Gå til innhold
Arkivverket

[#22166] Oppdatering av lenker?


Gjest Tor Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Dersom ein jobbar med eit landsomfattande søk i folketelling, bør ein ikkje bruke 'back', altså tilbake til forrige bilde, (dvs. pila i øvre venstre hjørne på skjermen), men derimot bruke 'attende til førre utval' - elles kan resultatet bli feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til innlegg (26) Så lærer vi omsider at 'Back' er ikke back, men 'pila i överste hjörne'. Det burde jeg ha forstått sjöl! Men at 'attende til fyrre utval' (?) ikke finnes her, kan vel skyldes at jeg har engelsk/amerikansk utstyr. Ser ikke dette i noe av Oldervolls tekster, men mitt syn er dårlig. Menes det kanskje det som kalles 'Home' hos meg? (='gå hjem' ?)- Det er kanskje svaret. Takker for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Ad 27: Man kan f.eks. finne [ Attende til førre utval ] på følgende måte:1) Gjør et landsomfattende søk i FT1865 etter gardsnavn som begynner med 'svenke'2)Velg Svenkerud og trykk 'hald fram' (helt nederst)3)Man finner endel mennesker i Hedemark & Buskerud.4) Begrens med fornavn lik 'Ole' og man finner 3 i Hedemark & 3 i Buskerud. På den siden vil du finne [ Attende til førre utval ] (under der hvor man kan begense på år).Trykker du på [ Attende til førre utval ] vil man forkaste sitt valg av 'Ole' og kan velge f.eks. et annet navn i stedet. Bruker man back-pilen vil man gå tilbake til forrige side, men det vet ikke søkemaskinen hos Digitalarkivet noe om og derfor kan resultatet bli ulikt. Trykker man [ Attende til førre utval ] kommer faktisk man til en ny side (selv om den ser lik ut som den forrige), men man har fortalt søkemaskinen at man vil ta bort den valgte avgrensningen.På samme måte vil et klikk på [ Ta bort utvalet ditt; søk i heile basen ] gi en ny side og fortelle søkemotoren at ALLE valg skal bort. Man kan så starte med 'blanke ark'.Ad linker i (16) & (17): Linker til sider for hver enkelt gård vil fungere evig, mens som Oldervoll skrev i (14) vil en link til en liste med personer bare fungere en stund (i slike lister kan man klikke på nummeret foran navnet). Linken i (17) fungerer derfor alltid fordi den refererer direkte til en person i den riktige databasen. Linken i (16) fungerer bare en kort stund fordi den refererer til en person i et utvalg (en liste over personer som heter Grieg). Dette utvalget av personer lagres bare en kort stund. Om alle slike utvalg skulle lagres 'for evig' ville kravet til datakraft være enormt.Så hvordan kan man vite om linken fungerer 'evig' eller ikke? Enkelt sagt vil den fungere om man IKKE kan klikke på tallet lengst til venstre foran navnet. Linken vil ikke fungere evig om man kan... I eksemplet over vil listen over Ole'r på Svenkerud ikke fungere som link, men om man klikker en Ole vil linken fungere. Håper dette hjalp litt...mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Hjertelig takk for utförlig og meget godt svar !Så måtte vi helt til Finnland for å få bedre forståelse av hvordan systemet virker, og jeg håper at også mange andre vil ha utbytte av svaret ditt ! Beste hilsen Helge Næss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.