Gå til innhold
Arkivverket

[#22164] Ole Olsen_wold i Stavanger


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

I 1801 -telling for Stavanger ,i Bakken nr.92 finner jeg en Ole Olsen_wold husbonde, enroulleret matros 42 år. Han er gift med Berthe Johane Johansdatter 40 år De har barna Johannes Olsen_wold 5 år, og Ellen Olsdatter 9 år. Konens mor Guri Olsdatter 64 år Enke efter 2. ægteskab bor sammen med dem. Som logerende har de også en Ole Olsen_baade.19 år. Han oppgis å være matros, men for nærværende opholder sig i Kjøbenhavn. Lurer på om noen kan hjelpe med opplysninger om disse 'Olene'. Jeg har lagt inn flere etterlysninger etter min tippoldefar, Ole Voldsen, f. 1780,på ukjent sted,d. 1832 i Stavern ( Ved skifte nevnt som Matros af Staværn.) Her kan det være en slektsammenheng med Stavangerfamilien. Kan noen hjelpe meg med opplysninger om mulig flere barn av ekteparet i Bakken 92, Stavanger? Mvh Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for lenke Heidi! Jeg søker etter hjelp til å finne opplysninger om disse personene i kirkebøker, eller andre dokumenter. Kan hende noen har dem i sine anelister? Alle råd og hjelp blir godt mottatt. Mvh Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Se på dette paret: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=stavdpb4&variabel=0&postnr=3249&fulle=true&spraak=n>LenkeVeldig navnelikhet, bortsett fra patronymet til Ole, synes du ikke? De fikk også sønnen Laurs døpt 23. Jul. 1784 Lenke.Denne Ole Laursen Wold har en mor som heter Elen, og passer også i alder med Ole Wold fra 1801: LenkeLaurs og Elen hadde også barna: Christopher 1759, Christian 1783 og Anna Margareta 1766.Her har du vel Ole Baade, forresten: Lenke Han er nok halvbror til Berthe Johanne, fra moren Guri Olsdatters andre ekteskap med Ole Olsen.Her er Birthe Johannes dåp i morens første ekteskap med Johannes Kieldsen: Lenke De hadde også Birthe Guria i 1769:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Fant enda en Lars på Ole og Birthe Johanne: LenkeMen altså ingen Ole Voldsen-kobling foreløpig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen,Heidi! Takk for at du sender meg så mye. Det var mye navnlikhet her. I mitt innlegg 21766 har jeg flere opplysninger om tippoldefar Ole voldsen, hvis du ikke alt har lest det. Ole Voldsens 2. barn ble døpt Anne Magdalene. I de lenkene du har funnet er det flere som Oles barn kunne være oppkalt etter. Lurer på hvor gårdsnavnet Wold skriver seg fra? Det kan lett bli til Woldsen, Voldsen som i tippoldefars navn. Dette var spennende. Håper jeg kan finne flere holdepunkter. Flott at disse dåpene var lagt ut på digitalarkivet, det hadde jeg ikke tenkt på. ( Stor takk!) Mvh Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Jeg er i slekt med mange Wold fra Stavanger. min 3 tippoldefar het Ole Olsen Wold, men er født i 1775 så det er nok ikke han, men navnet Wold kommer fra Rennesøy utenfor Stavanger. Det er to gårder i Rennesøy kommune som heter Wold. Den ene i Rennesøy og den andre på Mosterøy. Ta en tur på biblioteket å lån bøkene fra Rennesøy og Mosterøy, så er du muligens på rett plass. Det ble også skrevet Waal og Vold, så det kan være mye å søke på. Stavanger i 1800 hadde ca 2000 innbyggere og ble tilflyttet fra folk fra Rennesøy og ellers i Ryfylke samt Jæren. Det finnes også Voll på jæren, men mitt tips går til Rennesøy. Som sagt har jeg selv 3 eller flere Ole Olsen Wold fra Rennesøy og Mosterøy i min familie. Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha Jan Owe!Jeg skal på biblioteket i kveld på et møte i DIS- Vestfold.Da skal jeg låne på fjern-lån de bøkene som du nevner.Jeg har lett svært lenge etter Ole Voldsen eller Waaldsen som du sikkert her sett.Fra kirkebok ved innførsel om død i står det alder 52 år. Det skulle bety at han ble født ca 1780.Takk så langt i alle fall.Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hvis du finner rett person og rett plass i disse bøkene, kan du gjerne kontakte meg, for vi kan gjerne være i slekt med hverandre. Jeg har uansett slekt over hele Rennesøy og har en masse info om slekten. du kan kontakte meg på jozetter@jgnett.com eller se på min hjemmeside http://www.jgnett.com/slekt.htm med hilsen Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Takk for et flott tilbud.Hyggelig å lese din hjemmeside.Jeg låner bøkene på fjernlån, så det vil nok ta litt tid før jeg får dem.Hvis du er interessert i historie, har jeg også en hjemmeside.http://home.no.net/ghuglenHer kan du lese om Ole Voldsens sønn, Hans Peder Olsen.Han var marinemusiker og etterlot seg en Annotasjonsbok fra tokter i Middelhavet ca. 1850.Deler av boka finner du på hjemmesiden.Slektsdelen skulle vært oppdatert, men det får jeg prøve å få til, etter at kurs i hjemmesider i februar.Min e-post er ghug@frisurf.no, om du vil kontakte meg privat.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg prøver å legge inn en lenke til et av flere temaer om Ole Voldsen og min leting etter han. LenkeFinner han ikke i folketellinger for 1801 i Norge etter forgjeves søk på alle slags navnvarianter.Ser fram til bygdebøker for Rennesøy som jeg har bestilt.Håper på nytt å finne ole med det merkelige etternavn.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg har nå med stor interesse lest gjennom de anbefalte bygdebøker for Rennesøy og Mosterøy.Fikk låne begge bøker fra Stavanger bibliotek.Rennesøy Gards og Ættesoge , Vilhelm Sunnanå og Håvard Vetrhus.( Ved Olav Heskestad og Olav Sunnanå. ) og(Mosterøy, Bru, sokn og V. Åmøy ,gards og ættesoge , utgjeven av Rennesøy kommune.)Bøkene var oversiktelige og særlig Mosterøy-boka hadde med mye kulturhistoisk stoff og flotte bilder fra gårdene og folket som levde der.Bøkene kan varmt anbefales.Jeg har nå lett nøye gjennom opplysninger om Oler f. ca 1780, d. 1832 som kan ha noen tilknytning til gårdsnavn med Voll/Vold/ Waal .Her var mange muligheter, men jeg fant bare en som jeg lurer på om noen kan hjelpe med å utrede nærmere?På Mosterøy , Gnr. 49 Voll, finner jeg følgende opplysninger s. 123.Sitat: ' 5. Ole Jacobsen , 72 år i 1801, d. 1822, bygsla garden , som i 1803 fødde 1 hest, 2 kyr og 6 sauer. G. 1).... G. 2).... G. 3) 1774 m. Guri Jacobsdatter, Håvarstein(13d.) f. 1749 . 1 barn i 2. og 3 barn i 3. ekt.a. Kari f. 1772, g. 1804 m. Isak Isakson,Sokn(12)b. Jacob , f. 1776, Voll (8)c. OLE f. 1779 *Morten , 15 år i 1801.1801: Elen Knudsd. 14 år ,tenar.Denne ole født 1779* skulle jeg gjerne vite hvor ble av.( Mulig konfirmasjon, yrke, utflytting?)Alle opplysninger som kan bekrefte /eller avkrefte om dette kan være min lenge etterlyste tippoldefar, er av interesse.Takk for gode råd og hjelp så langt. Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg den familie som er beskrevet med en sønn Ole f. 1779.Det interessante er at en annen sønn også er innrullert matros.LenkePå dette tidspunkt er ikke Ole nevnt, mulig ute til sjøs? Eller muligens død?Lurer på om det finnes skifte etter Ole Jacobsen, som viser noe om hans sønn Ole?Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei!Her fant jeg Ole Olsen dpt. 1779 på F.S. Få opplysninger her dessverre. Bare Ole som fornavn, men han er døpt på Vold.LenkeKirkebøker fra stedet viser vel forhåpentligvis noe mer?Det er navnlikhet med barn etter min Ole Voldsen. En datter er døpt Maren Kristine.Lurer på hva Oles andre hustruer het?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest arne kvitrud

Som innlegg (5) er inne på, så tror jeg at avskriften av folketellingen fra 1801 må være feil! Hans E Næss: Samlinger til Stavangers historie, bind IV, 1971, side 471 har i sin avskrift av folketellingen fra 1801: Ole Larsen Wold, og altså ikke Ole Olsen Wold - og videre med tilnærmet samme tekst som den som er gjengitt i innlegg (1).Huset med branntakstnummer 92 i 1801, tilsvarer Øvre Holmegate 32 (jamfør Lenke).Ole Larsen Wold finner vi også på denne adressen (hus 92) i regnskapene for 1801, og i årene før og etter.Ole Larsen Woll hadde huset til og med regnskapsåret 1804-1805. Året etter (1805-1806) hadde Erik B Grødem overtatt. Går vi bakover i tid finner vi 92 matros Ole Woll i 1796-1798. I 1792 finner vi 92 matros Ole Woll. I 1788 er 92 Ole Wold. I 1787 finner vi 92 (eldre nummer 94) Ole Larsen Woll. Går vi til 1778-1780 var 94 kipper Sjur Olsen. Leter vi i mellom 1780 og 1787 finner vi at 7.1.1784 (Kielland, pakke 2-3, side 89) skjøtet Sjur Nilsen til Ole Larsen Voll hus 94 for 60 riksdaler.Konklusjonen er da at Ole Larsen Wold bodde på og eide Øvre Holmegate 32 fra 1784 til ca 1805.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for den informasjonen, selv om ikke dette hjalp meg med å finne løsningen på hvem min tippoldefar Ole Voldsen var. Denne Ole Larsen Woll er det helt sikkert ikke. En til som kan elimineres i alle fall.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.