Gå til innhold
Arkivverket

[#22121] Etne, Hordaland - 16/1700-tall


Gjest Tor Kenneth Talmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kenneth Talmo

Jeg trenger hjelp og tips for å finne en families opphav.Også veldig interessert i hva som skjedde med hele søskenflokken.Søren Andersen sies å være født i Etne omk 1690. Han kommer etterhvert til Sigdal i Buskerud, hvor han gifter seg med Ragnhild Jonsdatter 30. jan. i 1722. Han gifter seg pånytt i 1734. Nå med ei jente ved navn Marthe Olsdatter. Finner en Søren Andersen døpt i Etne 1690 på Famsearch med en Anders Paalsen som far. Det kan være denne karen. Men det er jo så mye som kan være... på Famsearch. Uansett hjelper det egentlig lite, men er et indisium. Det skiftes etter en onkel av Søren i Sigdal i 1730. Dette skiftet viser at Søren sin far het; Anders Poulsen.Søren Andersen blir gravlagt 14 mars 1751. Via bygdeboka for Sigdal er det vanskelig å spore Søren sitt opphav, men han hadde en onkel i Sigdal også. Denne onkelen het Odd Poulsen og var bror av Søren sin far. Både Odd og Søren skal være født i Etne.Det skiftes som nevnt etter Odd Paulsen på gården Grønhovd i Sigdal i 1730. Han var gift med ei Sigrid Gulliksdatter. Dersom alderen til Odd er riktig oppgitt ved dødsfallet skal han være født i Etne omk 1644.Ved skiftet etter Odd kommer det fram noen slektsopplysninger.Helsøsken av Odd Poulsen (omk 1644-1730):1. Gunder Poulsen boende udi Nordland2. Anders Poulsen død i Nordland og etterlatt seg tre barn; Søren (min ane), Martin og Bergit.3 Thorbjørn Poulsen boende udi Etne Prestegieldt ved bergen4 Ragne Poulsdatter død ingen arvingerHalvsøsken:5 Nils Poulsen udi Nordland6 Susanna Poulsdatter, gift bor nu i Yttre Tellemarken (gift med Narve Tomaldsen?)7 Kari Poulsdatter sies at være i Nordland.Det er verdt å merke seg at det som her sies om Nordland, ikke er snakk om det samme som Nordland idag. Folket i Sigdal omtalte nok Vestlendinger på denne måten på 1700-tallet.All info, tips, hjelp som kan være til hjelp mottas selvfølgelig med stor takk.Jeg har hatt ett par temaer om saken tidligere, men har nå gjort et forsøk på å samle 'familien' i ett tema - med Etne som overskrift. Andre temaer om samme sak er bl. a nr. 12806, 12807.Mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Det har dessverre sneket seg inn en feil i mitt første innlegg her.1. Gunder Poulsen er boende udi Numedal og ikke i 'Nordland' ved skiftet etter broren Odd i 1730.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Jeg prøver meg litt her;Torbjørn, 40 år i 1701, hadde sønnene Paul, 6 år, Tørres, 4 år, og Lars, 12 år i tjeneste i Ryfylke. De bodde på Lunde i Etne. (1701-tellingen)Etne-soga 2: Her står det at Torbjørns far var Lars, men det trenger slett ikke være korrekt. Dette fordi det er et misfohold mellom alderen på sønnen Lars, der det i 1701 tellingen står at han er 12 år og i tjeneste i Ryfylke, mens det i Etne-soga står at lars ble født i 1702. Det kan selvsagt være korrekt, at Lars d.y. var en annen Lars. Det kan likevel være at Torbjørn var en Paulssønn.Paul Torbjørnsson, f 1695, har etterslekt i Etne.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.