Gå til innhold
Arkivverket

[#22138] Breda, Halvor Jørgensen, f. 19.12.1781, etterkommere av?


Gjest Rasmus Lange
 Del

Recommended Posts

Gjest Rasmus Lange

Er det noen som kjenner noe til etterkommere av Halvor Jørgensen Breda, oberstløitnant. Ifølge hans egne notater; '1781 den 19 Desember er ieg Halvor Breda fød til verden kl. 7 1/2 om morgenen'. Hans foreldre er Jørgen Breda, født på gården 'Duhnen i Sander sogn' og Marthe Winge, født på 'Aabye i Lier'.Grunnen til mitt spørsmål er at jeg for mange år siden kjøpte en bunke slektshistorisk materiale i en brukthandel i Oslo, og deribalnt en liten notisbok, ca. 10x15 cm., ført av Halvor Breda, som inneholder forskjellige notater, regnskap etc. fra perioden 1811-1830, også en del notater om hans foreldre, søsken og barn. Så derfor tenkte jeg at hvis han har eterkommere idag kunne det jo være morsomt å gi den til en av hans etterkommere. Selv har jeg ingen slektsforbindelse til ham. Håper at noen kan hjelpe meg litt på traven her. Hilsen Rasmus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Halvor Breda er min tipptipptipp-oldefar. Hans datter Maren Kristine Breda giftet seg med Christian Christoph Andreas Lange (1810-1861), som jeg har etternavnet Lange fra. (Siden du sier at du ikke har slektsforbindelse til han går jeg ut fra at du kommer fra en annen Lange-slekt).Jeg er derfor interessert i notatboka. Du kan få tak i meg på e-post alexslekt(a)yahoo.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Heived en enkelt søk i ft 1865 fikk jeg frem 11 personer på Dunen i Sande kommuneBerte Breda ug 1809 Sande Bestyrer Husholdningen Nils Breda ug 1811 Sande Stillef Breda ug 1816 Sande Andreas Breda ug 1817 Sande Nils Elsenius Breda ug 1829 Sande Halvor Breda ug 1824 Sande Anne Kistine Breda ug 1819 Sande Bolette Breda ug 1820 Sande Jørgine Breda ug 1822 SandeDorthea Olsdatter ug 1840 Sande Tjenestepige Susane Jacobsdatter ug 1851 Sande TjenestepigeI ft 1900 finner jeg på 'Duni' i Sande Halvor Breda hf ug 1824 Sande Føderaadsmand gaardsbestyrer Senius Breda Broder 1829 Sande fl ug F.v. skolelærer,forsørges nu af familien Berte Helene Breda hm ug 21.09.1809 Sande Føderaadskvinde, bestyrer af kjøkkenstellet Magnhild Andreasdatter 1880 Sande tj kjøkkenpige ug Tj.pige i kjøkken og fjøsHvis du gjør et søk på breda som etternavn finner du mange i ft1900, men ikke alle med sande som fødested, men det kan muligens være at de fleste har utspring i Dunen i Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.