Gå til innhold
Arkivverket

[#22144] Hjelp til oppslag i sjømilitære ruller/ sjømannsruller i Riksarkivet.


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg leter fortsatt etter opplysninger om min ene tippoldefar Ole Voldsen ( Etternavnet skrevet: Voldsen, Waaldsen, Vaaldsen, Waalds) i kirkebøker og skifteprotokoller. Ole Voldsen er f. 1870,ukjent sted, d. 1832 Stavern. Han er oppført i 1811 som Matros, i kirkebøker for Stavern. I 1811 også som Baadsmand ved Flotiljen. I 1815 tømmermand, og i 1822 Coffardimatros. Ved skiftet i 1832 er han nevnt som Matros af Staværn. Ved folketellinger finner jeg ingen med det etternavnet noen steder i Norge. ( Han kan ha oppholdt seg utenlands under tellingene.) Da jeg selv ikke har muligheter for å besøke Riksarkivet, håper jeg på hjelp fra noen ' gode slektsforskere', i Osloområdet. Har prøvd med henvendelser dirkte til arkivene, og har fått opplyst at rullene fra denne tid er oppbevart ved Riksarkivet i Oslo. All hjelp blir satt pris på. Mvh Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hvis du putter inn en 'r' i navnet - Vroldsen - vil du få en del tilslag. Globalt søk i 1801 med begynner på følgende: [vw]r[o][a][a] vil få med variantene som jeg kan tenke meg. Deretter kan du søke etter fornavn som begynner på o for å snevre inn.Fødselsåret du oppgir er opplagt en tastefeil. Om det skulle stått 1770, finner jeg ingen umiddelbart interessante kandidater, men om to siffer har byttet plass, og det skulle vært 1780, kan kanskje disse to innrullerte guttene i Risør være av interesse:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10901.wc2&variabel=0&postnr=2231&fulle=true&spraak=n>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager at jeg har byttet om tall, det skal være f.1780. Slik går det når jeg har det litt for travelt. Dette har jeg fått bekreftet ved alder for død, da var Ole Voldsen 52 år. Takk for tipset Kristian Hunskaar. Mvh Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til Kristian Hunskaar. Jeg har forsøkt med alle de variantene du har foreslått , men har ikke funnet noen passende kandidater. Jeg er ganske sikker på at det ikke skal være en ®etter V (W). Ingen av kirkebok- kopiene viser ®. Sønnen til Ole Voldsen skrev farens navn med enkelt V og O i sine bibelopptegnelser om farens død. Flere av faddere ved dåpen til Ole Voldsens barn ser ut til å høre hjemme i Brunlanes og noen i Telemark. Ved Fredriksværn verft var det svært mange fra Telemark kompani som arbeidet i denne tiden ( 1811-1832) Trodde dette kunne være en ledetråd, men har ikke funnet noen passende der heller. Håper fortsatt det er mulig å finne han i Sjømilitære ruller. Han kalles 'Baadsmand i flottiljen ' i 1811, først i 1822, under sønnen Hans Peder Olsens dåp er han Coffardie matros. Håper fortsatt at noen kan hjelpe meg i leting. Jeg har fått god hjelp til oppslag i kirkebøker og kopier fra medlemmer i DIS Akershus. Militære ruller ser det ut til at er vanskeligere å finne. Mvh Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Mitt tips er i alle fall at stavemåter aldri må tas for gitt.Dersom slekta bodde langt unna, kunne naboer og arbeidskolleger ofte bli benyttet som faddere.Dersom det finnes bygdebøker e.l. som omtaler de kandidatene jeg lanserte, ville jeg undersøkt det (for eventuelt å kunne stryke kandidatene for godt), ettersom det tydeligvis er vanskelig å få noen til å kikke i rullene for deg. Hvis det viser seg om 20 år at en av dem faktisk er rett mann, vil det garantert ergre deg at du ikke sjekket dem med en gang. Noen ganger er det enklere å jobbe framover enn bakover.Du kan jo lage et innlegg her i Digitalarkivet der du spør om noen kjenner den videre skjebnen til disse to Ole Vroldsen. Dersom det ikke kan bringes på det rene hvor de ble av, er det desto større grunn til å arbeide videre med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kristian Hunskaar! Takk for nye tips. Jeg prøver å følge ditt råd om nytt innlegg. Ikke noe bør være uforsøkt. Jeg kan jo henvise til dette innlegget. Takk for bryet du har hatt. Hilsen Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.