Gå til innhold
Arkivverket

[#22082] Borge i Lofoten / Bergen -Anna Karine Johannesdatter?


Gjest Gry Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Min tanke var at Gunda har fosterfaren-husfaren sitt etternavn og ikke Thoresen for å forhindre innblanding fra myndighetene. Hvis dette er tatere ville vel barnet blitt satt bort til fremmede, og fattigkommisjonen var jo allerede inne i bilde når det gjaldt Arabi. På henne selv står det at kommunen sørget for utgiftene for henne på Eggum.Det står at Mette Carine (født 1812 var ugift og det var vel ikke uvanlig blant de reisende? Det stårDenne reisende familien hadde kontakter både i Nordland og Bergen.1865 Eilert Sundt:Bertel Johannesen Borlaug, født 1840, konfirm. i Bergen, Skal ha tatt fast Tjeneste i NordlandJohan Severin Friman Johannesen Berg, 28 År, født i Sverige, konfirmert 1863. Sønn av Johannes Korsgaard, se Ofoten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg må nok ta utgangspunkt i Johanna Gregoriusdatter for å finne Anna Karine Johannesdatter. Foreldrene til Johanne Gregoriusdatter het:Gregorius Jensen Rønne og Berthe Pedersdatter, Stange i Hedemark.Gregorius Jensen Rønne var gift to ganger:Første gang med Berthe Pedersdatter 12 april 1832 og så med Eline Eriksdatter 1871.Gregorius Jensen Rønne, født 1810 og døde i 1875 på Øvregård i Stange. Han var sønn av Jens Gregoriussen og Ingeborg Alfsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelen

Takk skal du ha Michael.De opplysningene du ga er til stor hjelp videre.Jeg finner Anna Karine i Kristiania i 1865. Hun står oppført som Anna Johannessen, født i 1839 på Stange i Hedemark og hun er ugift. Sammen med henne losjerer Anne Karine Olsdatter,enke, født i 1813 på Næsodden. De er losjerende hos Andreas Olsen og Gunhil Børresdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per M. Bernhardsen

Det var ikke lett å følge sporene etter Anne Karine Johannesdatter her i Borge! Da hun døpte Arabi Johannes i Borge Kirke i 1875 titteleres hun som Gift Kone Anne Karine... og at dette var hennes 2det leiermål.Ved konfirmasjonen til Arabi i 1890 har hun samme benevnelsen - Gift Kone.Den 23. juli 1879 blir Anne Karine Johannesdatter igjen mor. Hun titteleres nå som Gift Kone Legdslem og at dette er hennes 3. leiermål. Gutten som ble døpt i Borge Kirke den 01.08.1880 fikk navnet Karl. Mor og barn bodde da på Rekdal i Borge (Rækdal). (Teksten var noe vanskelig å lese, men ingen barnefar var oppgitt og noe var overstrøket - har du mulighet til å se originalen så kanskje du klarer å tyde det).Karl døde i februar 1883 på Rekdal og teksten er: Karl, af gift kone fattiglem Ane Karine Johannesdatter.Etter 3. leiermål ble det vanligvis rettssak, og disse rettssakene var ganske detaljerte, så der er det store muligheter at alle dine spørsmål blir løst. Kontakt Statsarkivet i Trondheim, det er de som oppbevarer arkivene for Borge (Lofoten) og be dem se etter om det ble holdt rettssak over Anne Karine i 1879-1880-1881...Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Det ser ut som det står: 'Gift som' i kirkeboka. Det spørs om det lar seg oppklare da. Vi er blitt fortalt at mor til Arabi var av taterslekt og det må jo Arabi selv ha fortalt. Da er det jo ikke sikkert at hun nødvendigvis het Ane Karine Johannesdatter.Jeg har vært å sett i protokollen over avhør av passløse omstreifere og de prøver seg jo med å oppgi falske navn. Det gikk sikkert bra i mange tilfeller, men særlig her opp i Finnmark hvor det kom folk fra hele Kola og arbeidet med salting og tørking av fisk. Det trengtes jo i perioder arbeidskraft og da var det vel ikke så om å gjøre å finne ut hvem de var. Det var en digresjon, tilbake til tema.Er det en mulighet å få opplysninger fra de som sitter med protokollene for fattigvesenet sitt virke på den tiden. Hvor kan man henvende seg da? Det må jo være skrevet ned noe sted. Arabi ble jo født i Bergen, kan hun ha jobbet på et av gledeshusene der? Det var også andre leiemålet til Schuman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Beklager, jeg så ikke den nederste teksten din.Denne historien er jo riktig spennede. Jeg skal ta å ringe torsdag.(Har eksamen de neste tre dagene). Det kan jo tenkes det er denne damen Nina Berg er på leit etter også, hvem vet.Og tusen takk skal du ha for opplysningene og veiledning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Gry.Nå er du inne på rett spor.Søk først alle kilder du kan finne i Borge.Synes du skal prøve Vestvågøy slektshistorie-lag.Her finner du også en del fra Borge.www.trekilen.com/excel.html.Personlig syns jeg du bør sjekke opp eller ut den Ane Karine johansdtr.født i Borge 1842. Søkte under trekilen men fant henne ikke død som barn.Så hun vaks kansje opp.Finn ut om hun ble gift og med hvem.Den andre Ane Karine fra 1875 tellinga var født samtidig som henne,og jeg tror hun var amme for et barn i huset hun er tellt.Så da hadde hun født.Du skrev et sted at Ane Karine mor til Arabi, var gift i Fana Bergen.Det bør sjekkes opp.Vi har jo hennes navn.i Giftemål pleier også navn på foreldre å stå.Dessverre er ikke giftemål Fana for den perioden gjort søkbare fra PC.Her må man inn i kirkeboka for Fana. Det må jo bli for perioden 1860-1874.Det står hele tida gift kone,men ingen mann er der? Det var langt til Bergen .Så noen skilsmisse ble kansje aldri av?Men som sagt mitt råd er.Få tak i alle papirer. Fattigpenger,fosterbarn,ut,innreise osv.Og i Borge bodde en kjøpmann fra Bergen så Ane Marie kunne kommet seg ned dit.Om det var henne som var født i Borge.Og hvorfor skulle hun ellers slå seg ned i Borge etterpå og leve på legd, uten familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Den jeg trudde var født på Borge sv Dine og Johannes het Anna Marie, så henne er det ikke, det er jo oppklart.Men jeg syns og det er rart at ho kommer opp til Borge uten tilknytning til stedet.Jeg har nu sendt mail til statsarkivet i Trondheim med forespørsel om de kan hjelpe med opplysninger. Det skulle man tru siden Arabi ble oppfostret av fattigvesenet og at An(n)e Karine fødte enda et barn og dermed begikk sitt 3 leiemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Ja, det sto Anne Marie som navn i mormonarkivet. Men du sa det sto Anne Karine i den orginale kirkeboka? Det spørs hva kilde er korrekt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg tror Per har rett i at ho hete Anna Marie, selv om faren ikke stemmer ifølge kirkeboka, han heter der Christophersen og moren Dine. Både han og Michael har nok hentet dette fra bygdeboka.På Anna Karine står det Gift som Anna Karine Johannesdatter eller Gift Fana-Anna Karine Johannesdatter, det greier jeg ikke å tyde den. Om det er en S, så ser den ut som en F, og det ser ut som ordet ender på A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per M. Bernhardsen

Mine kilder var kirkebok for Borge - der står det 'Gift Kone' og det nevnes flere ganger. Jeg er enig med deg at kirkeboka er utydelig - og vanskelig å lese på microfish. Jeg stiller meg også tvilende til at hun var av 'reisende slekt' - hun er nok en av de mange som har måttet slite for føda, og hvor skjebnen har rotet det slik til at hun fikk samfunnets fordømmende pekefinger mot seg for å ha 'avlet barn uten å være kommet i ekteskap' ! Ikke så sjelden måtte disse mødrene sette bort barna til oppfostring...Jeg tror kanskje jeg har sporet opp din tippoldemor. Det er riktig som du sier at hun er fra Bergenskanten, ihvertfall Hordaland.Anne Karine Johannesdatter er født den 4. desember 1842 på Vogenæs i Manger Prestegjeld. Hennes foreldre er forpakter Johannes Olsen og hustru Sigrid Knudsdatter. (Se døypte i Manger) Allerede før 1865 er Anne Karine kommet til Borge i Lofoten, ved folketellinga samme år kan det se ut som Anne Karines mor er enke og bor sammen med to døtre i Manger.Den 18. juni 1864 føder Anne Karine Johannesdatter sitt første barn, en datter som får navnet Leonora Marie. Barnets far er Gift mann Christian Christoffersen fra Bodø. Foreldrene oppholder seg på gården Evjen i Borge. Da Leonora blir vaksinert i 1866 bor hun sammen med foreldrene på Handberg i Borge.Folketellinga 1865 for Borge under gården Handberg bor Losjerende fisker Christian Christoffersen 50 år gammel fra Bodø 'gift, men ikke fraskilt', sammen med ham bor hans 'samboer' her kalt husholderske, 30 år gammel fra Manger Prestegjeld. Her er hun kalt Anna Olsdatter med flere ??? etter. Sammen med foreldrene bor altså deres 2 årige datter Leonora Chriatiansdatter.Den 10. desember 1866 gifter de seg i Borge Kirke: Enkemann Christian Christoffersen, 55 år, født i Skjerstad nu bosatt på Handberget og pigen Anna Carina Johannesdatter 24 år fra Manger prestegjeld (far: Johannes Olsen). (Det står også at hans kone er død i Salten, etter attest 01.05.1866)04. august 1869 får de sitt andre barn, sønnen Nils Martin Edvard. Han er født på Hauland i Manger. I 1885 blir han konfirmert i Borge Kirke i Lofoten og har da opphold på Mærvoll. (Søsteren Leonora er konf. i 1880 fra Bøstad, Borge)Dessverre finner jeg ikke Inderst Christian Christoffersen igjen ved FT 1875 (Det er ikke lagt ut telling for Manger i 1875)I 1875 er jo Anne Karine kommet tilbake til Borge, hvor hennes sønn Arabi blir døpt...Derfor har hun opphold på Handberg ettersom hun tidligere har vært gift der... Hvor hennes ektemann er blitt av vet jeg ikke - men i FT 1875 på Eggum titteleres hun som Enke, så han er nok død. Hun skulle da senere titteleres som Enke, men da skriver presten Gift Kone og det tyder på at Christian er i live, men at de ikke lever sammen...?Jeg har ikke noen steder sett at det er oppgitt at hun er fra Stange (bortsett fra bygdeboka), men det KAN være en feiltolking av Manger - hvor M er forvekslet med St ??Kan dette være den Anne Karine du er på utkikk etter??Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åhling, Göran och Vibeke

Hej!Några idéer:Arabi Nikolaisen f. 1875 Bergen är fisker i Lebesby i 1900.En gift Leonora Marie Kristiansdatter f. 1864 i Borge i Nord-Rana i 1900.Ett fostbarn Leonora Kristiansdatter på Böstad i Borge f. 1864 i Borge i 1875.En Kristian Kristoffersen på Seivaag i Bodin i 1875, logerende fraskilt fisker f. 1812 i Skjaerstad.Men jag hittar ingen Nils Martin Edvard...Hälsningar Göran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Det høres logisk ut. Og det vil si at Arabi hadde søsken. Det er utrolig hva dere greier å nøste opp i, med så mange brutte tråder. Det er imponerende. Jeg kan bare si tusen takk. Jeg regner med jeg vil få en bekreftelse på dette fra Trondheim.Jeg fikk også en mail fra ei dame, om hvem Anna Birgitte Larsdatter var. Hun heter Anna Brita Larsdatter født i 1846 i Hattfjelldal, død 1875. Datter av Lars Andersen.Det var begge damene Anna på en dag :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.