Gå til innhold
Arkivverket

[#22116] Fotograf J. M. Wiig -- Levanger


Gjest Guttorm Flygel
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Langås

I boka 'Kirkegaten i Levanger' (Levanger Museum 1988) står å lese:'Negativsamlingene til noen av de mest kjente fotografene er etter det vi vet ødelagt eller forsvunnet, og må anses som tapt. I første rekke dreier det seg om Hans Danielsen og Johan M. Wiig'.Johan M. Wiig (1843-1918) drev først egen forretning i Vardø. Startet i Levanger i 1883, og drev der til 1899, da Sverre Bjerkan overtok drifta.Arkivet etter Sverre Bjerkan (og hans sønn, som også var fotograf) er derimot bevart ved Levanger Museum - 60.000 plater og filmer, mye godt journalført.Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guttorm Flygel

Takker for svar ! Hadde et bilde av min oldemor tatt av J. M. Wiig, og hadde håpet at der fantes også et bilde av min oldefar. Veldig trasig for oss alle at det ikke finnes noe arkiv etter J. M. Wiig.Mvh Guttorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Når levde de? Hvis de levde til etter Bjerkan tok over, kan det jo tenkes at det kan finnes noe i hans arkiv.Mvh Arne LAngås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guttorm Flygel

Min oldefar levde til 1918. Han var født i Snåsa, men de var bosatt i Tjeldsund i Nordland. Da min oldemor ble fotografert av J. M. Wiig var de sikkert på besøk hos min oldefars familie i Snåsa og tok turen innom Levanger for fotografering. Det kan jo hende at de også var på besøk i Snåsa seinere også, og var innom på nytt i Levanger for å bli fotografert. Skal skrive til Levanger museum for å høre om der kan finnes noe i arkivet etter Sverre Bjerkan. Takk for tipset! Mvh Guttorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.