Gå til innhold
Arkivverket

[#22089] Amund Nilsen (ca.1670-1741) fra Voss som ble gruvearbeider på Kongsberg


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

I 1701 var Amund Nilsen husmann på Kvåle i Raundalen på Voss ( [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1701sba&variabel=0&postnr=9073&fulle=true&spraak=n>Lenke ). Omkring 1706 tok han med seg familien og flyttet til Indre Sogn der han fikk arbeid ved Årdal Kobberverk. Her var han vanlig gruvearbeider, men vikarierte en tid som understiger til tross for at noen karakteriserte ham som en 'gemeen og ukyndig' mann. I 1716 ble Amund utsatt for en sprengningsulykke som skadet synet hans og han sluttet ved kobberverket i Årdal.I løpet av 1720-årene flyttet familien til Kongsberg der Amund en tid arbeidet ved sølvverket og ble der kalt Amund Nilsen Årdal. Han døde i 1741 og skiftet etter ham gir verdifulle opplysninger om familien. Amund giftet seg en gang på 1690-tallet og kona het Anne Henriksdatter. De hadde fire barn:- 1. Nils Amundsen var f.ca. 1694. Han arbeidet også en tid ved Årdal Kobberverk og ble i 1715 forlovet med ei Brita Monsdatter. Etter dette kan det se ut til at han forsvinner fra Årdal og hans videre skjebne er ukjent.- 2. Guri Amundsdatter var f.ca. 1696. Hun var med familien til Kongsberg der hun giftet seg med Anders Svede. Han er trolig identisk med svensken Anders Larsen Svede (f.ca. 1691) som arbeidet ved sølvverket fra ca. 1712. Deres videre skjebne er også ukjent, men jeg ser av FT 1801 at det da bodde en Sveder(?) Andersen Sveder på Kongsberg ( Lenke ).- 3. Henrik Amundsen var f.ca. 1698. Han var med til Kongsberg og giftet seg med en Anne Elisabet Jensdatter som jeg ikke kjenner til noe mer om. De hadde datteren Anne Marie(?) som i 1741 tjente i Troker(?) i Jarlsberg. Datteren kan muligens være denne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Jeg kan nok ikke gi noe særlig info om dine problemer i Kongsberdistriktet - men synes det er relevant å peke på Sølvverkets manntall og lønningslister fra slutten av 1600-tallet helt fram til 1830-åra. De fleste av disse har med bosted,fødested,alder, tjenestested og tid ved Sølvverket. Spesielt synes f.eks. tellingene 1724/1729/1765 og 1797 å holde høy kvalitet. To av dem er utgitt i databehandlede versjoner i Bergverksmuseets skriftserie: 1.Eksaminasjonsmanntall Kongsberg Sølvverk 1732. 2.Avskjedigelsesmanntallet Kongsberg Sølvverk 1805Alle disse lønningslistene/manntallene finnes i RA/SA i Oslo. Hyllenr. 4A 069 14 Pakkenr. 107.7. og 107.8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk for bidraget, Jon Erik. Disse manntallene er jeg klar over, og spesielt manntallet fra 1732 har jeg saumfart nøye uten resultat. Han arbeidet nok ikke ved sølvverket lenger da. Av et lønnsregnskap fra 1730 ser jeg at han da gikk på skadelønn. Jeg har tidligere gjort meg noen notater fra 1724/1729-manntallene, men må vel ta en grundigere gjennomgang av dem.Men dette hjelper meg uansett ikke med Amunds etterslekt. Jeg regner med at noen av barna hans må ha etterkommere, og håper fortsatt på at noen har 'støtt på dem' et eller annet sted f.eks. i Buskerud/Vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.