Gå til innhold
Arkivverket

[#22115] Oppslag i Kirkebøker Nord Trøndelag, Værdalen


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Ved Family Search finner jeg Fredrikke Fredriksen , f. 1754, Berg, Aaen, Nord Trøndelag død 1843 , Aasen Nord Trøndelag. ( Foreldre Fredrik Johnsen og Sissel Eriksen) Fredrikke gifter seg 1.gang 12 des 1774 , Aasen Nord Trøndelag, med Ole Pedersen. Paret får flere barn, Lars Olsen f.1774, Fridrich Olsen f. 1778. (Ole Pedersen dør før 1789.) Fredrikke ( Fridriche) Frisrichdatter gifter seg 2.gang i Stavern 17 okt 1789. med Knud Johansen. Familien Bor i 1801 i Folketellinen for Fredriksværn, Staværn 24 Huus. Hennes to sønner Lars og Fredrich bor sammen med den. Lars ærnærer sig med søefarten, og Fridrich er Matros ved Værfvedt. Knud Johansen er Bødker ved Værvfedt. Fredrik og stefaren Lars er faddere ved flere av barndåpene til min tippoldefar Ole Voldsens barn. 1811, 1815, 1822. Nå lurer jeg på om Fredrikke og Ole Pedersen kan ha flere sønner. Ole 'Voldsen' ble f. 1780, ukjente foreldre og fødested. Han var 'matros af Stafern' Hvis det er mulig å finne flere barn f. i Nord Trøndelag, Aasen, Værdal, f. ca 1780, ville jeg være takknemlig. Alle opplysninger om denne familien blir godt mottatt. Mvh Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er det jeg finner i 'Bygdebok for Åsen' bind 4 på side 458/59 under Berg: Fredrik Jonsen Eggen og Cicilie Eriksdatter Faanes var foreldre til Fredrikke, men jeg tar det fra begynnelsen. Fredrik Jonsen Eggen var korporal da han ved auksjon 07.03.1733 kjøpte gården Høyslo i Skogn. Familien kjøpte senere gården Gudding iVerdal, og solgte Høyslo 13.02.1746. Den 14.01.1746 fikk Fredrik skjøte på Berg i Åsen fra sin svigerfar Erik Pedersen Faanes for 380 riksdaler, og familien bosatte seg da i Berg i Åsen. Fredrik kjøpte våren 1765 også Reins klosters andel på 1 spann i gården, med skjøte for 40 riksdaler. Fredrik Jonsen døde der i 1766, og enke Cicilie kjøpte i 1769 Åvika, og flyttet dit sammen med de yngste barna.Fredrik Jonsen som døde i 1766 var gift med Cicilie Fredrikke Faanæs som var født 1715, og døde 1784. Barn:1)Peder Fredriksen født 1737. Gift 1767 med Anne Andersdatter Hellem(1746-1800). Han døde også i 1800. De hadde 8 barn sammen.2)Willum Fredriksen, som i 1774 var bosatt på Verdalsøra.3)En datter født 1741, og død 1750.4)Johannes Fredriksen født 1743, og var ugift da han døde i 1773.5)Erik Fredriksen født 1746, og gift 1773 med Kirsten Arntsdatter Leangen(f 1746). De var brukere i Åvika i Åsen etter hans mor.6)Cecilie Fredriksdatter født 1749, og fit 1772 med Jens Olsen Spilset(født 1746 og bror av min ane Jens Olsen Spilset). Hun ble gift 2 med enkemann Tildren i ca 1808.7)Anne Martha Fredriksdatter født 1750, og gift 1773 med Ole Arntsen Hove født 1743. De var brukere i Hove i Åsen.8)Magdalene Fredriksdatter gift med Lars Flå i Horg i Sør-Trøndelag.9)Fredrikke Fredriksdatter født 1753, og gift 1 med enkemann Ole Pedersen Vordal født 1740. De var brukere i Vordal mellom. Hun vle gift 2 med enkemann Hartvig Sivertsen Holing.10)Johanna Fredriksdatter født 1756, og gift i 1786 med enkemann Jon Anderssen Hove(1744-1793). De bodde på gården Hove i Skogn.Dine aner her var jo Fredrikke Fredriksdatter og Ole Pedersen Vordal, og under Vordalen i bind 3 av 'Bygdebok for Åsen' finner jeg på side 476: Ole Pedersen Vordal født 1740, ble 2.gang gift med Fredrikka Fredriksdatter Berg Åvik, som var født 1753 og døde i 1843. Barn:1)Eli Olsdatter født 1776, og død 3 dager gammel.2)Cecilie Olsdatter født 1777, og gift 1797 med enkemann Ellev Jonsen Nes, men han var født i Fossing. De var de neste brukerne i Vordalen, og er oppskrevet med 9 barn.3)Ingeborg Olsdatter var født 1780, og gift på Skogn i 1803 med Henrik Andersen Vestrum fra Ekne. De flyttet til Ytterøy og kjøpte eiendommen Sandstad . Henrik var lensmann på Ytterøy 1805-1813. I ca 1800 var han eier av Husby vestre i Åsen, og Ingeborg var ved FT-1801 tjenestepike hos han.4)Johanne Olsdatter født 1782, og gift 1810 med Lars Sylfestersen Brakstad(f 1779). De flyttet til Ytterøy, og bosatte seg i husmannsplassen Fellesgjerdet.5)Olea Olsdatter født 1784, og gift i 1815 med Lars Bessesen Forbord fra Skatval. De bodde i Forbord mellom på Skatval(Stjørdal prestegjeld). De ble skilt, og hun kom tilbake til Åsen i 1845 og døde i Brakstad i 1871.I sitt første ekteskap var Ole Pedersen Vordal gift med enken Eli Einarsdatter(1710-1773), og hadde ingen barn med henne. Hun var nok for gammel til det, siden hun var så mye eldre enn han.Foreldrene til Ole Pedersen var Peder Arntsen Vang(1698-1771), og Ingeborg Torsteinsdatter Vangberg fra Frosta. Barn:1)Arnt Pedersen født 1723, oggift med enken Kirsten Jonsdatter Vordal(f ca 1716). De ble gift i 1752, og var brukere i Vordal østre.2)Gunhild Pedersdatter som døde før1765, og var gift med skolemester Kristoffer Olsen Augdal(født 1732). De var husmannsfolk i en plass under Augdal3)Torstein Pedersen født 1729, og gift 1753 med Anne Andersdatter. De var husmannsfolk i Storsveet under Vordal.5)Inger Pedersdatter født 1730, og gift 1 i 1770 med enkemann Erik Ellevsen Skjerve fra Skong(1714-71). Gift 2 på Skogn med Ole Olsen Ree(født 1730 i Skogn). De bodde på gården Skjerve i Skogn.6)Lars Pedersen født 1737 og død 1764. Han var bruker i Vordal, sammen med foreldrene i 1762.7)Ole Pedersen født 1740, og gift 1 i 1770 med enken Eli Einarsdatter Grenne(1710-1773). Gift 2 med Fredrikka Fredriksdatter Åvik, men herer hun født i 1755.Så går jeg over på Peder Arntsen Vang født 1698, og hans foreldre var Arnt Vang og Inger Jonsdatter.Arnt Vang fikk bygselbrev på gården Vang i 1685, men det ble ikke tinglyst før 1702. I 1699 ble han innstevnet for retten for ekteskapsbøter, og ifølge 'allmuens utsagn' var han da i den største armod Samme år ble han sammen med en annen dømt til bøter for å tatt fra en fattig blind husmannsenke hennes midler. De kunne ikke nekte for tiltalen, men beskyldte sersjant Gude Spand i major Snechs kompani for å være medskyldig. Sommeren 1711 var hans kone Inger Jonsdatter beskyldt for tyveri, og samme år måtte han betale skoskatt for ialt 6 personer som bodde på gården. Det var også Arnt som drev Vang enda da general Armfeldt sin hør kom igjennom bygda Åsen høsten 1718. Her er nevnt både skade og en del som har blitt borte.Arnt Vang og Inger Jonsdatters barn:1)Pedeer Arntsen født 1698, og gift med Ingeborg Torsteinsdatter Vangberg fra Frosta. De var brukere i Vordalen.2)Gjertrud Arntsdatter født 1707, og gift med Peder Kristensen Husby, og de var senere brukere der.3)Ingeborg Arnsdatter født 1708, oggift med enkemann Ole Guttormsen Reinås4)Mali Arntsdatter født 1716, og gift med enkemann Jakob Pedersen Hammeren i Hammeren i Åsen.Jeg har noen av Frostabøkene, og hvis jeg finner noe mer under Faanes og Vangberg tar jeg dette i senere innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I første innlegg sies det at Fredrikke bodde i Stavern i 1801, men den Fredrikke Anne Lise snakker om, bodde i Åsen i 1801 Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Beklager at jeg da tok opp masse plass her til ingen nytte. Det kan ikke være den samme Fredrikke som ble født i Åsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk både Astrid og Anne Lise. Da ser det ut som om jeg har havnet i nok et blindspor. Min tippoldefar hadde etternavn (Voldsen, Waldsen,Waaldsen, Waals.) Skrevet slik i forskjellige kilder. Han ble født 178o , giftet seg i Stavern 1811,d.1832,i Stavern. Faddere til barnas dåp var en sønn til Frideriche Freddrichens og ektemann nr. 2 Knud Johansen. ( Nær slekt var ofte faddere, ) Både alder på Fredrikke og at hun hadde to sønner fra første ekteskap, passet. Min Ole kunne ha vært en bror som var til sjøs som matros) Ole Voldsens sønn het Hans Peder Olsen. Her var navnlikhet til den Ole Pedersen som en Fredrikke Fredriksen giftet seg med på Aasen. Jeg får nok fortsette å lete. Har forsøkt å finne opphavet til Tippoldefar Ole og har flere etterlysninger ute etter han, som dere vel har sett. Takk for bryet dere har hatt. Mvh Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.