Gå til innhold
Arkivverket

[#22118] Birthe Sivertsdatter født 1832 Modum , hennes foreldre


Gjest Tor E Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor E Fredriksen

Ønsker å få opplysninger om foreldre til Birthe hennes far var Sivert Olsen samt hennes besteforeldre. Hun var gift med Erik Helgesen , de er foreldre til Syvert Eriksen som er min tipp- oldefar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Hei Carsten!Ja, det er den familien, men jeg kommer ikke lenger tilbake .. , hennes far og mor kan være født etter 1801 tellingen..,Tusen takk Carsten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Jon Torp

Folketellinga, Eiker, 1875 - for Øvre BorgeErik Helgesen husfader g gaardbruger, selveier 1823 Eker, BakkeBirthe Syvertsdatter kone g 1831 Modum, Nykirke Syvert Eriksen søn ug hjælper faderen 1857 Eker, BakkeHelge Eriksen søn ug kjørsel og gaardsarbeide 1853 Eker, BakkeEdvard Ingvald Jensen søstersøn af E.Helgesen ug 1871 Eker, Bakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Tor. Jeg har ingen anelse om Berthes opphav, men tror det kan være lurt å sjekke litt rundt en kar ved navn Syvert Olsen som befinner seg på plassen Dalbye under Buskerud i Nykirke sogn på Modum ved 1865 tellinga. Mannen sies da å være 62 år gammel, enkemann og født i Næss pretegjeld. Han har ved tellinga to døtre i heimen, Oline og Gunnild.'Storgården' Buskerud - som har gitt navn til ett fylke - ligger ikke så skrekkelig langt unna Lie, det er egentlig bare det denne lille hypotesen bygger på.Dersom du sender meg en mail til; tallmoen - også den rare a - før du slutter med; start.no kan jeg sette deg i kontakt med en annen kar som også driver litt med Syvert Eriksen Borge.mvh. Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er vel også kandidater til å være Berthes foreldre.Lenke I følge FamilySearch IGI giftet de seg i Modum 15.04.1831. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Takk Tor Kenneth og Rune !Syvert Olsen og Randi Larsdatter som du Rune foreslår fikk en datter i februar 1831 Karen [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=29790739&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke og en annen datter Lise i desember 1833 Lenke , så det spørs om de rakk å få en datter til mellom disse to, de fikk en sønn i 1836, en datter i 1842 og en i 1845,.. Så til din kandidat Tor Kenneth Oline finner vi her Lenke og Gunnild her Lenke ved ytterlige søk fant jeg Berit Lenke dette kan jo være Birthe vidre finner jeg gitemålet til Syvert og Kari her Lenke De fikk også en sønn i 1831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySearch ble det døpt en Berthe Larsdatter Eggedal,Buskerud 22.07.1832.Foreldrene var Sivert Olsen og Kari Andersdtr.De giftet seg 19.12.1830 og hennes far var Anders Knudsen. Kari skulle være født rundt 1805 og det passer med en Kari Andersdtr. som døpes i Eggedal 10.03.1805.Den eneste Anders Knudsen jeg finner i Eggedal 1801 er denne:Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Hei og takk igjen Rune! Da mangler jeg bare den endelige bekreftelsen, men det er ikke så mange andre kjente kandidater på at dette er den rette Birthe,... Mvh Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Her kommer en bekreftelse til innlegg 6 og 10.Iflg. dødsfallmeldinger fra lensmann i Modum til sorenskriveren er selveier Syvert Olsen Dalby død 10/3 1889, 82 år gammel. Han efterlater av 1. egteskab med før afdøde hustru Kari: Ole, ca 57 år, Amerika, Birte g.m. Erik Borge, Øvre Eker, Maren har vært gift i Amerika, men skal være død,Anders, skal være død i Amerika, Gunhild g.m. Olaves Temte, Nedre Eker, Randi, død i Amerika, efterlater 2 barn, navn ukjent, Oline, ca 44 år, Kristiania. Af andet egteskap med enken Live Pedersd. Karen, 18 år, Petter, 14 år og Olaf 8 år.Husmannskone Kari Andersdatter Dahlbye (Buskerudeie) døde 14/11 1864 59 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Anders Knutsen og Gunhild Nilsdatter kan du lese om i A. Mørch: Sigdal og Eggedal III s. 1126. Du finner Gunhilds slekt bakover i mange slektledd bakover på s. 1126, 1125 og 1123 under gården Råmanset.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Etter treffet i innlegg 7 skal det denne uke leveres lotto-lapp!Du spør hvor Næss prestegjeld er Tor. Skrivemåten varierer kanskje litt rundt omkring og i tider, men det dreier seg nok om Nes Prestegjeld, som jeg tar sjansen på å si ligger i de nedre deler av Hallingdal.Laila foreslår A. Mørch, og det anbefales herfra også! Masse stoff å hente der.Men tenkte jeg skulle henlede oppmerksomhet på en gård ved navn Reiersgård i Nes. Som et mulig opphav til Syver.A. Mørch skriver på side 1126 at Kari Andersdatter sin søster Barbru i 1834 giftet seg med Kristen Olsen Reiersgård. Det kan være en brukbar arbeidsteori at disse to karene kan ha vært brødre.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Hei Laila! Mange takk for godt tips om Gunhild's slekt , jeg skal prøve å få lånt boka på biblioteket..Takk igjen Tor Kenneth! Det ser ut til at Syvers slekt kan bli en utfordring, jeg takker for alle forslag til mulige kandidater.. Mvh Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.