Gå til innhold
Arkivverket

[#22174] Stange i Hedemark, Anna Karine Johannesdatter født i 1839 -eller 1840


Gjest Gry Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Er det noen som kjenner til hvem foreldrene til Anna Karine Johannesdatter født i 1839 eller 1840 på Stange i Hedemark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det finnes ingen Anne (a) (Ane) Karine Johannesdatter f. i Stange i de nevnte årene. Der imidlertid f. en i 1839, Anne Johansdatter, faren heter Johan Rasmussen. Kan ikke se at hun kan bli Anne(a) Karine Johannesen. Johansdatter blir nok av og til Johannesdatter men en får vel ikke et ekstra fornavn.Har du en lenke til Anna Karine Johannesdatter i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Nei jeg vet ikke hvor hun er i 1865, 1875 eller 1900. Det meste er bare tankespinn :o)Det eneste jeg vet er det Michael Moum har gitt av opplysninger og de opplysningene jeg har fra kirkeboka fra Borge.Hun er mor til Arabi Johannes Schuman (min oldefar) født 1875, Bergen, døpt i Borge i Lofoten.Vi var to grener etterkommere av Arabi uten å vite om hverandre, 1 barn med min oldemor (de var gift) og 1 med min oldemors søster, men vi er blitt fortalt samme historie så den må Arabi være opphav av:Begge grener er blitt fortalt at hans mor var av taterslekt. Og ut fra hudfarge og hår kan nok det stemme, selv om Wallenius, våre tippoldemødre, ikke særlig lysere.Vi er blitt fortalt at Arabi havnet i Borge gjennom slekt. En i hans slekt skulle blitt tvangsendt til en gård på Borge på slaveri fordi han under slagsmål i Østerdalen begikk et mord. (Men mord tviler jeg på, de ville vel blitt halshugget?). Denne slektningen ble bofast og slo seg ned på Borge. Slik var det at også Arabi kom dit.Når det gjelder Folketellingen for 1865 så er den eneste Anna i passende alder født på Stange i Hedemark denne:Anna Johannessen født i 1839 på Stange. Hun er losjerende hos Gunhil Børresdatter og Andreas Olsen, Kristiania. Sammen med henne losjerer en Anne Karine Olsdatter enke født 1813 på NæsoddenKan hun ha jukset med etternavnet? Det finnes jo noen Anna Karine, men ingen med den alder og Johannesdatter eller Johannessen for i Kirkeboka fra dåpen til Arabi tror jeg det står GIFT SOM foran Anna Karine Johannesdatter. Men hvis hun er 'gift som' er ikke det litt rart å skrive datter bak Johannes? Kan det tenkes hun har mannens navn, men bruker pikenavnet.I så fall er det en Anne Karine Olsen i passe alder i Bergen i 1865 gift med en matros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ved å søke i 1865 tellingen med etternavn begynner med Johan, fornavn begynner med An, fødeår 1840 +\- 2år og fødested Stange får jeg kun et treff i Oslo.Ved fødested Borge får jeg tre treff.På gården Dal øvre 27år gift med Niels Kristoffersen, på gården Malnæs 24år gift med Jacob Martinussen og på gården Lyngdal 26år gift med Eliaser Hansen.Ved disse fire treffene benyttes kun fornavnet Anne.Det kunne kanskje ha vært av interesse å få sjekket de tre ekteskapene i Borge. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Tusen takk for din interesse og hjelp. Det syns jeg er generøst.Ja jeg har vært innom disse kandidatene og det er jo mest logisk at ho har tilknytning til Borge. Det ville vært rart om ho var fra Stange og fødte i Bergen og reiste til vilt fremmede, ordnet faddere og fosterforeldre slik. Arabi visste godt selv hvem han var. Han kalte sin første sønn Schuman. Og opplyser selv under 1900 tellinga i Skjøtningberg at han er født i Bergen.Funnet i kirkeboka: En kandidat døpt på Borge 12 april 1841, Anna Karine Johannesdatter. Hverken hun, moren Dine Erichsdatter Limstrand eller faren Johannes Christophersen er å finne i familySearch eller i folketellingene. Men det er jo ikke usannsylig at det er henne. Hennes faddere har noen av de samme gårdsetternavn og etternavn som fadderne til Arabi.Men nå har jeg fått telefonnummeret til en på Borge som kanskje kan gi mere innsikt i mysteriet.Og om det er andre som også leter etter et mulig sammenfall, så skal jeg legge ut de opplysningene jeg får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Gry.Om du ser på din debatt nr.22082 , vil du se likeheten mellom Dine Eriksdtr. og Dine Enoksdtr.Begge kom fra Limstrand. Det kan nok være tilfelle , men sannsynligheten er større for at dettte er en og samme person.I 1801 tellingen finner du en Enok på Limstrand.Få noen til å sjekke bygdeboken vedr. Limstrand. Kanskje der er noe informasjon som kan fortelle om denne Enok fikk en datter Dine. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg så på nummer på det innlegget. Jeg trur du har rett, det er jo påfallende likhet, selv om det står Johannes Christophersen i kirkeboka for dåpen til Anna Karine.Den som skrev har kanskje slurvet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Limstrand Borge og Valberg bygdebok bd VII s. 131Johannes Christensen 1798-1854, s. av Christen Enoksen (1767-ca 1812) og Elisabeth Margrethe Olsdatter (ca 1768-1809). Gift 1. gang med Ane Maria Pedersdatter (1802-ca 1838). Gift 2. gang med søskenbarnet Dina Oline Enoksdatter (1814-), datter av Enok Davidsen (1773-ca 1855) og Johanna Nielsdatter (1779-1858).Barn 1. ekteskap: 1) Christen 1823, 2) Sara Anna 1825, 3) Elisabeth Marja 1828, 4) Peter Olaus 1831, 5) Ane Pauline Andrine 1833.Barn i 2. ekteskap: 6) Anna Maria 1841, 7) Johan Boldevin Angel 1844, 8) Knud Peter Martinus 1846, 9) Inger Lovise Sophie 1850, 10) Hanna Nicoline Martine 1853.Anna Maria Johannesdatter ble gift på Malnes. Vet ikke hvem hun var gift med. Som du ser så het hun Anna Maria og ikke Anna Karine. Håper dette hjelper deg da.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Takk for interessen Michael.Det er nok ikke Dina sin datter. Hvis du ser på innlegget på 22082 så er det vel slått fast at An(n)a(e)Karine er den som går på legd på Borge. Og hvem hun er, er fremdeles en gåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.