Gå til innhold
Arkivverket

[#22169] Bernhard Ramson, emigrert fra Bodø via Trondheim i 1887. I Boston i 1890?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Som nevnt i overskriften emigrerte Bernhard Ramson fra Bodø via Trondheim til Boston 8.6.1887. Iflg. emigrantlista for Trondheim var han handelsmann og gift, men i 1887 reiste han alene. Forutsetningsvis burde kona komme etter, men akkurat der jeg finner ingen som passer.Hvis den finnes tilgjengelig - Kan noen hjelpe meg med å se etter i foketellinga for Boston om han (og familien) finnes der i 1890?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det skal tydeligvis ikke være lett! I tillegg til nevnte emigrantprotokoll for Trondheim har jeg bare funnet en notis hvor det står (uten kilde) at Bernhard Ramson døde i 1891 - om det skjedde i USA eller Norge står det ikke noe om. En stedsbekreftelse for Boston fra 1890 hadde derfor hjulpet betraktelig! Også når det gjelder kona hans som iflg. emigrantprotokollen burde være å finne et sted.Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

KjellAncestory sine passasjerlister sier: Name: B. Ramson - Arrival Date: 29 Jun 1887 - Age: 28 - Gender: Male Port of Departure: Glasgow, Scotland and Larne, Ireland Destination: United States of America - Place of Origin: Sweden Ship Name: State of Georgia Port of Arrival: New York Line: 3 Microfilm Roll: 508 List Number: 806Når jeg ser på det scannede dokumentet sies det at hans yrkesbetegnelse er 'Peddler' - Clue sier at 'peddler' betyr dørselger, omvandrende selger, kramkar. Så det er vel rett kar skulle jeg tro. Det er ingen andre Ramson å velge i. Om han var 28 eller 38 år er vanskelig å si. Slurvete skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.