Gå til innhold
Arkivverket

[#22173] Ås i Akershus: Hans Christiansen tjener på Bølstad 1801 FT


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Hans Christiansen 18 år tjener på Bølstad i 1801 folketelling. Er det noen som vet mer om ham senere, kunne han havne i Christiania ca 1810, og senere i Aker Nordtvedt/Kalbakken(+Nittedal?)? Hvem var han evt gift med? Eller ble han kanskje værende i Ås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ikke særlig hjelp akkurat nå, men kommer han til Christiania før 1815, er det stor sjanse for at jeg 'fanger ham opp' i løpet høsten - forutsatt at han har satt spor etter seg i kildematerialet (ikke bare kirkebøkene).Å lete etter ham i folketellingen 1815 uten bosted, er foreløpig for tidkrevende, men der har du jo en mulighet.Kan jeg spørre om hva du bygger Christiania/Aker/Nittedal-antagelsen på ? Finnes det noe om ham etter 01.02.1801 ?Forhåpentligvis kan andre hjelpe innen den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg bør nok presisere problemstillingen.Hans Christiansen hadde en uekte sønn Christen f 29 sept 1811 med Johanne Tostensdatter fra Kikkut i Enebakk. Ved Christens dåp i Enebakk oppgis at Hans og Johanne ved 'unfangelsen' hadde vært i tjeneste hos kjøpmann Stephensen(?) i Christiania. H og J giftet seg i Akershus slottskirke 12 apr 1815 og Johanne (og muligens Hans - avh av hvordan tekst i kirkeboken skal tolkes) bodde da på Grønland. Senere levde de (bla?) på Nordtvedt og Kalbakken i Aker (finnes i 1832-4x FT i Aker), og fikk bla. 18 mars 1820 min tipp-oldemor Sørine, gift til Skøyen i Nittedal.Problemet er å finne Hans Christiansens opphav, født 1782-84 (begr 9 juli 1844 Nittedal). Det er 5 med dette navn/ca-alder i Akershus (satser på Akershus i første omgang) i 1801 FT, bla han i Ås, og jeg har allerede utelukket en på Nesodden.Helsa tillater ikke arkivbesøk, ellers hadde jeg gravd i 1815 FT, men jeg kikket så vidt på den i fjor og tror ikke den sier noe om fødested??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er riktig at 1815-tellingen ikke gir opplysninger om fødested.I det hos meg uregistrerte materialet har jeg paret gift, adresse Lachegaden i Aker, har skrevet at han var dræng hos Thoresen i Grændsen, senere (1820) gjestgiver på Kaldbakken, Aker. Dette er materiale jeg ikke har registrert ennå (fordi det ikke er kontrollert) - skal se litt nærmere på hva jeg har, kildene har jeg helt sikkert notert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.