Gå til innhold
Arkivverket

[#22093] Ola Andersson Høyset,Førde


Gjest Siv Eidevik
 Del

Recommended Posts

Gjest Siv Eidevik

I gardssoga for Gaular står det at en Ola Andersson Høyset fra Førde overtok en gård på Berge i 1787, Lnr 267 Berge. Bnr. 3m.2,84. Han giftet seg med enken etter Mogens Pederson som drev den gården før ham. De fikk to barn sammen, Knut og Ingeborg. Det jeg lurer på, er om noen her vet hvor Ola kom fra og hvem som var hans foreldre. Mvh Siv Eidevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Det var skifte på Høyset (Høgseth) i Førde 30. april 1796 (Sunnfjord skifteprot. A 10, fol. 515b) etter ekteparet Anders Olsen og Brithe Pedersdtr. Først blant arvingene nevnes sønnen Ole Andersen. Det står at han var myndig, men ikke hvor han oppholdt seg. Men seinere i skiftet dukker han opp som verge for søsteren Helge, da som Ole Andersen Berge, og som kreditor i boet som Ole Berge.I 1801-tellingen på Berge i Indre Holmedal står det at han skal være 41 år gammel, og følgelig skal han være født ca. 1760, Lenke. Som man ser nevner tellingen tre barn: Massi, Knut og Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!I Førde bygdebok (I) side 223 under Høgset finn vi som brukar av bruk 5 i tidsrommet 1758 til 1796: Anders Olson truleg f.kr. 1736, d. 1796 på Høgset. Gift med Brita Andersdotter, d. 1796 på Høgset. Av borna deira veit vi om:a. Ole, heime i 1796 b. Berent f. 1762 gift med Helga Nilsdotter, d. 1832 c. Helga f. kr. 1765, heime i 1796 d. Gunnhild, gift med Anders Nilsson Fletene e. Oline f. kr. 1772, heime i 1796 f. Ragnhild f. kr. 1775, heime i 1796.Det kunne se ut som om Anders Olson var sønn av forrige bruker Ole Olson siden han ble gift 1. i 1735. Men han er ikke nevnt blant barna der.Imidlertid har jeg funnet på side 270 under Nydalen som bruker av bruk 8 Tunet: Ole Olsen d. 1769. Gift med Gunnhild Olsdotter f. kr. 1714, d.1803 i Nydalen. Om barn nr. 2 står det:Anders, f.kr. 1736, bst. Høgset 1769.Denne Anders er vel den Anders Olson som vi finner som bruker av bruk 5 på Høgset.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Dette var en utrolig hyggelig overraskelse. Biblioteket her i Førde har vært stengt en periode. I tillegg var det en som er født og oppvokst her som fortalte meg at det ikke fantes bygdebøker fra selv Førde. Som nylig tilflyttet hit la jeg derfor hele Høgset på is. Tusen takk skal dere ha begge to.....Hilsen Siv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

På min Hjemmeside finner du Ole Olsson Utigard Holsen. Bruker Tunet Nydalen 1732-1768. Født 1710 på Utigarden, Holsen, Holsen. Død 1769. Fikk Tunet etter Bestefar. G.m. Gunhild Olsdotter fkr 1714. Død 11803.Far: Ole Hansson Nydal Utigard Holsen. Bruker Utigarden Holsen. Født 1681 på Nydalen, Holsen. ('Førde I side 263. Død 1748. Kilde også Førde I side171.Mor: Helga Olsdotter Kjelsnes Født 1685. Død 1732Dette er også min slekt som jeg, når det gjelder min videreføring av slekten bakover,beklageligvis ikke har rukket å revidere, da min kilde Martin Raaheim (M.R.) i høi grad er tvilsom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Hei Leiv! Takk for enda mer informasjon. Nå begynner det å bli skikkelig interessant her. Vi har en bok her hjemme som heter Hundre år i Førde- ein biletreise 1860 - 1960. Har funnet noen bilder fra Nydalen og Holsen der, vet ikke om noen av dem som er avbildet tilhører dine aner, men hvis du er interessert skal jeg få samboeren min til å kopiere eller scanne dem på jobb( scanneren her hjemme er midlertidig ute av drift) og sende dem til deg. Her har du uansett min e-postadresse: siven20@hotmail.com Hilsen Siv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Ifølge innlegg 2 var Anders Olsen med kilde et skifte g m Brithe Pedersdotter.Ifølge innlegg 3 var med kilde Førde I side 223 Anders Olsen g m Brita AndersdotterEn mulighet er at Anders har vært gift to ganger.Førde I, side 244 Husetuft, angir Kr.1711 til 1758: Peder Hansen fkr 1688Barn i 1.ektskap:c. Helge f 1735d. Brite, gift med Anders Olsen Høgsete. Marte f 1737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.