Gå til innhold
Arkivverket

[#22151] Hjelp til oppslag i Bygdebøker for Risør.


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

I folketelling 1801 for Riisøer , Nedenæs, Sønnelød, gard Korsvit finner jeg Vrol Olsen 52 år, husmand uten jord, tømmermand. Kone, Asber Aasuldsdtr 46 år med barna Ole Vroldsen,17 år, indrolleret, og Else Vroldsdatter 21 år. Hvis noen har muligheter for oppslag i bygdebøker / kirkebøker med opplysninger om etterslekt av denne familien, hadde det vært flott.I samme folketelling 1801 for Riisøer, Nedenæs, Sønnelød, gard Aaquaae, finner jeg en annen Ole Vroldsen , ja til og med 2. Ole Vroldsen, 19 år ,ugift ,indrolleret, og Ole Vroldsen 16 år , samt Jens Vroldsen 11 år og Maria Vroldsen 20 år. Alle fire er barna til enke Inger Olsdatter, 49 år, som lever af sin gaard. Hvis noen har opplysninger om denne familien er det flott. Jeg er egentlig på leting etter opphavet til min ene tippoldefar Ole Voldsen, d. 1832 i Stavern. (Se Mitt innlegg nr. 22144) Her har jeg fått råd om å undersøke nærmere disse to kandidatene i Risør. Mvh Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Hei Gunn!Siden du leter etter personer som er fra Aakvaag og Korstvedt, tror jeg kanskje at bygdebøkene fra Søndeled kan hjelpe deg.Risør og Søndeled kommuner ble slått sammen på 1960-tallet, og Aakvaag ligger ihvertfall i gamle Søndeled kommune. Korstvedt er jeg litt mer usikker på om ligger i Risør eller gamle Søndeled, men det er ihvertfall verdt å sjekke.Søndeled-boken, siste bind, har også er personregister som kan være hjelpsomt for deg.Mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for tipset! Jeg skal se om jeg får lånt disse bøkene på fjernlån gjennom mitt lokale bibliotek i Sandefjord.Min Tippoldefar Ole skrev sitt etternavn Voldsen eller også Vaaldsen i forskjellige kilder.Jeg har svært lenge lett etter hans opphav, både i Norske kilder og ved ettelysninger og boklån fra Danmark.Selv med mye velvilig hjelp er hans opphav ganske ukjent.Alle tips blir godt mottatt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

I Søndeled slektshistore bind 4, side 470-471 står det noe om slekta bakover for Ole Wroldsen, 17 år og innrullert i 1801.Ført tilbake til Nils Søfrensen, Leivatn, skifte i 1695, gift med Ingeborg Olsdtr.Hvis du vil, kan jeg godt sende deg de to sidene i posten.Hilsen Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det ville vært flott. e-mail ghug@frisurf.noVanlig post: Gunn Huglen Vardeveien 76 3227 Sandefjord.På forhånd , tusen takk! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I Dypvåg gårds- og slektshistorie, bind III (der også en del gårder bl.a. i Søndeled er omtalt), finner vi følgende på s. 2213 under Åkvåg:a6. VROLD OLSEN ÅKVÅG (f. ca. 1754). Han var g.m. Inger Olsdtr. (49 år gl. i 1801, uvisst hvor hun var fra).a7. MARIE VROLDSDTR., f. 1780, g. 1813 m. Jacob Gundersen. De ble gift i Risør.b7. OLE d.e. (VROLDSEN), f. ca. 1782, g. 1805 m. Anne Marie Christensdtr.c7. OLE d.y. (VROLDSEN), f. ca. 1785, g. 1813 m. Else Pålsdtr. Sandnes. Barn bl.a. Inger, f. på Åkvåg 1814.d7. JENS (VROLDSEN), f. ca. 1790, d. 22 år gl. 1812.Vrold Olsen døde 43 år gl. 1797, skifte 28/8 1797. Enken levde i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha for det oppslaget, Oddbjørn! Ja, da trenger jeg vel heller ikke bygdeboksidene.Disse Ole Vroldsener er tydelig gift med andre damer enn min tipp-tipp-oldemor , Gjertrud Christina Pedersdatter f. 1784 i Brunlanes.Takk for velvilje fra flere her.Min forfader Ole Voldsen er fortsatt et mysterium.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den Ole Wroldsen Korstvedt ('Korsvit'), som bl.a. er omtalt i innlegg 5, kan vel foreløpig ikke helt avskrives. Kanskje det er jeg som ikke har fulgt helt med, men har noen funnet kone til ham ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for den påminnelsen, Oddbjørn. Opplysninger om han står da vel i en annen bygdebok. Håper noen har mulighet for å se om Ole Wroldsen fra Korstvedt gifter seg, og med hvem?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dersom det finnes bygdebokinformasjon om Ole Wroldsen Korstvedts eventuelle ekteskap, må det i så fall være i det bindet av Søndeled slektshistorie Kjell Eidet refererer til i innlegg 5. Korstvedt er dessverre ikke omtalt i gårds- og slektshistorien for Dypvåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bare en liten tilføyelse: Muligens er det litt unøyaktig å kalle ham Korstvedt, siden det i ft. 1801 ser ut til at bostedet er plassen Buvigen/Buvika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen for den opplysningen om plass Buvigen. Det finnes vel ofte ikke så mange opplysninger om slekt som har levd på plasser . Legger inn 1801-tellingen med Ole Vroldsen igjen: LenkeKan det være mulig å finne om han er gift i kirkebøker tro?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dersom ingen har mulighet for oppslag før, regner jeg med en tur på Statsarkivet i slutten av kommende uke. Jeg kan da se om jeg finner en eventuell vielse. Muligens inneholder den aktuelle kirkeboka også registrering av utflyttede. Jeg har tidligere funnet menn på hans alder fra Søndeled som havnet i Fredriksvern først på 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha for det tilbudet. Hadde vært fint om jeg kunne fått bekreftet eller avkreftet om denne karen kan være min lenge ettersøkte Ole.Ta bare den tiden du trenger, jeg er glad for at du også denne gang vil hjelpe meg.Si fra om jeg kan finne noe for deg i lokale arkiv her i Vestfold.Fortsatt god sommer! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ble ikke så mye klokere av min kirkebokleting. Jeg fant ikke Ole Vroldsen Buvika gift i Søndeled eller Risør i perioden 1801-1811, og noen utflyttingslister finnes ikke før senere.Dåpen hans fant jeg imidlertid - i Risør KLOK B-2:Han ble døpt i Risør 16. juni 1784. Far: Vrol Olsøn Kranen. Faddere: Ingebor Aasolsd., Marthe Aasolsd., Kirsten Danielsd., Abrh. Olsøn, Jens Aasolsøn, Gune Erichsøn.Flere av fadderne er nok moras søsken.Kranen/Krana er i dag en del av Risør by. Også Buvika og korstveit ligger tett ved bygrensen (for ordens skyld: Hele Søndeled hører jo nå til Risør kommune). Både Krana, Buvika, Korstveit og Risør by er for øvrig gått ut fra gården Randvik.Jeg synes fortsatt denne Ole Vroldsen er interessant, og du bør takke ja til å motta de kopiene du fikk tilbud om i innlegg 5, Gunn. Der finner du nemlig Ole Vroldsens slekt videre bakover. Faren kom antakelig fra Nistesvåg i Søndeled.Mvh Oddbj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mange tusen takk for oppslagene, Oddbjørn! Er enig i at dette er av interesse, mener nemlig at jeg ved barndåp til Ole Voldsens barn finner en Åsolsdatter som fadder.Jeg skal på ny studere kirkebokkopier jeg har av barndåpene.Til Kjell Eidet! Jeg ville bli glad om du kan sende meg kopier av sidene i bygdeboka , som du nevnte, ( enten på e-post eller vanlig adresse som er oppgitt før her)Takk til dere som hjelper meg med denne vanskelige anen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har kikket igjen på fadderlistene ved barndåpene til Ole Voldsens barn. Husket litt feil med navnet Aasulsdatter.Ved dåp 27 nov 1811 havde Forældrene ; Baadsmand ved flotiljen, Ole Vaaldsen og kone Gjertrud Pedersdatter et den 6. Novmber født Pigebørn i kirke til Hjemmedaabsbekreftelse. Navnet Marie Kristine. Faddere: Pigen Olea Pedersdatter, Pigen Asgjerd Olsdatter, Matros Hans Kaas, constabel Fredrik Olsen, Qvartermester Christen Olsen, Bødker Knud Johansen.Her har jeg funnet at Olea Pedersdatter var søster til Gjertrud, men hvem denne Asgjerd Olsdatter kan være, er ikke kjent.Matros Hans ( Larsen) Kaas var halvbror av Gjertrud.Konstabel Fredrik Olsen var også forlover ved vielsen , muligens en slektsammenheng med Ole, men har ikke funnet sammenheng her. ( en Halvsøster av Gjertrud , Magnhild Christoffersdatter, var gift med en sønn av Fredrik Olsen , For meg ser det ut til at det er brudens familie som er med i barndåpene , pluss en del som arbeider ved verfet.)Denne Asgjerd Olsdatter hadde det vært interessant å finne flere opplysninger om.Håper forsatt at en titt i bygdebøkene fra Kjell Eidet, kan gi en avklaring.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et supplement til innlegg 17: Jeg vil se det som sannsynlig at fadderen Abrh. (Abraham?) Olsøn er dåpsbarnet Ole Vroldsens farbror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, der fant du brødrene, jeg var innom Abraham Olsen før i dag, men fant ikke da Vrol. Takk igjen. Det skal bli spennende å se om det er mulig å finne en forbindelse til den innrullerte matros Ole Vroldsen fra 1801 folketellingen. Kan godt være at han hørte til under området i Fredriksværn, men rullerne fra denne tiden er ikke enkle å få opplysninger om.Mulig det finnes lokale kilder med hvor disse karene avtjente sin værneplikt. Det var mange fra Telemarks regiment som var stasjonert i Fredriksværn, men jeg har ingen oversikt over karer fra Risør-området.Det er også et problem at min Ole Voldsen tydelig først er matros i flotiljen, senere opptrer han som tømmermand og coffardi matros. ( Da er det nok andre enn militære sjømandsruller det må søkes i) Har prøvd Kongsberg og Stavanger før uten resultat , men jeg kan jo håpe på at det finnes kilder som kan løse dette. Hvor slike ruller for Risør-området befinner seg er jeg ikke sikker på. ( Kan det være i Kristiansand tro?) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.