robert Jakobsen og det bruk han overtok i 1866 for en kjøpesum av 60 spd.Robert Kristian Jakobsen var født i 1840, yngste sønn av Jakob Kristoffersen, han vle i 1869 gift med Lavina Holmboe Leonhardsdatter, født 1848, datter av Leonhard Hartvigsen og Eleonora Johannesdatter Nykmark.Folketellingen av 1875 viser at deres budskap bestod av én hest, 4 kyr, 2 ungnaut og 8 sauer, og i utsæd hadde de 3 tønner potet. det oppgis også at de har et lite barn til oppfostring, Arabi Nikolaisen, født samme år, 1875. 'Forsørges af Fattigvæsenet' står det. Lenke Denne gutten var født i Bergen, faren var ungkar Nikolai Schuman, Bergen og moren Anna Karine Johannesdatter fra Stange på Hedmark, nå bosatt Handberget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Tusen takk skal du ha :o)Arabi, min oldefar, hadde et barn med sin svigerinne, både jeg og den andre grenen av Arabi er blitt fortalt at Anna Karine er av reisende slekt...Er det noen som vet noe om Anna Karine Johannesdatter fra Stange sine aner der ute?Om noen forsker på Nicolai Schøtt Schuman sine aner så kom disse Schuman fra Weiler la Tour i Luxenbourg. Han var sønn av Nicolaus Schuman som var født 1760 i Weiler-La-Tour, av foreldre Wilhelmus Schuman, 1715 og Maria Schwirtz født 1720. 10 barn.Nicolaus Schuman og flere søsken kom til Buskerud og slo seg ned her, men det kan se ut som søsknene dro videre til Sverige og bosatte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Samme sted og år 1875 på gården Eggum.Der er ei enke Ane Karine f.1842 på Legd. Inga ettern.er nevnt. Antyder bygdeboka at Anne Karine slo seg ned i Borge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Michael skriver i sitt innlegg: Nå bosatt på Handberget. Det kan virke som om hun fremdeles er bosatt på Hedemark, men hvem vet, det kan tenkes det er denne Ane Karine. Jeg har prøvd å søke på Gårdsnavn Handberget, men jeg finner ingen gård ved det navnet.Jeg er ganske sikker på at ho var av reisende slekt, så det blir kanskje vanskelig å oppspore hennes aner. Under Eilert Sundt er der jo Anne Karine ol. men ingen som heter Johannesdatter.eneste koblingen jeg finner i Eilert Sundt er fra 1845:Jacob Christian Christophersen og Johannes Cristophersen ??? Bak han står det flere spørsmålstegn.Derfor koblet jeg Anna Karine og Robert Christian Jacobsen (Slik han står oppført under ei slektsliste på nettet.)Og hans kone heter Holmboe. Jens Holmboe kom jo fra Lesjaområdet. Men det er sikkert bare rot :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Gry.Problemet mitt er at jeg vet om alt for mange Anne Katrine Johannesdtr.av reisende slekt.Jeg forsker på flere reisende slekter.Om du skriver omstreifer som søkeord oppe i feltet øverst på debattsida her inne,kommer de fram.Se for ex.på Palmfamilien.De holdt til i Bergen og området rundt.Handberget ligger i Borge.søk inneholder berge i tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I 1875 er der fire bruk med navn Hanberget/bjerget i Borge, og i 1900 tre bruk. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er ekteskapet til Annes foreldre. IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | Pedigree-------------------------------------------------------------------------------- DINA OLINE ENOKSDR Female Family -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: JOHANNES CHRISTENSEN Family Marriage: 07 AUG 1840 Borge, Nordland, Norway-------------------------------------------------------------------------------- Source Information: No source information is available. -------------------------------------------------------------------------------- © 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999 Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999). Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 28 http://www.familysearch.org v.2.5.0 Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Den datteren som ble født 10/4 1841 hette Anne Marie i følge IGI mormonarkivet.Men Gry er du sikker at det var hun som sto som mor til Arabi? Bygdeboka sier jo hun kom fra Stange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

I kirkeboka står det at Anna Karine Johannesdatter, døpt 10 april 1841, var datter av Dine Erichsdatter og Johannes Christophersen (Den siste er skrevet veldig tydelig).Men det er nok ikke denne Anna Karine Johannesdatter fordi det i bygdeboka står at mor til Arabi var født på Stange i Hedemark.Den historien jeg og den andre grenen (få år siden vi tilfeldig møttes og han var utrolig lik min far, slik gikk det til at vi ble klar over slektsskapet) til Arabi har hørt om hvordan Arabi havnet på Borge er:Han hadde forbindelse med Borge fordi en fra hans slekt i sin tid hadde begått en forbrytelse i Østerdalen og blitt sendt på straffearbeid til en gård på Borge.Dette må Arabi selv ha fortalt fordi vi inntil for fire år siden ikke visste om at det var to grener av familien (barn med to søstre, gift med den ene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Kan det tenkes at ho het Anne Katrine og ikke Anna Karine? Det ble jo av og til gjort skrivefeil.Nina, vet du om noen Anne Katrine som var født på Stange i Hedemark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Anna Karine er ikke nevnt under gården Handberget i bygdeboka. Under gården Eggum er ei Anna Karine nevnt som ei fattig enke. Ellers så sier ikke bygdeboka noe om Arabi eller Anna Karine. Er redd det er lite å hente der gitt.Hadde Anna Karine flere barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Nei det er vel ikke så mye å hente med så lite forhåndsopplysninger, men det er jo litt spennende.Jeg vet ikke om Anna Karine hadde flere barn. De opplysningene har nok blitt borte med tiden.Kan denne Anna Karine være den samme som Nina refererer til under navnet Ane Karina?Og står det om Robert Christian Jacobsen er født på Borge? Jeg kan ikke finne han her under 1865 tellingen.Jeg har også spekulert litt på om mine to oldefedre på min fars side var i slekt på morssidene. Arabi og Mathias kom opp til Skjøtningberg samtidig på fiske. Oldefar nr. 2 het Mathias Leonard Andersen og vokste opp på Hadsel hos Erik Ingebrigtsen født i 1818 i Lesja og han forsørges av pleiefar.Mathias Leonards mor het Anna Birgitte Larsdatter født i 1847.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Robert Christian Jacobsen er født 1840 på Liland øvre i Borge. Hans foreldre var Jacob Christian Christophersen (1796-1873) og Ane Margrethe Axelsdatter (1796-1880).Jacob Christian Christophersen var sønn av Christopher Olsen (1772-1844) og Anna Martha Hansdatter (f. 1769). Ane Margrethe Axelsdatter var datter av Axel Hansen fra Gimsøy (ca. 1765-1814) og Berethe Marie Pedersdatter fra Eltoft i Borge (1761-1846).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Takk skal du ha! Da kan jeg glemme den ideen om noen kopling der, selv om jeg syns det er rart de stiller som gudforeldre til Arabi.De andre gudforeldrene var Peter Ellingsen Klevstad, Inger Johansdatter Børstad og Anna Petersdatter. De finns i folketellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

På Stange finner jeg disse to Gregoriusdatterne med familier. Vald er det bare fem som heter, en på Skjervøy. Andreas Gunderse Husmand med lidt J.1830 StangeEli Gregoriusdatter hans Kone 1837 StangeMartinus Andreassen deres Søn 1859 StangeAnton Ludvig Andreassen deres Søn 1864 StangeAles Gudbrandsdatter Inderst ug Dagarbejderske 1844 Stange Julie Antonsdatter hendes Datter, Løsbarn ug 1864 StangePeder Jensen Husfader Husmand uden Jord, Dagarbeider 1840 StangeIngeborg Gregoriusdatter hans Kone 1837 StangeGina Pedersdatter deres Datter 1859 StangeInga B. Pedersdatter deres Datter ug 1862 Stange Anton Pedersen deres Søn ug 1865 Stange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Gry.Før vi roter oss helt bort.Du må gå direkte til de som sitter med kunnskap om dette området.Ser Borge har noe som heter Vestvågøy historielag.Prøv å komme i kontakt med de.Det må finnes papir vi kansje ikke vet om.Arabi ble jo bortsatt.Mora fikk kansje stønad osv..Hvor sto hun var født i Stange f.eks. Det må finnes papir.Vi må ikke se bort fra den Anna Karine vi har funnet.Tror navnet er rett.Hun kalles jo det også når hun får Arabi.Hun var da født 1841? Ane Karine på Eggum i 1875 er oppført født 1842.Tror ikke dette er tilfeldig. Ikke så mange som er skrevet Ane Karine.Jeg oppfatta ikke om Mikael mente han fant henne i boka under Eggum,eller sikta han også til tellinga? Synd vi ikke har denne Ane Karines etternavn.Men det har kansje historielaget.Denne var enke.Finnes hun f.eks. gift i Borge? Død når?Finnes innreise og utreisepapirer for Borge,mange stener og vende her enda.Finner Dina Enoksen Tellt som enke i lag med en annen enke på Ramberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

I følge første innlegg til Michael forstår jeg det slik at det står i bygdeboka for Borge.Borge og Valberg bygdebok bd III s. 120Men det er sant, det er fort gjort å rote seg vekk. Jeg vet ikke om Dina Enoksen er identisk med mor til Anna Karine født i 1841 for i dåpspapirene heter hun Dine Erischsdatter Limstrand og faren Johannes Christophersen.Jeg skal en tur til Tromsø i løpet av neste måned og får stikke en tur innom arkivene der å ta en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da er man kanskje på rett spor. I 1801 tellingen finner du en Enoch Davidsen på Limstrand.Det kan være Dines far. Lenke Kanskje noen kan sjekke bygdeboka ang. Limstrand. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg tror jeg har løst denne gåten. Det som satte meg på sporet var Johanna Gregoriusdatter Vald, slik kom jeg inn på navnet Thoresen (Det het også han i Skjervøy med etternavn Thoresen Vald). Thoresen ble å knyttet til Gundersen og Gudbrandtsen.Dine kan være kjælenavn for Mette Carine. Mette Carine heter Berg. Berg-navnet kan knyttes til JOHANNESEN i Bergen. Schuman drev vinforretning i Bergen, mens Mette Carine er frihandlerske og født i Odalen i Hedemark.I 1875 finner vi An(n)a Karine som enke på Borge, da finner vi ikke lenger familien Thoresen heller, så da er nok hennes mann August Thoresen død.I 1865 bor familien Thoresen i Kristiania:Mette Carine Berg Husmoder ug Frihandlerske 1817 Nordre Odalen Andrea Olsen ug Tjenestepige 1843 Næss Prgj. Romeriget August Thoresen Husfader g Mursvend 1839 Agers Prgj. Anna Karine Thoresen Kone g 1840 Porsgrund Gunda Thoresen Datter ug 1864 Christiania I 1875 er det bare Mette Carine Berg igjen i Kristiania og datterdatteren finner vi hos denne familien på Skedsmo:Gudbrand Nils. Husfader G Sjauer ved Brustad Dampsag 1836 Sørums S og PgAnne Karine Jakobsd. Hans Kone G 1844 Skedsmo S og PgAgnes Dorthea Gudbrandsd. Datter 1863 Skedsmo S og PgGUNDA MARIE GUDBRANDTSD. Tilreisende Datter Underholdes af sin Bedstemoder iKristiania 1866 Skedsmo S og PgJørgen Gudbrands. Søn 1868 Skedsmo S og PgAnna Nikoline Gudbrandsd. Datter 1870 Skedsmo S og PgHelga Gudbrandsd. Datter 1873 Skedsmo S og PgInga Kaspara Gudbrandsd. Datter 1875 Skedsmo S og PgÅrstall og etternavn på barnet er ikke likt i 1865 og 75, men hun er den eneste Gunda jeg finner født midt på 1860.Muligens er ikke opplysningene helt i overenstemmelse for å holde myndigheten unna saken???Det finnes ingen Gunda Thoresen i 1875. Derimot finner vi henne igjen som Gunda Marie på 1900 i Akershus gift med August Thoresen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Der datt jeg av lasset gitt.Men så lenge du selv forstår det,er det jo greit.Men du bør vel finne ut om den Ane Karine Johannesdtr.født i Borge døde som liten da.Om det ikke var henne.Det var faktisk en kjøpmann på Dal øvre i Borge. Han hette Christoffer Brinchmann f.1819 Bergen.Så Ane Kristine på Borge kunne fått forbindelse til Bergen den vegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Familien Johan Angell Jacobsen (1835-1897) og Johanna Gregoriusdatter Vald (1835-1910). De hadde barna Ragnvald, Selma, Godtfred og Dina (1878-1966).Om Johanna Gregoriusdatter Vald står det i bygdeboka. Hun kom nordover som barnepike til sognprest Heyerdahl. Tok jordmorskolen i Bergen. Jordmor i Borge 1863-1901.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

;o) Jeg mener at Anna Karine Thoresen (Johannesdatter) er den Ane Karine som bor på Eggum i 1875 da som enke.Jeg trur August Thoresen dør etter 1865 tellingen, og at Anna Karine må hjelpe sin mor Mette Carine med handelen,så blir hun uheldigvis gravid med Schuman som driver vinforretning i Bergen. Dermed må hun sette bort både Gunda og Arabi. Selv blir hun gående på legd på Borge. Det står i bygdeboka at Anna Karine er fra Stange i Hedemark. Odal er på Hedemark og hennes mor Mette carine kommer herfra. I 1865 finner du Thoresenfamilien som helhet i Kristiania, i 1875 finner du ingen av dem, bortsett fra Mette Carine Berg. På Gunda står det at bestemor i kristiania forsørger henne på Skedsmo. På 1900 finner du Gunda Marie Thoresen gift med August Thoresen i Akershus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.