Gå til innhold
Arkivverket

[#22163] Hvem var Joen Andersen Kiæran f. ca. 1750, Verdal


Gjest Marit H. Bergsrønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit H. Bergsrønning

Hvem var Joen Andersen Kierrum? Han blir gift 13.11.1777 med Maria Olsdatter Kierrum f. 03.10.1749 datter av Ole Olsen (Sørager)svigersønn til Iver Kiæran og Sølvi Iversdatter. I 1801-tellinga for Verdal er Joen Andersen husmann med jord under Kiæran. I 1815-tellinga for Verdal er Maria Olsd. enke, men har ikke funnet dato og år for når Joen dør. Dette har nå gitt meg mye hodebry, så jeg håper noen har opplysninger om denne mannen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan det være denne mannen? LenkeLitt i yngste laget, men det er den eneste Joen Andersen som dør på det tidspunktet i Verdal.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, dette var feil mann dessverre. Finner han i FT gift med en Maren Olsdtr på Rein.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit H. Bergsrønning

Hei og takk for svar! Lenken var desverre feil mann, men forsøket verdt. Skulle kanskje ha fortalt om hvilke kilder jeg har brukt, men det er som følgende : Bygdebok for Verdal, kirkebok på mikrofilm (Verdal), folketellinger/kirkebøker på DA og Familysearch. Finnes det flere muligheter?I 1801-tellinga er følgende barn nevnt: Ingebor, 8 år og Iver, 14 år. Ingebor har jeg funnet i kirkeboka med dåpsdato 28.09.1792. Har også funnet en Ole, døpt 03.10.1786, men er ikke helt sikker på denne.Håper disse opplysningene kan hjelpe meg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har du prøvd deg på navn som likner på Joen? John, Johan, osv..Dersom du har vært på FS, så har du nok sett at det er en ca 4 Joen Andersen fra andre steder i Nord Trøndelag som er født rundt 1749-51.[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=29226620&lds=4®ion=12®ionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeLenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Oups! Det virket ikke og jeg som trodde jeg hadde lært noe nytt i går og skulle prøve det.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit H. Bergsrønning

Prøver på nytt! I kirkebok for Verdal : 1751 Anders Jacobson Øhrens sønn f. 04.03. Joen.Denne passer godt ifølge folketellinga 1801.Joen Anderssen Mindsaas er konfirmert 1767. Kan han ha vært dreng på Mindsaas i konfirmasjonsalderen? Joen Anderssøn Kierrum får en datter utenfor ekteskap i 1774, Brynhild. Han gifter seg med Maria Olsdatter Kierrum i 1777, men får en uekte datter i februar 1778, og en datter i ekteskapet i juni 1778. Han har i tillegg barn i 1780, 1783, 1786, 1789, 1792. Ved barnedåp i 1780 er flere av fadderne fra Øhren. Dette sannsynliggjør at Joen Andersson født 1751 på Øhren er samme kar som kommer til å ta navnet Kierrum.Så kommer spørsmålet om Øhren! Hvor i Verdal er det? Finner ikke gården i bygdaboka eller i folketellingene, unntatt Wærdahls Øren i 1801-tellinga.Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Hei Marit. Etter hva jeg kan finne ut stemmer alle dine funn. Grete Forbregd anfører at Jon f. 1751 på Øren, død 1805, men ikke hvor. Iflg. henne var foreldre: Brynhild Olsdtr. Hofstadvald 1712-1779 og Anders Jacobsen Brustuen 1699-1755, Øren, som var sentrum i Verdal, idag byen Verdalsøra. Ingen gård hette Øren. Jon hadde 2 ue. barn ja, og 7 i ekteskapet. Det var både Ole og Iver i 1786.mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Bergsrønning

Tusen takk for svar! Har ikke funnet dødsår og dato for Joen Andersen ennå, men de nevner at Grete Forbregd anfører at han dør 1805. Hvor har hun det fra? Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.