Gå til innhold
Arkivverket

[#22136] Johannes Harboe og Lisbeth Sibylle Margrethe Dass Kolding


Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest knut fasting

Se også 9523. Mette Susanne Harboe har en bror Johannes, 1697 - 1739, sorenskriver på Nordmøre som var gift med Lisbeth el. Sibylle Margrethe Dass, 1699 - 1766, i skiftet kalt Lisbeth Margrethe Kolding.Er det noen som har opplysninger om denne Lisbeth og hennes slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tor Rustad

Er du sikker på at det er samme Lisbeth?Det bare slår meg; at om jeg ikke er helt på jordet var det kun en person som brakte Kolding-navnet til Norge: Peder Hansen Kolding fra Kolding på syd-Jylland. Han var født ca. 1577 og døde etter mine kilder 1647.Han og flere av hans etterkommere var prester i Valdres/Hallingdal. Uten at jeg vet noe om det: Kan denne Lisbeth ha giftet seg med en etterkommer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Takk for innspill.Jeg er ikke sikker på noen ting. Min opplysning er hentet fra et slektsrte utarbeidet av 2 preste-brødre som var etterkommere, deres kilde er ikke oppgitt. Sitat:Johannes Harboe. f. 1697. d. 1739, 1/10 i Chr.sund. begr. 8/10. Sorenskriver i Nordmøre 1726. 27/12. g.m. Lisbeth el. Sibylle Margrethe Dass, f. 1699. d. i Chr.sund 1766. 3/8, 67 aar gl. Hun kaldes ved skiftet efter manden Kolding - Lisbeth Margrethe Kolding. 7 børn. Jeg ser nå at dette naturligvis kan tolkes som at hun var gift med en Kolding etter 1739.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest knut fasting

Lisbeth Margrethe Kolding dør altså som enkei Kristiansund 3/8 1766.Har noen støtt på henne på sin ferd gjennom slektene ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Det må være hennes ekteskap med Johannes Harboe som står her: LenkeAltså heter hun Sibylle Margrethe Colding i 1727.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ved å søke på kun 'Colding' i Norge på FamilySearch synes det som om min antydning i (4) er styrket.Flere av navnene kjenner jeg - de er av Peder Hansen Kolding's slekt.I samme søk finner jeg også: ZILLA MARGRETHA COLDING Female FamilyEvent(s): Birth: Christening: Death: Burial:Marriages: Spouse: OLE ANDERSSON ROVDE Family Marriage: 01 SEP 1717 Korskirken, Bergen, Hordaland, NorwayMed takhøyde for usikkerheten ved FS som kilde er det naturlig at første tanke er at vi her har den samme damen?OM det stemmer må hun ha fått Colding-navnet ved fødsel og ikke senere ekteskap.Hvem hennes nærmeste aner var aner jeg fremdeles ikke. Synd du ike har et patronym på henne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

...og om du hos FS søker på Kolding; Norge får du opp endel nye navn; bl.a. dette som viser at det var K©olding på Vestlandet før Sibylle's tidKarin Nielsen Kolding Female Family Event(s): Birth: About 1595 Vik I Sogn, Sogn Og Fjordane, Norway Christening: Death: 21 FEB 1628 Burial: Parents: Father: Niel Kolding Family Mother: Mrs. Niel KoldingJeg stusser imidlertid litt på hennes levetid: Om dette er rett tyder det på at denne Karin N. Kolding IKKE kan være av prestens etterkommere.Da må det ha vært flere K©olding-slekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest knut fasting

Som døpte i Bergen finner jeg:123 Feb 25 1674 Siffuert Johansen Kolding Margrete Olufsdtr u KK4256 Apr 17 1702 Maren Niels Hanssen ColdingBerg klocher til Kk Anna Margreta Rafnsdorph KKOg på FS:Mats Nielsen Kolding About 1633 FaabergHar disse noen forbindelse til Colding- slekten i Valdres/Hallingdal ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest arne kvitrud

Det er også en Sille Margret Kolding i Stavanger i 1719-1721. Hun bodde på Skagen - nær dagens Felthusalmenning.22.2.1721 (Vigerust - [url="http://www.vigerust.net/by/stavanger1721.html>http://www.vigerust.net/by/stavanger1721.html) er 172 Selle Margrete Kolding. 16.3.1720 (Vigerust - http://www.vigerust.net/by/stavanger1720.html) er 203 Selle Magrette Kolding. I 1719 (Kielland -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Litt mer:20.5.1717 (Vigerust - [url="http://www.vigerust.net/by/stavanger1717.html>http://www.vigerust.net/by/stavanger1717.html) bor Ole Andersen ikke i Stavanger. 31. mai - 3. juni 1718 (Vigerust - http://www.vigerust.net/by/stavanger1718.html) bodde Olle Anderßen i rode 1 – det vil trolig si på Holmen. 14.-23.2.1719 (Vigerust - http://www.vigerust.net/by/stavanger1719_krig.html) bor Salig Olle Andersens Enche på samme sted. 12.4.1719 (Vigerust - Lenke) er også på samme sted. 7.7.1722 (Vigerust -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Litt kjapp med siste setning!Der Sille Margete Kolding var i skattelistene i 1721, dukker i 1722 Job Busch opp. Job Busch ble gift 20.11.1721 i Stavanger domkirke med Cecilie Margrethe Colling! Se tema 40631 (Lenke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Dette må vel bety at Johannes Harboes hustru var Lisbeth Kolding, og ikke Sibylle/Cecilie/Sille.Ser vi da etter en Lisbeth Kolding, første gang gift med en NN Dass ?Ole Andersen Førde blir vel også kaldt Ole Andersson Rovde, d. før 1729.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Et skudd i blinde: kan dette ha noen relevans ?Thomas Jensen Kolding På et bilde i kirken sto det født 1663 og død april 1746, prest i 51 år. (NST VII s. 217); o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg kan ikke kildebelegge dette, men på nermo.org finner jeg:Lisbeth Margrethe DASS levde 1699 - 3 Aug 1766Skifte: 1766 'Lisbeth Margrethe Kolding'. 7 bFødt: 1699, (1727:Sebelle/Sibylle Margrethe Colding)Død: 3 Aug 1766(g.2. Kolding ?)Gift med: Johannes HARBOEViet: 1 May 1727, Stavanger Domkirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut for meg også at det må være en sammenblanding her, av Sibylla (Sille) Margrethe Colding/Kolding og Lisbeth Margrete Kolding. Sistnevnte skal altså ved giftermålet i 1727 ha vært kalt Sibylle (Sille) Margrethe Dass, hvilket vel kan være kilden til forvekslingen.I debatt 40631: 'Job Busch, jordeier i Hafslo' (Lenke) er en Cecilie Margrethe Colling (Colding ?) gift 20/11-1721 med Job Dischington Busch, som til alt overmål skal være gift samme dag (!) med Bergitte Marie Nagel. Her er visst mye å adskille/rydde opp i !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Hos Axel Kielland: Stavanger borgerbog 1436-1850, Stavanger, 1935, side 109 finne vi at Job Buch tok borgerskap i Stavanger 4.2.1723 som kjøpmann. Han giftet seg først 20.11.1721 med Cæcilia Margrethe Colding, formodentlig datter av borger Bertel Mortensen; begravet 5.1.1725 (gift 1 i Bergen 1.9.1716 med Ole Andersen Førde). Gift 2 med Birgitta Maria Nagel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden kjøpmann i Stavanger, Job Dishington Busch (Buch?) ennå levde i 1729 (i Sogn ?) kan vi såvidt jeg skjønner (som Knut sier i innlegg 16) slå fra oss at Johannes Harboe (se under) (også) var g.m. denne Cecilie (Zilla/Sille) Margrethe Colding (begr. 1735).Hvem var forresten foreldrene til denne Job Dishington Busch (Buch?) ?Sorenskriver på Nordmøre, Johannes Harboe (1697-1739) fra Selje giftet seg i 1727 (1726 ?) i Stavanger med 'Sebelle Margrethe Colding', som ved begravelsen Kristiansund 1766 kalles 'Lisbeth Margrethe Kolding' (etter alderen da f. ca.1699).Jeg kjenner ikke til hva som er kilden til at denne Lisbeth (Sibylle) Margrethe Colding (1699-1766) også skal være nevnt med etternavnet 'Dass'. Var hun gift før eller etter Johannes Harboe med en 'Dass' eller 'Colding' ? Noen som kan kaste lys over dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Johannes Harboe gifter seg 27/12 1726 med Lisbeth el. Sibylle Margrethe Dass.Johannes døde 1/10 1739 i Kristiansund, hans enke kalles ved skiftet etter ham Lisbeth Margrethe Kolding.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Michael Moum

Kan Lisbeth Colding være en søster av Catharina Mortensdatter Colding og Sybilla Mortensdatter Colding? Sybilla er nevn som fadder til Catharina M. Colding og Lars Nielsen datter Maria 8/9 1735 i Christiania Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.