Gå til innhold
Arkivverket

[#22132] Kroshus, manges navn i Amerika, men hvor i Norge?


Gjest Ole P. Gamme
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole P. Gamme

John Andersen Kroshus, skal være født 2.2.1821 i Norge. Han var gift 1. gang med Kari Pedersdtr. og fikk en datter, Ellen Olive (Oleanna)i mars 1848 muligens i Norge. I 1850 er han smed i Clinton Twp.Rock County, WI. Gift 2. gang 1852 med Carrie Snugro, f. ca 1820(også et ukjent navn) Vet noen hvor navnet Kroshus kommer fra, ev. Snugro? Mvh. Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I FT 1865 er det 28 i Telemark (5 i Tinn og 23 i Hjertdal) med gårdsnavn Kroshus ell. Kroshuus. Jeg fant ingen i FT 1900.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Jeg vil ikke bli overrasket om det skal være fra Kros(s)hus i Tinn. Ta kontakt med biblioteket på Rjukan eller skaff deg Tinnsoga. Der vil det sikkert stå. Det var stor utvandring fra Tinn før 1850, så muligheten er stor for at dette er rette sted.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme

Tusen takk til dere alle. Denne John Anderson har vært et mysterium for flere etterkommere i Amerika. I 1850 årene var han farmer ved Spring Grove i MN. Han solgte noe land til emigranter fra Hadeland der, og disse tok også navnet Kroshus.John A. Kroshus og Carrie Snugro (Snuggerud?) er tippoldeforeldre til Hadelandlag of America's dyktige webmaster Anne Sladky, se www.hadelandlag.org Jeg vil ta kontakt i Telemark. Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Ole :)Har du kikket på mitt innlegg nr. 21369?Jeg har også i lang tid holdt på med å finne ut av gården Kroshus, Korshus, Krosso etc.Jeg har mottatt brev med diverse kopier fra bl.a Tinnsoga og artikler i Rjukan Dagblad, fra biblioteket på Rjukan.Formen har ikke vært på topp i det siste, men svaret jeg fikk derfra vil jeg prøve å få skrevet ned så fort jeg kan under det nevnte innleggsnummeret 21369.Når det gjelder gården Snuggerud i Vardal, var min oldefar Jens Hansen Kværum eier av denne ca 1880-1892, før han kjøpte gården Vårnes.Pussig liten sak.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Frå Amerika har eg motteke følgjande opplysningar om denne huslyden:~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~''I believe that this family is an 1850 immigrant family from Gran, Oppland: John Andersen Molstadeiet, born ca 1823 Gran wife, Maria Andersdatter, born 1817 Toten daughter, Olina, born 1848This family arrives in America in 1850 on the ship ''Vesta''. Olina is confirmed at the Trinity Lutheran Church, Spring Grove, Minnesota in 1862 and listed as Olina Johnsdatter, born March 10, 1848, daughter of John Andersen and Maria Andersdatter. Maria apparently died and John's second wife was Kari Pedersdatter. John and Kari had some children at Spring Grove and later at the Big Canoe settlement, Winneshiek Co., Iowa. Children include: Halvard, born June 5, 1853 (Spring Grove); Maria, born November 11, 1855 (Spring Grove); Anna, born March 13, 1858 (Big Canoe) and Peder, born March 24, 1860 (Big Canoe). There may be other children that I missed. In the Big Canoe Cemetery is the grave of John Andersen Kroshus, died April 6, 1879.''~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~På FamilySearch finn eg dessutan at John Andersson og Maria Andersdotter gifte seg i Gran 25.1.1846.Utifrå desse opplysningane burde det vel vera mogeleg å finna opphavet til John Kroshus!?Eg tek gjerne imot attendemelding!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme

Lars, takk for opplysningene. Dette virker riktig. Jeg har John, Maria og Oline i min database, men trodde ikke det var disse med de opplysninger jeg fikk fra Amerika. John var født 29.5.1823 på Molstadeiet i Tingelstad av foreldre Anders Johnsen og Olina Abrahamsdtr., gift 10.12.1820.Jeg finner ingen flere barn av disse. John og Maria gift 25.1.1846, også riktig, men datteren Oline ble født 9.3.1848 på Dvergstenseiet og døpt 19.3.1848. (feil i databasen over utflyttede.)Oline (Ellen Olive?),gift med Berge Olai Lee, født 29.9.1835 Evanger, Voss. Han deltok i Borgerkrigen i Company H, 15th Regiment, Wisconsin Infantery Volunteers. Oline døde 5.11.1913 i Stanwood, Snohomish Co. Wa og Berge Olai døde 12.11.1909 i Norman, Snohomish Co.WA (Navn som de er opplyst fra Amerika) Opplysningene om barn i Johns 2. ekteskap er også riktige, i tillegg datteren Pauline, født 10.7.1862 i Highlandsville, IA. Har oversikt over etterkommere, hvis interesse. Takk også til Berit,Rigmor og Rune.Dere er flinke og hjelpsomme! Rigmor, joda, jeg leser det meste, og kan du finne ut hvorfor disse hadelendingene brukte Kroshus i Spring Grove, MN, så er du super. John Kroshus solgte land i Spring Grove til Anders Pedersen,f. 12.2.1822 i Gran, utv. 1850. Anders ble gift med Turi Olsdtr., datter av Ole Gjermundsen Haakaaness og Mari Kittilsdtr. Steinsrud fra Hovin, Tinn, Telemark.(opplysninger fra etterkommere i Spring Grove) Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.