Gå til innhold
Arkivverket

[#22086] Ekteskap, Johan Olsen og Berte Larsdtr i Stange, Hedm


Gjest Per Pedersen Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Pedersen Hansen

Søker etter opplysninger ang. ekteskap mellom Johan Olsen, f. 10.02.1850, Stange, Hedm. og Berte Larsdatter, f 1851, også i Stange. De giftet seg 11.06.1877, Ottestad, Stange. Johans far var Olof Jacobsson, men hvem står som Bertes far ved ekteskapet? Kan noen hjelpe? Mvh Per Pedersen Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Ved søk på Family Search finner jeg Johan Olsen og Birthe Larsdatters ekteskap 11 jun 1877 Ottestad,Hedmark. Hennes far er oppført som Lars Hansen. I folketelling 1865 digitalarkivet finner jeg : Lars Hansen husm. med jord 48 år, (f. Romedals Prgj.) Hustru Dorte Eriksdatter 48 år, ( f. Vangs prgj.) Barn BERTE LARSDATTER 15 år, Even L. 12 år, og Didrik L. 8 år. Alder passer med din Berte. Familien bor på Ottestad Stange, gård Nordhagen 1. Jeg har bygdebøker for Stange og kan se etter om jeg finner familien der, hvis du ønsker. Kirkebøker har jeg dessverre ikke tilgang til. Mvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Mange takk for svar og opplysningene du har funnet Gunn. Nå har jeg fått bekreftet ting jeg har vært usikker på. Om du finner igjen familien i bygdebøkene, tar jeg imot det du måtte finne der, med stor takk! Mvh Per P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Har prøvd å finne opplysninger i mine bygdebøker for Stange ( av Veflingstad) Har funnet heller lite dessverre, til nå. Lurer på om Johan Olsen er sønn av Ole Jacobsen Svensk) og Marte Kjeldsdatter fra Stange. De bor på gården Arstad Nordre * 1, i 1865 telling digitalarkvivet, Sønnen Johan Olsen er da 16 år. ( alder passer, men farens navn er litt 'fornorsket'?. Fant ikke familien under Arstad i bøkene, Har du flere holdepunkter om bosted , kan jeg lete bedre. Tror ditt ektepar Johan Olsen og Berte Larsen bor på Frydenlund Søndre i 1900 telling for Stange. Her finner du dem med 5 barn listet opp. Johan Olsen bor midlertidig på Kjonerud gård og arbeider med hester. Har slått opp på Nordhagen 1, og finner en Nordhagen under Guthusbrukene, Her er bare ført opp folk etter 1908, så det passer ikke. Det står mye om gardene og eiere, men lite om folk som har arbeidet og bodd på gårdene i kortere perioder. Hvis jeg får noen bedre holdepunkter skal jeg lete forsatt. Mvh Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Diderik f. 11/11-1880 Ottestad annex på søndre Aarstadeie.Der står at Johan er f. 1850 og Berthe 1852. Dorthe Eriksdatter er f. 12/1-1820 under Sælie i Vang.Foreldre Erik Eriksen og Anne Olsdatter. Lars Hansen f. ca. 1817 er verre. Det en Lars Hansen f.i Romedal i 1812, 1816, 1817, 1821 og 1821. Utflytting fra Romedal/indflytting til Stange kan kanskje gi noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Mange takk til dere Gunn og Hans. Det stemmer at Johan Olsen er sønn av Ole Jacobsen eller Olof Jacobsson, f. ca 1821 i Sverige, som han het da han giftet seg med Marte Kjelsdatter. Så Olof har 'fornorsket' navnet sitt. Ellers stemmer opplysningene dere har funnet. Lars Hansen skal etter det jeg vet være født 1820-21. Sitter på biblioteket akkurat nå så jeg har ikke opplysningene mine med meg. Takk til dere så langt. Mvh Per Pedersen Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei. Foreldra til Dorthe Eriksdsatter finner du i Vangsboka g.nr.178-194 side 183 under Gropa av Skattum. Erik Eriksen f 1788 Vidarshov, Vang d 8-10-1842 Skattumseie, Vang g 27-10-1815 Vang Kirke med Anne Olsdatter 1787 Dalsengeie, Vang d 6-1-1843 Skattumseie, Vang.Det står et godt stykke om dem der. Det som står om Dorthe er flyttet 1838 fra Skattumseie til Stange gift 1843 da på Gaustad i Stange m Lars Hansen f ca 1820 på Åshagaeie, Romedal.I 1865 husfolk i Nordhagen u Nordre Dælin i Stange.Foreldre til Erik Eriksen er : Erik Olsen f ca 1758 Farmen? d 30-5-1828 Wirshaug, Vang 70 år. gift i huset etter bevildning 18-4-1776 Vang Kirke med Dorthe Thomasdatter Wirshaug f ca 1758 ? d 29-1-1830 76 år. Se folketelling 1801 Vang under Wirshaug. Han er gaarboer og medhjelper ved fattig kommissionen. Det er ei Anne Olsdatter med foreldre Ole Eriksen og Berte Eriksdatter som stemmer med alder på Dalsengeie 1801.mvhMai B Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.