Gå til innhold
Arkivverket

[#22119] Ole Arnesen Sønby og Kirsti Jacobsdatter, Langesund


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

Personene jeg prøver å finne opplysninger om er mine 3xtippoldeforeldre. De ble gift den 3.10.1772, og i FT 1801 var Kirsti 'fattig-enke' og hadde barna Elisebeth og Jacob.Jeg vet ikke når Ole Arnesen Sønby var født. Familysearch oppgir patronymet til Arnaldsen. Han må i alle fall ha dødd før FT 1801.Kirsti Jacobsdatter var 38 år ved FT 1801.Kan noen her i forum hjelpe meg med oppslag i kirkebøker slik at jeg får noe nærmere fødselsår, riktig navn på Ole, helst også foreldre og videre opphav. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hansen

Hei.Ville bare anbefale deg å legge inn en annonse på denne siden,sikkert noen som kan hjelpe deg der. http://www.grenlandslekt.noEn annen ting er du sikker på at etternavnet til Ole er riktig? fant ikke dette navnet i Bamleboka lurer på om navnet ikke kan være Sørby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Jeg har allerede lagt inn annonse der du nevner. Men de har visst pinseferie der ;-)Jeg mener å ha sett navnet Sønby også skrevet Sundby, så jeg tror egentlig at det er riktig. Det er visst et sted i Bamble som heter Sundby, stemmer ikke det?mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne  Hansen

Hei. dette er hva jeg har funnet i bygde bok 1 for Bamble.Sundby gård nr. 28.Ole Arnolssøn g.m. Kirsti jacobsdtr. fra Omborsnes 2 barn Anne f. 1782 Berthe f. 1784 begge dpt. i Bamble. Far til Ole: Arnold Olessøn g. 1751 m. Lisbeth Knutsdtr. Haslum antageligvis fra sannidal, deres barn, Ingeborg dpt. 1751, Anne dpt. 1754, Ole dpt.1755, Knud dpt. 1758, Hans dpt. 1760, Christian dpt. 1762, Anne Cathrine dpt. 1764, Hans dpt. 1755. Ole og Knud Arnolssønner overtok Sundby i 1782. Far til Arold, Ole Arnolssøn ble eier av Sundby i 1728 g.m. Anne Oldtr.Ole død 68 år i 1769 Anne død 1772 80 år. Står ikke for de kom fra. her har du iallefall litt å gå ut fra, hvis jeg finner noe mer skal du få beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Dette er flott! Tusen takk, Marianne! Jeg er selvsagt interessert i mer, dersom du finner noe.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Hei igjen, Marianne.I innlegget ditt ovenfor ser jeg du har to barn ved navn Hans. Forsåvidt ikke uvanlig, men jeg stusser litt over den siste Hans sitt fødselsår, 1755. Var han og Ole tvillinger? I så fall døde vel Hans før den neste Hans ble født? Men siden den sistnevnte Hans står oppført sist, etter søsteren Anne Cathrine som ble døpt i 1764, så lurte jeg på om det dåpsåret for Hans kanskje egentlig skulle være 1765?Jeg fant den Hans som ble døpt i 1760 på Familysearch. Han vokste opp og gifet seg.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hansen

Hei igjen.har skrevet feil jeg da den siste Hans er dpt. 1775 i følge bygdeboka. Jeg sjekker bestandig i kirkebøkene. Så i går at du hadde fått mye hjelp på grenlandslekt. Kjente forresten igjen noen av fadderene der som kommer på min slekt.I bygdeboka står det oxo at Ole g.m. kirsti solgte sin del av Sundby i 1785. det står ikke hvor de dro. Hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Hei igjen!Ja, det er kommet endel opplysninger på Grenlandsslekt etter hvert.Ole og Kirsti kan jo ha reist til Langesund. Det var der jeg fant Kirsti i FT 1801.Klarer du å finne ut når Ole døde? Det må ha vært før 1801, for Kirsti var registrert som enke i FT.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.