Gå til innhold
Arkivverket

[#22106] Anders Botten (f.ca.1656), røstvender ved Røros Kobberverk


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Denne Anders er i manntallet fra 1701 ført opp med sønnene Hans (11), Ernst (9), Christopher (6) og Anders (1) (Lenke ). Iflg. et skifteutdrag var han på 1690-tallet g.m. Margrete Ernstsdatter, datter av Ernst Garmaker, og hun var mor til Ernst og Christopher. Samme kilde gir ham patronymet 'Joensen'. Jeg tolker disse opplysningene slik at han var gift tre ganger, - eller at han i alle fall hadde barn med tre forskjellige kvinner. Er det noen som kjenner til hva Anders Bottens øvrige kvinner het og om han også hadde noen døtre?Min interesse for Anders Botten knytter seg til en 'Anders Jensen Butten' som i 1708 er nevnt som understiger ved Årdal Kobberverk i Sogn. Han er nevnt i et brev som lister opp en del 'kyndige bergmænd ... fra de Røraaske og Meldalske Kaaberverk ... som hafuer deris Quinder og Børn med sig'. Dette kunne jo passe godt med røstvenderen Anders Botten, men jeg føler meg slett ikke sikker på at det er samme mann. For det første er det litt uventet at en røstvender avanserer til understiger. For det annet sier skiftet etter røstvenderens svigermor fra Røros 1708 at det på grunn av 'Anders Bottens ringe tilstand' må oppnevnes verger for barna. Dette er jo ikke helt forenlig med at han på den aktuelle tiden var i Årdal? Eller har sorenskriveren her misforstått litt? Er det p.g.a. hans fravær at verger måtte oppnevnes?Er det noen som har opplysninger om Anders Botten som kan bidra til en oppklaring her. Er det kjent hvem Anders Botten var sønn av når og hvor døde han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Anders Botten døde på Røros i 1733 77 1/2 år. Jeg vet bare om en mann til på Røros med etternavnet Botten, og det er Joen Botten /Joen Andersen Botten, som en rekke ganger opptrer som fadder. Er han en sønn av Anders?Joen Andersen Botten er fadder på Hans Andersen Indsets barn,og jeg har lurt på om Hans (død i 1748, 61 år)kunne være Anders' sønn av første ekteskap.Det er nærliggende å tro at BOTTEN kunne være et gårdsnavn. Det finnes fire gårder Botnan i Indset sogn i Kvikne i FT 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg tror Astrid har rett i at Jon Andersen Botten (som ett sted har etternavnet 'Botning') kan være en sønn av Anders Botten. Han bør vel da være fra det siste ekteskapet og født først på 1700-tallet. Hypotesen om at Hans Andersen Indset er identisk med Anders Bottens sønn Hans som er oppført i FT 1701, er interessant og underbygges av at Jon Botten var fadder da Hans hadde et barn til dåpen i 1738.Dette satte meg på den idéen at Peder Andersen Indset også var en sønn av Anders. Han bodde ikke hos foreldrene i 1701, men vi finner ham bare et par plasser lenger ned i tellingen. Peder var også fadder for Hans, og Jon Botten var dessuten fadder for Peders sønn Even to ganger (1747 og 1750). Det er også andre indisier som taler i samme retning.Konklusjonen må bli at Anders Botten trolig var fra Innset og at hans patronym, Joensen, er bekreftet (av sønnens navn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg hentet frem en del notater jeg gjorde for ca et år siden angående opprinnelsen til Claus (Hansen)Kochs hustru Ingeborg Jonsdatter. Som faddere på deres barn finner jeg Peder Andersen Indset, Clara Marie Pedersdatter (g. 1735 med Peder Sivertsen), Karen Pedersdatter (død 1757 42 år), gift med Ander Jonsen Bjørgum (død 1758 45 år), samt Maria Jonsdatter Bjørgum.Clara Marie var datter av Peder A. Indset, på hennes barn finner jeg fadderne Anders Pedersen Indset, Lucia Pederdatter Inds., Peder Inds., Hans Andersen Inds. Jeg konkluderte da med at Peder og Hans var brødre, men koblingen til Anders og Jon Botten hadde jeg ikke da.Nå lurer jeg på hva kona til Peder Andersen het - jeg tror hennes fornavn var Rebecca (de to eldste barna til Clara Marie het Peder og Rebecca).Vel - dette er hva man kaller å havne på viddene, men jeg håper det er OK -).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Hei Astrid, Peder Andersen Indset var gift med Ingeborg Evensdtr. Bjørgum. Hennes foreldre var Even Ingebrigtsen Bjørgum, stiger ved verket, og Maren Olsdatter. Har nylig oppdaget at Marens bror var Joen Olsen Røraas og klør meg i hodet på hvorfor han har dette tilnavnet ... Men tilbake til temaet. Jeg tror vi bør være noe tilbakeholdne med å konkludere nå med at Anders Joensen Botten er far til Peder og Hans Andersen Indset. Dersom det er tilknytning, kan han også være stefar, som tidligere har vært diskutert i dette forum angående Indset-brødrene. Både Peder og Hans har døtre kalt Lucia. Og år 1700 giftet Anders Botten seg på nytt med ei Lucie Olsdtr. Dette kan jo være Indset-brødrenes mor... Dersom hun var enke etter en Anders, passer det inn i bildet at første sønn i nytt ekteskap blir kalt Anders. Det forklarer også fraværet av navnet Botten for Peder og Hans. Peder Indsets barn har heller ikke brukt navnet Joen på noen av sine sønner (10 i alt), men det behøver ikke bety allverden. Kanskje finlesing av flere skifter kan kaste lys over forholdet, håper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

May, jeg er oppmerksom på at det i manntallet for 1701 av og til står 'sønn' istedenfor 'stesønn'. Derfor må man være åpen for den mulighet du antyder.Takk for informasjon om Peder Andersens hustru og hennes foreldre - meget nyttig for meg. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Stefan Jansson

I skiftet efter Olof Olsen Brønnild på Røros 11/11 1691 är en av arvingarna Lucia Olsdatter, g m Anders Pedersen Dybdall på Innset. De övriga barnen är Iver, Olle och Maria (død). Det passar precis in på Anders ovan, till och med att han heter Pedersen när Peder är äldsta brodern Indset.Joen Andersen Botten är även vittne när Iver Olsen Brynnild döper ett barn 1730, och Hans Indset när Ole Iversen Brynnild döper barn 1729 och 1730, Peder Indsets son Even är också förlovare när Jochum Brynnild gifter sig 1754 så mycket tyder på att Anders Botten gifte sig med Lucia Olsdatter, Peder och Hans Indsets mor. Jon Anderson Botten är väl den som begravs 4/5 1766, 64 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk for bidraget, Stefan. Jeg kan også bidra med noe nytt om denne røstvenderens liv og levnet. I amtstueprotokollen for Røros Kobberverk fra den 6. februar 1708 står det: «En deel af Hyttefolchene var till stede paa Ambtstuen som var angiven at Hafve tagen wed og brand(?) fra Hytten Nattetider, Hvilche vare først Hytteknegt Svend Rasmuss. som bekiendte at have giort det Een gang (...) Røstvender Anders Bakken(?), ville negte det, Mens Hytteskriveren overbeviiste ham dette, og desforuden forbreden(?) noch i andre maader, derfore bliver Hand sat ud af arbeide saa snart denne Maaned er ude.» [Kilde: Amtsstuteprotokoll 1704-1718, p. 98f].Dette fikk meg først til å tenke på at Anders etter dette ganske raskt reiste til Årdal Kobberverk. Problemet er at lønningslistene derfra viser at han var ansatt i Årdal allerede i 1707, og trolig også i 1706. Jeg har dessuten funnet ut at han reiste til Bergen da han forlot Årdal i 1713. Anders Botten (Butten etc.) i Årdal kan derfor ikke være identisk med røstvenederen Anders Botten på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.