Gå til innhold
Arkivverket

[#22150] Horten/Kristiania :Bredine Jakobsdtr.(?)gift med Alfred Nystrøm


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Bredines fødsel/foreldre og vielse ?Kristiania 1875 Lakkegade 22:Alfred Nystrøm født 1841 Gøteborg Britine (Bredine)Nystrøm født 1843 Horten.Kristiania 1900 Briskebyveien 56 : Bredine Nystrøm enke født 1836 Horten.Hva het Bredine før hun giftet seg? Prøvde 1865 tellinga,fant Bredine i Stolmagergaten i Kristiania(tror jeg)Bredine Jakobsdtr.pige 27 år Horten og hendes søn Edevart Gunders. 1år Christiania. Fant også Alfred Nystrøm i 1865 ugift født 1836(?) Hennes sønn Edvart het også Nystrøm i 1875!Bredine født i Horten 1836-1838-1843? Alfred født i Gøteborg 1836-1841 ?De giftet seg trolig i 1865 Horten/ Kristiania?Noen som kan hjelpe meg her? Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil Lier

Hei,søkte litt på nettet og fant flg.via familiysearch: Bredine Johannesdatter,f.1838,far Johannes Jacobsen, ble gift 1.mars 1868 i Kristiania (Vor Frelsers kirke) med Anders Fredrik Walfried Nystrøm, f.1835, sønn av Andreas Nystrøm. Bredine f.16.apr.1837 i Horten(Borre), datter av Johannes Jacobsen og hustru Tale Kirstine Olsdatter. Disse ble gift i Holmestrand 12.sep.1824,og i 1865 finner vi dem bosatt i Røreåsen i Horten. Johannes Jacobsen er 'skibsvagt' og f.ca.1794 i Horten. Tale Kirstine er f.1794 i Sande. Thale Kirstine dpt.29.sep.1794 i Sande, datter av Ole Andersen og hustru Berte Olsdatter Biørndalen. Johannes Jacoobsen dpt.6.juli 1795 i Borre,sønn av Jacob Olsen og hustru Randi Olsdatter. Dette ektepar finnes 1801 på Bekken i Nykirke,Jacob er søfarende og 45 år gl.,Randi likeså.Barn hjemme: Ole 14, Hans 12, Maren 12, Johannes 8 og Anne 3. Håper dette var til litt hjelp. Mvh.Torkil Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Jacob Olsen (Freberg) 1755,g.1785 Randi Olsdatter (Haug) 1755. 1.Ole 1786. 2.Hans 1788 Sjøboden u/Horten. 3.Maren Sophia 1789 Brårød nordre,g.1815 Peder Gregersen Sellevigen u/F 1791. 4.Johannes 1792 Sjøboden u/Horten. 5.Anne Kistine 1798 Bekken.Som du ser hoppa denne familien litt rundt på husmannsplasser. Jacob og Randi står med Freberg og Haug (i Nykirke) i Borre i 1785, men de har ikke nonen familietilknytning til de gårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk for svar,men.. Alfred Nystrøm skal være født i Sverige !? Hans datter Ragnhild(min oldemor)født 1867(1865 i tellinga 1875) ble viet til Christian Andersen fra Modum 6 sept. 1890 iTrefoldighet Menighet,Domkirken Oslo(Fam.Search) Bodde 1900 i Daaes Gade 1. Hvem er Britine/Bredine født i Horten som bor 1875 i Lakkegade 22 datter av? Det må være flere Bredine® som er gift med en Nystrøm ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Du finner iallfall 8-10 Bredine døpt i Horten/Borre i perioden 1835-1844, men ingen annen enn den nevnte med en far Jakob eller Jakobsen. Det er vel ikke så merkelig at Edvard også står oppført som Nystrøm i 1875? Verre er avviket Alfred - Anders. De aller fleste av de registrerte med navnet Nystrøm i 1865/75/1900 er svensker eller gift med svensker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil Lier

RAGNHILD, dpt.13.apr.1868 i Domkirken med foreldre Alfred Nystrøm og Bredine Johannesen. ASTRID,dpt.4.nov.1883 i Grønland kirke med foreldre Alfred Fredrik Nystrøm og Bredine Johansen. I folketellingen 1900 finner vi Bredine Nystrøm (vaskekone f.1836 i Horten)bosatt i Briskebyvn.56 med datter Astrid(strygerske,f.1883 i Kristiania). Jeg regner det for svært sannsynlig at jeg har funnet den rette Bredine og at Alfred Nystrøm har hatt opptil 3 fornavn, hvilket er meget sedvanlig den dag i dag. Mvh.Torkil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Torkil !Det ser ut som du har funnet riktig Bredine!Da kan det ikke være Bredine Jakobsdtr.som jeg fant i 1865,eller forresten faren kunne hete Jakob Johansen eller omvendt.Det er mye 'rart' i tellingene for Kristiania har jeg erfart. Jeg satt her nå for å finne ut filmer fra kirker i Kristiania som jeg måtte låne,men Grønland kirke har jeg ikke tenk på en gang! Så var det Alfred FREDRIK Nystrøm. Min bestefar het Fredrik og hans bror het Alfred. Jeg får prøve å finne Bredine Johannesen/Johansen født 1836-1843. Kanskje Alfred F.Nystrøm lar seg finne også.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei igjen Torkil !Beklager, du har jo funnet riktig Bredine og Alfred(Anders)i innlegg nr.2!! Og Jon Erik i innlegg nr.3!!Takk til dere begge!Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bare føye til at sønnen Edvard ikke var sønn av Nyström, dette går fram av konfirmasjonen i Grønland kirke (Grønland Mini 5) Opplysningene som er gitt stemmer så langt jeg kan se, men hvorfor ingen kilder ?( bortsett fra FS som jo er 'hummer og kanari')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Kilder ja..Nå har jeg fått en ledetråd om hvor jeg kan lete etter Bredine og Mr. Nystrøms barn osv.i Kristianias mange kirker.Det har vært en del forvirring ang. navn og fødselsår.Jeg er veldig glad for den hjelpen jeg får på denne siden,oppslag tar jeg selvfølgelig imot med takk. Kilder=kirkebøker!!Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.