Gå til innhold
Arkivverket

[#22141] Petronelle Maria Holberg/Wrede, f. ca 1746


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11301&variabel=0&postnr=647&fulle=true&spraak=n>Lenke til FT 1801 i BergenLenke til hennes andre ekteskap Her står det at hun var skomakerenke.Er det noen som vet hvem hennes første mann var? Og hvor disse folka kom fra? Hennes datter Bergithe Christine Wrede ble gift med Søren Elholm-Sahl - uten tvil sønn av Jens Olsen Sahl og Mette Maria ElholmLenke til FT 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er mulig at det er denne Jens Wrede Lenke til hans begravelse. Bergithe og Søren fikk en sønn som het Jens.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Andreas Totland

Hei Kjellaug, Petronelle Maria Holberg Wrede var ikke skomakerenke, men enke, og hennes andre mann var ungkar og skomaker da de giftet seg i Domkirken den 21.12.1793. Hennes første mann het Jacob Wrede(ca 1730-1784) og hadde vært skoleholder og degn i Ferslev på Sjelland. Hun bodde da i Bergen i hvert fall fra 1788 og til hun døde i 1813. Jeg vet ikke hvor hun har navnet Holberg fra. Jeg har en mistanke om at det er feil, men kan ikke bevise det. Når det gjelder den Jens Wrede som du nevner, så har jeg ikke funnet ut om han er i slekt med den nevnte Jacob, han er ikke sønnen til Jens Olsen Sahl. Jens (Jensen) Sahl var skipper som sin far, og også kjøpmann. Han omkom på en reise til København i 1808 (Kfr. Den Norske Rigstidende,nr 34, 27.april 1816). Hvis du ønsker mer detaljer og dokumentasjon, kan du sende e-post til antot@online.no Hilsen AT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Petronelle Marie og hennes søsken tok etternavnet Holberch.Hun var datter av Henrich Svendsen Holbech, født ca 1715, død 1785, gift 24.2.1745 i Korskirken i Bergen med Birte Marie Edenberg, begravd 3.2.1758 i Domkirken i Bergen.Kilde: Sollieds kartotek på Statsarkivet i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Det kan godt hende at han er hennes far. Jeg har en Anders Edenberg i min database som det var skifte etter 19.2.1735. Han var gift med Maria Petersdatter Sønderberg. De hadde bl.a datteren Berite Edenberg døpt 30.3.1723 i Nykirken i Bergen. Det er vel trolig at dette er den samme som Birte Marie Edenberg, gift 1745 med Henrich Svendssøn Holbech.Henrich var sønn av kjøpmann i Bergen (borgerskap 1709) Svend Henrichsen Holbech, født i Holbech i Sjælland, begravd 3.8.1733 i Domkirken i Bergen, gift 25.7.1709 i Korskirken i Bergen med Maren Hansdatter Meyer (1682-1748).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fra en tidligere debatt er det et skifte nevnt fra 24/3-1691: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=7411&sok=Meyer&startnr=&antall=&spraak=>Lenke Og Trond Myrstad, Trondheim, 16.04.2002 14:19 (3) skrev : 'Fra et skifte 24. mars 1691, har jeg fått vite navnet på moren til Magrete (Berette Michelsdatter), og flere av søsknene (Maren, Christopher, Lorentz og Inger). I Family Search finner jeg igjen Hans Meyer, f. ca 1635, Bergen, gift ca. 1659 med Beret Mikkelseni Bergen, og barna Lorenz (f. ca. 1671, Hans (f. ca. 1673), Magrethe (f. ca. 1675) og Inger (f. ca. 1677), alle med oppgitt fødested Bergen. Problemet er at jeg ikke finner igjen disse opplysningene noen andre steder, f.eks i oversikten over døpte i Bergen her i Digitalarkivet. Basert på tidligere erfaringer med Family Search, er de født/døpt et helt annet sted enn i Bergen. Spørsmålet er da - hvor 'fant disse to, men hvem av dem kan vaere Marens far? Eller er det ingen av dem?Hans Mejer: LenkeHans Meier :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Helt utrolig at jeg havnet i denne debatten. Var på jakt ettter NN Wrede, Petronelle Marie Henriksdatter Holbech (foreldre: Henrik Holbech og Birte Marie Andersdtr Edenberg) sin første mann. Her fant jeg svarene.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.