Gå til innhold
Arkivverket

[#22124] Ullvarehandler i Kristiania


Gjest Odd Kjetil Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Kjetil Berg

Torvald Fredriksen var født i aker i 1861, sønn av Fredrik Tollefsen. Bodde på Skjærdalen, men drev ullvareforetning i Kristiania. I folketelling 1900 bor han på Jevnaker, og det står som yrke skreppekarl med ullvarer. Er det noen som kjenner noe til denne karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Først så undrer jeg litt på om du er sikker på at du har funnet rett Torvald Fredriksen i 1900 ? Du opplyser at Torvald skal være født i Aker i 1861.Den torvald du har funnet i 1900 på jevnaker er opplyst å være født i 1861 Modum, buskerud.Den samme Torvald bor også i 1865 på Jevnaker, bosted: Ruudsgrind. Da bor han hos sine foreldre, og der står det at han er født i 1860 på jevnaker. Hans far heter Ole Fredriksen, så det stemmer liksom ikke helt med dine opplysninger. Uansett om nå denne Torvald er født på Modum eller Jevnaker, så er jo ikke det Aker.På familysearch har jeg funnet en som kan være aktuell:TORVALD FREDRIKSEN, f 25 mai 1861 og døpt 23 juni Oslo, Akershus (østre aker). Foreldre: Fredrik Tollefsen og Dorthea Jansdatter.Denne familien har jeg derimot ikke lykkes i å finne på FT, men jeg har heller ikke lett så mye. Kanskje det er disse du skal lete etter ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Mht. til dåpen i 1861;Jeg er kanskje litt litt pirkete på dette, Østre Aker er ikke Christiania (Oslo). Men uansett, kirkeboken forteller litt mer:Thorvald (som navnet er skrevet ved dåpen) var sønn av enken Dorthea Jansdatter. 40 år gammel i Halvor Hansens hus på Rodeløkken og barnefar ungkar selveier Fredrik Tollefsen fra Viskom på 'Thoten østre'. Klokkerboken gir nøyaktig samme opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kjetil Berg

Torvald Fredriksen, født i Aker(modum) er den rette. Personen med samme navn som bor Ruudsgrind er sjekket ut av denne saken forlengst, etter at vi også trodde dette var den rette. Mesteparten av fam. flytte til Canada ca. 1920, men 2 (3) døtre ble igjen i Norge. Den ene ble muligens gift Trinterud, på Tyristrand.Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kjetil Berg

En stor takk til alle som har prøvd å hjelpe. Er fortsatt intresert i flere gode forslag og et svar på spørsmålet i innlegg 6.Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.