Gå til innhold
Arkivverket

[#22161] Anna Willumsdatter Trisler , Sandefjord


Gjest Ove Gunnar Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Anna Willumsdatter Trisler, født 1691, begravet 06.05.1769, gift 1715 med Peder Jakobssøn Lindgård, født 1692, begravet 08.06.1737.Hvem var Annas foreldre og hvor kom navnet Trisler fra?Peders foreldre var Jakob Hanssøn Lindgård, ca.1662 - ca.1718, gift 1691 med Margareta Mikkelsdatter Due.Hvem var deres foreldre og hvor kom navnene fra her?Kilder: Sandefjords historie I og II samt kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hallo. Du har kanskje prøvd dette før, men jeg tenkte jeg bare skulle nevne at hvis du søker på Familysearch, vil du finne at navnet Trisler både nevnes i Tyskland (Baden/Wittenberg/Wurtemberg) og i England på 16- og 1700-tallet.Har ellers ikke funnet det ved noen form for søk i norske kilder, men det nevnes i slektssammenhenger i U.S.A. Håper du kan komme videre. PS. navnet Willum kan jo være en fornorsking av William eller Wilhelm. Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Kristinn Hegna

Ser at noen har prøvd seg før når det gjelder opphavet til Anna Willumsdatter (Trisler), jfr pågående tråd LenkeTakknemlig for videre spor etter hennes opphav.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Dette innlegget legger jeg ut dobbelt, i både denne og debatt nr 54536Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har gjort det før, men da jeg nå søkte i FS fant jeg en Anne Willumsdatter født/døpt 24 nov 1692 i Vår Frues kirke i Tønsberg, nest øverst venstre side: LenkeFaren heter her Willum Larsen og moren Anne Jensdatter(?). Dette kan være den Anne, Willum Larsøns kone som er fadder ved flere fødsler i Sandefjord rundt 1710-1711.Fadderne ser ut til å være Christian Søfrensen, Rasmus Jonsson, ?? Mari Malline Hr: erichis [kone] Jomfru Johana ??Er det noe som taler for at dette er den Anne Willumsdatter som oppgis født 1691 i Sandefjords historie, og som gifter seg med Peder Jacobsen Lindegård i 1715?Forbindelsen med Sandefjord gjennom moren er et poeng. Flere?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristinn Hegna

Som Ove Gunnar Jacobsen spør innledningsvis, er det et mysterium hvor navnet Trisler kommer fra. I Sandefjords historie skriver forfatteren at hun 'bærer familienavnet Trisler', uten at det oppgis noen kilde.Jeg tror jeg har funnet kilden i dødsinnførselen hennes i 1769 her Lenke , den skjette på venstre side.Men er det Trisler det står, eller er det Frisler??? Hvis det er Frisler - hva er det for et navn?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Flott at du er enig! Det tror jeg også. Og så oppdaget jeg i natt at frisler er et annet ord for flekktyfus og/eller en variant av skarlagensfeber, som ble brukt på 1780-tallet. Se siste to innlegg her LenkeSå nå lurer jeg på om frisler egentlig er dødsårsaken??Det hadde vært fint hvis det var det, for at hun skulle ha familienavnet Trisler har forvirret endel...K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg tror nok det er/var et navn.Men enkelte familienavn dukker bare opp dann og vann, så du behøver ikke å forutsette at faren skal være nevnt som Villum Frisler. Eller kanskje Frisler var et navn fra moras familie, eller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Torkel Fagerli

I siste nummer av tidsskriftet Gjallarhorn (nr. 43, desember 2008) er det en artikkel om Anne Willumsdatters slekt. Gjallarhorn er medlemsbladet for Vestfold Slektshistorielag og Buskerud Slektshistorielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Mange takk Torkel. Jeg har nettopp lest din artikkel om Anne, og den tidligere artikkelen om Jacob Hanssøn.Mvh Ove Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Hvis Trisler er feilskrevet, så kunne det kanskje vært Tisler, Tisler er ei øy ytterst på Hvaler i Østfold.Mye farting sjøveien mellom Hvaler og Tønsberg/Nøtterøy/SandefjordMvh Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.