Gå til innhold
Arkivverket

[#22166] Oppdatering av lenker?


Gjest Tor Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Andersen

I tema Lenke er det brukt lenker til server digitalarkivet.noDette var vel en adresse som ble anbefalt i en flytteprosess (?). Disse lenkene virker ikke lengre, men det er vel mulig å oppdatere dem til dagens adresse? Det finnes nok flere av samme type i andre tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne H. Johannessen

Du kan jo åpne lenkene selv bare ved å bytte ut digitalarkivet.no med digitalarkivet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otto Jørgensen

Det var vel også ment som en generell henvendelse. Det er mange lenker som dør ut etterhver og etter kort tid, vil selv dette med skifte fra digitalarkivet.no til digitalarkivet.no være glemt og man er i samme situasjonen igjen og med samme spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Som Otto skrev var dette for å få en permanent løsning. Og nå er det rettet. Takk for det ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Tilsvarende 'ikke lenger virkende' lenker finnes i en del tema i Brukerdebatten også - så man ved en tilfeldighet.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

I utgangspunktet burde det aldri vera lenker av typern digitalarkivet.no, men berre av typen digitalarkivet.uib.no. Men så er det greitt når ein bflytter servarar frå eitt bygg til eit anna å bruka tall. Grunnen er då har ein betre styring på lenker. Men det eg no har gjort er at eg har lagt inn i programmet at kvar gong det treff på ei tall-adresse så blir det forandra til ei bokstavadresse. Så no burde det fungera greitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Dette skjönte jeg ikke riktig. Det er tidligere blitt sagt fra DA at lenker (dvs. henvisninger innsatt i et innlegg) blir fjernet etter en viss tid. Det så vi ofte når man gikk tilbake til tidligere meldinger. Men er det nå blitt slik at disse (ofte meget nyttige henvisningene som kommer i lenkeform i endel innlegg), de vil nå bli bevart ? Det ville glede meg og andre. Eller snakker vi om noe helt annet? Hilsen Helge RN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Me har korkje har tatt bort eller sagt at me skulle ta bort lenkjer. Det einaste er at me har tatt bort innlegg som innheld lenkjer til det me oppfattar som komersielle sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til innlegg (11) fra Oldervoll: Det jeg syntes å huske var fölgende - jeg citerer: Jan Oldervoll, DA/Historisk institutt, 27.02.2003 21:09 (2) Då trur eg du må fortelja oss kva tema dette dreier seg om. ------------------------------------------------Berit Knudsen, Oslo, 27.02.2003 21:12 (3) Det gjelder tema nr. 13365. ------------------------------------------------- Jan Oldervoll, DA/Historisk institutt, 27.02.2003 23:06 (4) Slik må det nok vera. Du legg inn ei lenke til eit landsomfattande søk. Men då er systemet slik at du får lagra mellomresultat på servaren vår. Desse mellomresultata er systemet vårt avhengig av å finna når du søkjer vidare. Men dei har avgrensa levetid. Nokre timar etter at du har gjort eit søk blir plassen du har lagra dine mellomresultat overteken av nokon andre. Og timar etter det av endå nokre andre. Dermed vil ei slik lenke peika i vilden sky. ------------------------------------------------Berit Knudsen, Oslo, 27.02.2003 23:34 (5) Takk, da vet jeg det og legger ikke inn lenker fra FT flere ganger. ------------------------------------------ Kommentar fra Næss: Da ser vi hvad jeg husket: 'Mellomresultatet har begrenset levetid' iflg. Jan Oldervoll. Er det fremdeles det samme ? Så har jeg kanskje tenkt på noe helt annet enn det som var temaet i DA 13365 ? Mange er like usikre som meg, så det kan være nyttig å få det forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Dette gjeld noko heilt anna. Lenkjer blir ikkje forandra. Derimot er det slik at når du er midt i eit søk (du har til dømmes fått opp ei sliste som viser kor mange Ola det fanst i 1801), så vil lenkja til dette uferdige søket bli feil når du seinare kjem attende. Grunnen er at eit nytt søk har overteke den plassen søket ditt hadde på disken vår. Me lagrer berre søka ein viss periode. Ei lenkje til eit tema i debatten eller til ein gard/person i dataene våre vil framleis vera gyldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Takk for svar, men hvis man söker opp disse lenkene som jeg snakker om, hvorfor får vi så ofte svar som 'kan ikke vises' eller noe lignende (jeg husker ikke riktig ordlyden) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Eksempel:Innlegg 35 i tema 21453 BF (RARITET). Det var (og er her også) et uferdig søk for Edvard Grieg i 1875-tellingen:Lenke (test)Den gangen fungerte lenken bare noen timer. Nå står der Feil i database f71301. Jeg lurer på hvor lenge lenken går bra i dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Kanskje det var litt vanskelig på norsk, beklager.Jeg prøvde å lage et eksempel/test til ditt innlegg 14 ('...så vil lenkja til dette uferdige søket bli feil når du seinare kjem attende'). Jeg tror min 1. lenke skal snart bli 'feil i database ..', lik som det hendte i tema RARITET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

... og akkurat nå kommer jeg inn i basen på et helt annet sted enn angitt i (17). Så eksemplet fungerte nok som du tenkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Lenken (16) har skiftet til 'Post 11-20 av 42 800 totalt i databasen'. Da jeg hadde laget lenken til det uferdige søket (5.6.2004, 9:16), var det 'Post 11-20 av 62 utvalde i databasen' dvs av 62 personer med etternavn Grieg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er fordi lenka viser til eitt mellomlagra utval, som berre hr avgrensa levetid. Lite å gjera med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Jan Oldervoll får ha meg som amatör undskyldt for at jeg forstår lite av dette med 'lenkjer': I innlegg (14) står det: ('Dette er noko anna.) Lenkjer blir ikke forandra' I innlegg (23): 'Det er fordi lenka viser til eitt mellomlagra utval, som berre har avgrensa levetid. Lite å gjera med.' Javel, det er altså 2 forskjellige ting, men ville Oldervoll være så tålmodig med oss at han forklarer dette en gang til ? Det kan vel være fleir enn meg som trenger litt 'oppklaring'. Undskyld ! og jeg takker.PS: et annet sted står at en ikke må bruke 'back' men 'attende'. Javel, vi taler målet og det er fint, men jeg har lett overalt etter ordet 'attende'. Hvor befant man seg da ?Takker for hjelp og litt forståelse. Det som er svært for oss er jo å forstå hvordan hele dette flotte og store data-systemet virker. Takker igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

PS: 3 ganger forsökte jeg å rette innlegget mitt, men det 'ville ikke' bli lagt på plass med diverse rettelser.Det var særlig dette spesialuttrykket 'mellomlagra utval' som jeg syntes var mystisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.