Gå til innhold
Arkivverket

[#22101] Skolemester og kirkesanger Tollew Iversen (Udbye?) 1765-1804 Lurøy/Dønna


Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Moum

Tollew Iversen (Udbye?), 1765-1804. Kirkesanger og skolemester på Dønna og Lurøy. I FT 1801 finner jeg han her LenkeTollef Iversen nevnes som fadder i Rødøy kirke i 1793. Ham bor da på Mælen i RødøyHan gifter seg 21/4 1799 (trolovet 9/9 1798) i Dønnes kirke med Anna Chirstina Eliasdatter (omk 1772-13/1 1835). Forlover var Hans Nicolai Jenssøn, Hov og Anders Olssøn Stavsengvigen.De får sønnen Ivar Johan i 1798 og blir dpt. 24/12 s.å. i Dønnes kirke. Hans faddere var frk. E.M. Coldevin, jomfru Hind, Krigsraad Coldevin og Andreas Berg. Neste barn Ellias døpes i Lurøy kirke januar 1801.Enken Anna Chirstina Eliasdatter gifter seg på ny i 1805 med Dønnes Christophersen fra Velfjord.Hvem var Tollef sine foreldre?Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Odd Tjade

Tollev Iversøn er et meget sjeldent navn på Tynset. Bare på Øvre Røstad (Tynset 70-1, Åen) finnes det en med navnet omkring den tid, døpt 1760. Faren Iver Bersvendsøn ble begravet 1765. Den siste sønnen til Iver som er nevnt i kirkeboka, er Iver Iversøn, døpt 1764. Det siste jeg vet om Tollev er at han levde ved skiftet etter faren i 1765. Iver Bersvendsøn er min ane, så jeg har anerekka på ham. Men det undrer meg at en kirkesanger og skolemester og familien hans, ikke holdt bedre orden på alderen (bom på 5 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Michael Moum

Det er vel store muligheter for dette er rett mann, men bom på 5-6 år er kanskje ikke så uvanlig? Vet du om denne Tollev er konfirmert i Tynset.Ifg. bygdeboka så døde han liten. Kanskje det er bare en antagelse/feil?Når giftet Iver Bersvendsen seg med Guro/Goro Tollevsdatter seg. Finnes det noe skifte etter Guro som døde i 1791.mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.