Gå til innhold
Arkivverket

[#22170] Etterlyser bestefar, Alfred Lund Martinsen, Bindal. Utvandret USA


Gjest John O. Svenning
 Del

Recommended Posts

Gjest John O. Svenning

Jeg vil gjerne bringe frem igjen min tidligere etterlysing morfar, håper fortsatt på hjelp. Tema 21415: John O. Svenning, Trondheim, 25.04.2004 16:30 (1) Alfred Lund Martinsen, f. 24.02.1884 i Bindal, foreldre Martin Teodor Larsen og Anna Petrine Rønning. I 1907 fikk han en datter med min bestemor, Gudrun Teodora Levanda Nilsen f. 28.09.1886 i Haugen, Andøy. Paret fikk ikke gifte seg og Alfred forlot Andøya. En del år senere utvandret han til USA, ingen i familien hadde kontakt med han eller har sikre opplysninger om hvor han bosatte seg. Det har vært antydet Hudson-området i staten NY. Alfred brukte også etternavnene Stamsvik, Sandvik og Martinussen. Dette er en nøtt som jeg har brukt mye tid på uten å finne løsning. Jeg finner han muligens som mannskap på Stavangerfjord senest i 1922, da som Stamsvik. I folketellinger USA har jeg ikke funnet noe, kan han ha forandret hele navnet? Er åpen for alle gode forslag. Takk John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Rune Bjerke

Hei JohnJeg går ut fra at du har tittet på Alfred'ene på Social Security Death Index (hhv. A. Mahlum, A. Miller, A. Myrvik og A. Stubblefield)? Som du nevner, kan han jo ha forandret navnet. Noen gjorde bare små navnetilpasninger, mens andre (dessverre) var rausere. For å finne ut mer om disse fire eller en av dem, må records kjøpes via f.eks. Ancestry.com.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei Rune! Har forsøkt også via Ancestry.com og med alle mulige stavemåter (de jeg har funnet) uten resultat. Får vel bare leve i håpet om at noen av de etterlysninger jeg har lagt på flere amerikanske web-steder kan gi resultat. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Har du han som emigrant fra Norge? (om han var sjømann er han kanskje ikke registrert)Det finnes jo noen 'kandinater' å velge mellom; for å utelukke eller sannsynliggjøre disse trengs emigrasjonsåret.Ennvidere hadde det vært fint med lenker til de funnene du allerede har.(på Stavangerfjord mm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! De opplysningene jeg har fra 'Stavangerfjord' er 1921 og 1922, Han brukte da navnet Alfred L. Stamsvik og var maskinassistent. Dette er fra Ellis Island. Ingen opplysninger om innreise/opphold i USA senere. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Takker for opplysningene, kan noen fortelle meg om det finnes navnelister med fødselsdata m.v. for omkomne sjøfolk under 2. verdenskrig? Det var en link under 'Hav' som skulle føre til de to omkomne, men får ikke opp resultat. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg kommer av en eller annen grunn ikke inn på Ellis Island; heller ikke gjennom 'jewishgen.org' Skulle gjere sett det som står om han der...Ville han være registrert der om han var amerikansk stasborger?Ettersom han var sjømann: Er du SIKKER på at han emigrerte?? Nå har jeg nemlig søkt etter han med nøkkelord kun alf* + alder+/- i Census 1920 og -30 (altså kuttet helt ut alle etternavnsmuligheter)Resultatet er selvsagt flere aktuelle (selv om vi event. kun ser på stater det var 'naturlig' for en sjømann å bo) men som tidligere nevnt:Emigrasjonsåret hadde vært godt å ha.Ettersom du mener at han var på Stavangerfjord på '20-tallet; hvorfor ikke forsøke å oppspore mannskapslister fra Den Norske Amerikalinje som var rederiet? Jeg vet ikke hva slags opplysninger som forefinnes; men det er det sikkert enkelt å få svar på.Jeg tror rederiet har lagt inn årene; men listene vil jeg tro forfinnes. (har selv fartstid fra Amerikalinjen; på M/S Sagafjord i '72-73!)Finner du det ikke ut på annet vis så ta kontakt med rederiforbundet. http://www.rederi.no/forside.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Jeg har samme problem nå med Ellis Island. Har vært inne før. Hans navn kommer opp flere ganger i 1921 og 22 som norsk statsborger og 'medlem av mannskapet', maskinassistent. Navnet er der Alfred Stamsvik og Alfred L. Stamsvik. At han utvandret har jeg fått fra en nå avdød (søskenbarn av min mor) i Bindal. Han hadde ingen andre opplysninger. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jaja;nå vet vi i hver fall at vi kan slutte å lete i Census 1920...Forsøk mannskapslistene; så vet vi kanskje noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ragnvald Torsvik

Sakser frå nettsida (siden den ser ut til å være ustabil):ps! Merk siste setning'Some 1942 Voyages & Final Fate:Hav arrived Sydney Jan. 1-1942. By the 9th the cargo had been discharged and she went to a yard for further repairs. She had encountered a storm on the voyage from South America which had shown that the repairs that had been done in Melbourne were inadequate. A new protection around the bridge was also installed, as well as a new gun. Captain Henriksen now paid off to take a vacation in the middle of Jan.-1942, and the 1st Mate, Josef Jensen replaced him as captain on Jan. 16. Two days later she was finished at the yard and continued to Newcastle (Au.) for coal, then on to Adelaide via Sydney. She later took a cargo of ore from Whyalla to Newcastle and after a stay in dry dock she took a cargo of coal from there to Adelaide, with arrival Febr. 15. Having unloaded the coal she started loading 8850 tons of flour for The Middle East and departed Febr. 26 for Bandar Shapur with arrival March 31. While there, after having unloaded the flour, she took on board a cargo of barley for Port Said and Alexandria. On Apr. 22 she was in Abadan after having taken on board cargo in Basra (had departed Apr. 21), and on May 6 she arrived Suez with 7380 tons of barley and 16 tons general, as well as 220 tons steel rods (the latter had been loaded in Abadan). The steel rods and the general cargo were discharged in Suez, before she continued to Port Said on May 8 with arrival that same day, but had to wait for further orders until May 13 at which time it was decided she was to head for Beirut to discharge the barley there.That afternoon, shortly after the pilot had left the ship a powerful explosion occurred amidships, starboard side. It later turned out she had struck a mine (laid by U-561 [bartels] on Apr. 14-1942). 2 were killed, several were injured, 3 of whom were taken to the British hospital ship Aba in the harbour with the help of lifeboats. They were 2nd Mate Richard Fureborg, 3rd Engineer John Silseth (Stålseth?) and Ordinary Seaman Thor Kvilhaug who were all later transferred to the British hospital in Port Said.Hav had immediately started to sink, with No. 1, 2, 3 and 4 holds as well as the engine room flooding, but a tug and 2 minesweepers towed her to shore where she was beached in 29 ft. water, (31 17 57N 32 21 09E). 7 crew and 2 gunners were told to keep watch while the others were taken ashore. At this time, Captain Jensen, who had also been injured was taken to a hospital together with the Chinese mess boy Chang Ming Chen. Members of the crew guarded the ship from May 13 until June 23. On May 16 Vilja's Captain Andersen paid them a visit. This ship had arrived Port Said after having been heavily damaged at Haifa - follow link to Vilja to read about what had happened to her. Some of Hav's equipment and supplies were transferred to this ship. On June 23 people from shore took over the watches and the same day a fire was observed on the ship, and it was not to be the last. Later that summer she was on fire 6 times, which eventually reduced her to scrap iron.Maritime hearings were held in Port Said on May 19-1942 with Captain Jensen, the 1st mate, the 1st engineer, the boatswain, Assistant (engine room) Amundsen, and Ordinary Seaman Moholdt appearing.Mechanic Alfred Lund, on duty in the engine room at the time of the explosion, was never(?) found, while Able Seaman Einar Enerud was found outside the breakwater the next day and was buried at the Protestant cemetery in Port Said on May 15. 3rd Mate F. Hansen, 2nd Engineer E. Larsson and Radio Operator N. Nicolaysen had the sad task of identifying the body.The following 9 men had been on board since 1939:Captain Josef Jensen, who had joined on Aug. 28-1939 in Norway 2nd Mate Richard Fureborg who had joined on the same date as above. Radio Operator Nicolay Nicolaysen, same date. Steward Gabriel Pedersen, joined in Norway in Oct.-1939 Ordinary Seaman Leif Næss, also joined in Norway in Oct.-1939. Able Seaman Helge Pareliussen, joined in Norway in Aug.-1939. Chief Engineer Arne Berntsen, joined in Newcastle in Aug.-1939. 2nd engineer Erik Larsson, same as above. Mechanic Alfred Lund, joined in New York in 1939.'mvh Jan Ragnvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Takker for all informasjon. Det gjenstår bare å finne ut om det er riktig mann, dvs. fødselsdata og fødested.Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.