Gå til innhold
Arkivverket

[#22125] Nupen. 11 barn - hvem var faren???


Gjest Sigurd Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigurd Andersen

Hanna Rasmine Nupen ble født i Ørsta på 1870-tallet. I 1890-årene ble hun gift, og fikk et par barn, og senere ble 9 barn til født fram til 1916 da hun skilte seg fra mannen. Barna var i 1916 mellom 18 og 5 år. De siste årene hadde de bodd rundt i Norge, bla Bergen og Trondheim...men det er usikkert når de var hvor.Faren til barna het Pedersen til etternavn, men det er uvisst hva fornavnet hans var. Jeg har ikke funnet ham i 1900-tellingen, men tror dette er kona Hanna - som midlertidig bodde hos en annen familie: LenkeEt eller annet sted i folketellingen må disse menneskene være..men hvor? Da hun skilte seg fra mannen i 1916 tok Hanna opp pikenavnet sitt som var Nupen. To av barna ble hetende Pedersen, som faren, mens de fleste tok navnet Nupen de også. Det er usikkert hvor det ble av faren etter 1916. Han skal ha arbeidet ved en brusfabrikk el.l. i Trondheim i en periode, men ellers vet man lite om ham. Dersom han var født på 70-tallet, kan han jo med enkelhet levet inn på 1940/50-tallet, og ble kanskje gift på nytt. Ville vært interessant å vite mer om ham.Det er også usikkert hvem som var foreldrene til Hanna. Kanskje hun ble født utenfor ekteskap.Håper noen har noen ideer om hva som kan gjøres for å finne ut mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Ved søk på Hanna - født i Ørsta 1870-80 - på RHD fant jeg ingen Hanna Rasmine.Ved søk på Hanna - født i Møre og Romsdal i samme tidsrom på FS - fant jeg en Hanna Rasmine født 20.3.1872 (døpt 7.4. samme år) i Sande. Foreldre Daniel Danielsen og Ingeborg Hansdatter.Kan dette være din Hanna?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Andersen

Det er en god kandidat du har funnet, født 20.03.1872. Det samme er hun jeg fant her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1520daap&variabel=0&postnr=1947&fulle=true&spraak=n>Lenke og i tillegg er hun født i Ørstad og kom fra et sted som minner om Nupen (Nubben), så jeg holder en knapp på henne. I FT 1875 er familien her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei Dette er et skudd i blinde , men har du krysssjekket med barnas navn i for eksempel ft 1900 med de 2-3 elste barna hvis de er født før 1900 for på den måten å finne hvilken lenke som kan stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

1. Hanna Bergitte Nupen fra Ørsta som ble født 20. mars og som døde i 1961, giftet seg 12. april 1900 med Andreas Mathias A. Lianes (1870-1942). De bodde på Lianes i Ørsta og fikk tre barn: Amanda i 1901, Peder Alfred i 1906 og Bertha Olivia i 1912. At Hanna ble kalt Hanna Regine i folketellinga i 1875, må være ei feilskriving/sammenblanding med den eldre søstra Oluffa Regine (som også står i den samme folketellinga).2. Kirkebøkene for Ørsta, som jeg har for hånd, viser at det ikke ble døpt noen Hanna Rasmine mellom 1832 og 1890. Noen andre Hanna Nupen enn den ovennevnte Hanna Bergitte finnes heller ikke i disse dåpslistene.3. Det er rett at gårdsnavnet Nupen også finnes i Sande på Sunnmøre. Der finnes oppdaterte bygdebøker, men jeg har ikke det aktuelle bindet for hånd nå i pinsa, og kan derfor ikke lete opp den Hanne Rasmine Nupen som ble født i Sande i 1872.Med vennlig hilsen fra Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Her finner du Daniel Danielsen - bosatt på Nuben i Sande - i 1865 tellingen. Han er 30 år og ugift.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

I Sandesoga bd II (1996) står det på s. 19 at Daniel Danielson Midtlid Nupen og Ingeborg Hansdatter Storegjerde 20. mars 1872 fikk datteren Hanna. Om Hanna står det bare fødselsdato og at hun var gift og bosatt i Oslo.Besteforeldrene hennes på morssida het Hans og Rasmine, så det er liten tvil om hvem hun var oppkalt etter.Hanna Rasmine ble født utenfor ekteskap. Faren Daniel var gift. Mora Ingeborg giftet seg seinere, ble tidlig enke, og giftet seg så på ny.Det står mer om både Daniel og Ingeborg i Sandesoga i hhv. bind II s. 19 og bd. III s. 273, men ikke noe mer om datteren Hanna.Med vennlig hilsen fra Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Andersen

Hei, og tusen takk for hjelpen så langt! Hanna Rasmine som ble født utenfor ekteskapet som datter av Daniel og Ingeborg må være rett person!! Barnebarna til Hanna fikk nettopp et sett oldeforeldre :) Gunnar, jeg har ikke Sandesoga, men dersom du har den tilgjengelig, tror du at du kan oppgi infoen som står i bind II s. 19 og bd. III s. 273 som du nevnte? Det ville vært supert.Det eneste som mangler nå er å finne ut litt om Hannas mann,,,da kan kanskje barnebarna få vite navnet på morfaren sin også...Forreste, jeg fremstår sikkert som en amatør, men har ikke funnet Daniel Danielsen i 1865-tellingen som Odd nevnte å ha sett. Har heller ikke funnet Ingeborg (og Hanna Rasmine) i 1875-tellingen, eller 1865-tellingen, men regner med at de er et eller annet sted der ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Beklager Sigurd - men lenken til 1865 tellingen der du finner Daniel Danielsen, somn jeg henviser til i innlegg 6, kom beklageligvis ikke med. Her er den LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Daniel Danielsen ble født 19.2.1835 (døpt 5.4.1835) i Sande. Foreldre Daniel Askildsen og Eli Markusdatter.Daniel Askildsen og foreldre er trolig de du finner her i 1801 tellingen LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

For å komme fram til faren til barna - som hette Pedersen til etternavn - er det nødvendig å få oppgitt navn og fødselsår på minst ett av barna.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Andersen

Det eldste barnet skal ha hett Ingvald. Han ble med sikkerhet født før 1900, men vet ikke akkurat når. Kanskje 1898, +/- to år. Jeg sier 1898 fordi jeg er blitt fortalt at hans mor hadde elleve barn da hun skilte seg fra mannen i 1916, og barna var mellom 18 og 5 år, og Ingvald var altså den eldste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Kan disse personene i folketellinga for Trondheim i 1900 være interessante?:Hotellvert Antonius Pedersen, f. 1871 i Nærø, Namdalen - Kona Hanna Pedersen, f. 1872 på Larsnes (som i dag er kommunesenteret i Sande) - Barna Ingvald Bjarne f. 1897, Arnulf Helge f. 1898, Judit Gerhardine f. 1900.Familien bodde i Bratørveiten. Folketellinga ligger som kjent i Digitalarkivet.Når det gjelder Sandesoga, skal jeg få tak i de to aktuelle binda igjen i morgen, og skal da skrive av det du har bedt om.Med vennlig hilsen fra Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Andersen

Hei Gunnar! Det var akkurat den samme familien som jeg fant nå nettopp: Lenke Mulig det er dem. Jeg skal prøve å få sikkerhet i navnene til Ingvalds søsken for å bli helt sikker, men de virker sannsynlige. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Storegjerde ligg på Larsnes, Nupen nokre km lenger vest, ytst på Hallestranda, så Hanna kunne godt seie at ha var fødd på Larsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Hanna Rasmine sine foreldre:1. Far: Daniel Danielsen Midtlid (19/2 1835 - 20/1 1918) fra Øvrelid i Sande. Bruker på Nupen i Sande. Gift 16. juni 1867 med Nikoline Serine Olsdatter Eiksund fra Eiksund i Ulstein (7/4 1825 - 3/7 1920). De fikk to barn som ble Hanna Rasmine sine halvsøsken: a. Oluffa Henrikke Marie (6/10 1868 - 25/6 1947). Gift 21. september 1890 med Jacob Olai Ellingsen Halle (25/3 1860 - 5/5 1939). De bodde på Ytre Halle i Sande og fikk fire barn. - b. Johan Daniel Elias (31/8 1871 - 12/1 1960). Gift 23. oktober 1896 med Malene Jacobsdatter Brobakke (4/4 1867 - 23/9 1952) fra Eid i Nordfjord. De tok over bruket på Nupen etter Johans foreldre, og fikk 6 barn.2. Mor: Ingeborg Karina Hansdatter Storegjerde (f. 28/12 1851 - dødsdato ukjent) fra Storegjerde/Stauregjerde i Sande. Gift 26. november 1876 med Gullik Andreas Pederson Jensgard (25/8 1852 - 28/5 1877, omkom på sjøen)fra Ytre Saude i Sande. De bodde på den lille Flatøya ved den større øya Voksa i Sande og fikk sønnen Peter Ludvik (12/1 1877 - 5/1 1916). Peter Ludvik var altså halvbror til Hanna Rasmine.Ingeborg fikk også sønnen Karl Andreas (f. 31/12 1884) som utvandret til Amerika i 1910, og som altså også var halvbror til Hanna Rasmine. Far til Karl Andreas het Matias Madssen Krogen (29/9 1857 - 1/6 1932) fra Krogen/Kråa i Sande.Ingeborg giftet seg opp igjen med Ola Olssen Myklebust (f. 1856) fra br. 17 på Myklebust i Syvde (nå Vanylven kommune). De var bosatt på Heim i Hemne i Sør-Trøndelag. Der finnes de i folketellinga i 1900 (Digitalarkivet).Dersom du vil lenger bak i tid, må du kontakte meg direkte (gunnar.ellingsen@orsta.kommune.no). På Deichmannske bibliotek i Oslo har de forresten en god del bygdebøker fra ulike deler av landet, så det kan være at Sande-bøkene står der også.Med vennlig hilsen fra Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Andersen

Ja! Etter å ha snakket med barnebarnet til Hanna Nupen viser det seg at familien vi fant i 1900 (med Antonius Pedersen som far) er riktig! De tre barna var hans onkler og tante. Nå vet han altså hva morfaren heter; Antonius Pedersen, ble født 1871, hvor - Nærø, Namdalen, og dette er en god start.Jeg har lett endel rundt på digitalarkivet etter mer informasjon etter Antonius uten særlig hell. Finner ham ikke i 1875, da han burde vært fire år. Finner imidlertid Anton(ius) Pedersen i Trondheims adressebøker:1892 Ingen 1893 Pedersen, Anton Fyrbøder. Strandveien 7b 1894 Pedersen, Anton Bager. Kristiansfelt 1 1895 Pedersen, Anton Bager. Nedre Sindsager 89 1896 Ingen. 1897 Pedersen, Antonius. Destilatör. Gamle Kongev 9 1898 Pedersen, Antonius. Destillatør. Gl Kongevei 9 1899 Pedersen, Antonius. Destillatør. Nonnegaden 2 1900-01 Pedersen, Antonius. Fabrikeier. Nonnegaden 2 1902-03 Pedersen, Antonius. Fabrikeier. Kirkegd. 23 1904-05 Pedersen, A. Minderalvandfabrik ”Svanen”. Nonnegaden 2 Pedersen, Antonius Fabrikeier. Kjøbm. Gb. 18 1905-06 Pedersen, Anton Brusfabrikant. Nonnegaden 2 1907 Pedersen, Anton Brusfabrikant. O. Tryggv.gd. 34 1908-09 Pedersen, Anton Portier, Danielsv. 12 Pedersen, Anton Portner, Kongensgd. 18 Pedersen, Anton Prinsensgd. 34 1909-10 Pedersen, Anton Fyrbøder. Indherredsv. 53 Pedersen, Anton Elevatorfører. Danielsv. 12 1911-12 Pedersen, Anton Elevatorfører. Danielsveiten 12Personen ovenfor mellom 1897 og 1907 er jeg sikker på at riktig kar, ettersom han visstnok skal ha drevet en brusfabrikk; det var en av de få opplysningene barnebarnet hadde. Jeg tror ikke at noen av de andre Pedersene (1893-96, samt 1908-12) er ham, så de må ha bodd et annet sted da... Er det ikke slik at Adresseboken for 1897 ble lagd i 1896, etc? Isåfall blir det vel mer riktig å si at Anton bodde der fra 1896-1906.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.