Gå til innhold
Arkivverket

[#22153] Tyding av Skifte på Ekrem i Volda i 1784


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Dette innlegget viser direkte til mitt innlegg nr 21455 her i Digitalarkivet. Jeg bestilte kopi av skiftet på Ekrem etter Johannes Johnsen far som døde i 1782 og så langt jeg har forstått er opplysningen om at Johannes Johnsen ble gift til Nogva/Nogve i Haram basert på det lille som står i skiftet.Det fører for langt å legge hele kopien av skiftet ut som bilde, men jeg har skannet et utdrag av det første avsnittet hvor den aktuelle stedshenvisningen står (kvaliteten er dessverre ikke 100%).Og da gjenstår spørsmålet: Kan noen hjelpe meg med tyding av teksten?Hilsen Kjell Hambergbilete0104.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Grøss! Bildet ble mye større enn jeg hadde tenkt meg. Men for de spesielt interesserte - det går jo an å laste det ned og redigere det til en mer leselig format.Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Gjør et forsøk; jeg har dessverre litt problemer med det ene stedsnavnet, typisk nok det du er mest interessert i:Echrem i Woldens/ skiibreede/Anno 1784, den 14 Junii blev paa Gaar/ den Echrem holdet Skiffte effter afgl. Mand/ Jaen Johansen hvis Arfvinger er bornene/ nemlig 1 Søn Johannes Jonsen gifft og behr/ haftig paa Noege[?] 2 Søn Rasmus Jonsen/ gifft og boende paa Gaarden Echren/ Dereffter er boet vurd: Abel An/ dersen Engeset og Ole Jonsen ibm: og ....../

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha! Jeg har det for meg at det er noe spesielt med Johannes Johnsens bosted - hadde han bodd på Nogve/Nogva burde formuleringen vært som for broren Rasmus; dvs. '...og boende på Gaarden Nogve' (med mulig henvisning til Haram fordi Nogve ikke ligger i Volda).Klarer ikke å få meg fra å mene at det står 'Norge', men finner ikke ut av hvordan ordene foran skal falle inn.Har noen andre forslag til den logiske sammenhengen?Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sol høydalsvik Ulvestad

I skiftet står Joen = Jon. Så står der Novge, det må vere Nogva. Nogva ligg i Haram kommune, nord for Ålesund.Voldasoga, bind I, stadfestar han er gift på Nogva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for hjelpen! Må vel bare akseptere at skiftet ikke gav meg den bekreftelsen jeg håpet på! Jeg klarer allikevel ikke å slippe ideen om at det er den riktige Johannes som er funnet. Det er liksom for mange andre opplysninger som passer inn. Opplysningene fra Gunnar Ellingsen (se innlegg 21455) om at Johannes tilsynelatende ikke er å finne i kirkebøkene for Haram har i så måte blitt et halmstrå å klamre seg til...Finnes det noen som kan se etter om bygdeboka for Haram inneholder noe om Johannes og Nogve?For å spikke litt fliser tilslutt... å bruke Voldasoga som bekreftelse på at Nogve er det riktige, er å snu bevisførselen på hodet ettersom det vel er skiftet som er kilden for opplysningen i bygdeboka.Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.