Gå til innhold
Arkivverket

[#22113] Inkonsekvens i 'Folk og fortid i Hol'.


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

I bind 6 av 'Folk og Fortid i Hol' er de ikke helt enig med seg selv når det gjelder hvem av disse søstrene som klaget på farsarven sin i 1671. På side 96 finner jeg under Hamarsbøen: Guri Vebjørnsdatter reiste sak mot sine søsken om farsarven sin. Hun mente at broren Knut hadde fått Hamarsbøen og Raunsgard, og at de to søstrene hennes hadde fått øvre og Nedre Åker , mens hun selv bare hadde fått noen småplasser uten bygsel. Broren Knut la frem byggeseddel på at han hadde bygslet Hamarsbøen i 1637. Han hadde altså bare fått Raunsgard. Arven ble stående ved lag. Det samme står på side 467.Så finner jeg på side 517 i samme bok: I sak av 14.04.1671 møtte Gunnar Gunnarson på vegne av sin mor Margit Vebjørnsdatter i sak etter hans morfars og Margits fars arv. Margit kjente seg forfordelt ved skiftet etter sin far.Hva er riktig? Disse er søstre av min ane Sissel Vebjørnsdatter Hamarsbøen, og jeg ønsker å få dette riktig inn i slektsprogrammet mitt. Er det noen rettelse på dette i et senere bind?Har også lagt inn noen etterkommere av søsken av mine aner, og på side 518 i bind 6 finner jeg: Knut Gunnarson Åker født 1745. Da er han en del av søskenflokken, og foreldrene var Gunnar Knutson og Gro Olsdatter Brattåker. På neste side etter han har tatt til som bruker, er han plutselig født i 1743. Har noen sjekket kirkebøkene her? Siden dette etterkommer av søsken etter noen generasjoner, så bestiller jeg ikke kirkebøker for å se dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Som de fleste bygdebøker er heller ikke 'Folk og fortid i Hol' fri for feilskrivning. Knut Gunnarson Åker, min tipp-tipp-oldefar, ble født i 1743. Han ble døpt 23 februar 1743.Mvh Ottar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret. Da kan han ikke være døpt i Hol, for kirkebøkene for Ål(med Hol)starter jo på 1744. Er klar over at det er feil i flere bygdebøker, men i tilfellet med de to søsteren av min ane Sissel sier de jo imot seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Innpå med et kjapt spørsmål, bare: Vet en av dere hvilket år Knut Gunnarson Åker giftet seg med Borghild Knutsdatter Underberget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det står ingenting om når de giftet seg i bind 6 av 'Folk og fortid i Hol' såvidt jeg kan se, men datteren Gro ble født i 1771 ifølge bygdeboka, og det er det eneste barnet som står på disse. Så det er vel mest sannsynlig at de ble gift i ca 1770-71??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Jeg må bekjenne min feil: Jeg har sjekket mine manuelle skjema som jeg brukte den gangen for minst 25 år da jeg registrerte dåpen til Knut Gunnarson Åker fra kirkeboken. Der står: 'dpt. 23 februar 1744'. På det tidpunkt antok jeg at han derfor ble født i slutten av året 1743 og registrerte fødselsår 'ca. 1743'. Dette vet jeg senere var en feil antagelse. De fleste ble døpt kort tid etter fødselen på den tid. Ved overføring til slektsprogram på data (DOS-program den gang) for 10 år siden har jeg skrevet født 'ca. 1743', og på en eller annen måte er også dåpsåret blitt til 1743. Jeg burde selvfølgelig tenkt på at kirkebøkene fra Ål/Hol før 1744 sannsynligvis gikk tapt i brann.Beklager feilen.Mvh Ottar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Der var dåpsdato innlagt i Brothers Keeper på Knut Vår felles ane på denne grenen blir vel Vebjørn Sjugurdson Hamarsbøen født ca 1570. Det er moro å legge inn noen etterkommere av søsken iallefall. Alle kan gjøre feil, og du er tilgitt Ottar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje et dumt spørsmål, men kan det ikke kanskje være slik at begge søstrene klagde på arven etter faren sin. Er Gunnar Gunnarson sønn av Margit og ikke Guri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

På flere steder i bind 6 står det at Guri klaget på arven, men det står bare på et sted at det var Margit som klaget på arven. Siden Gunnar Gunnarsen var Margits sønn så kan det jo tyde på at Margit var den som klaget på arven. Jeg syns ikke det var noe dumt spørsmål du stilte Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.