Gå til innhold
Arkivverket

[#22175] Kristiansund, Anna Evensdatter gift med Sivert Sivertsen Faxnes


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Leter etter Anna Evensdatter født og hennes foreldre og Sivert Sivertsen Faxnes. Kanskje Anna Evensdtr. her i FT 1801 Lenke.Anna Evensdatter gifter seg 12 september 1806 Kristiansund med Sivert Sivertsen Faxnes.De får barna :1. Sivert Edvard døpt 11 november 1806 i Kristiansund.Faddere : Tøllef Sivertsen Faxnes---Ole Evensen---Fridrik Pedersen Myrset (Mouset fra Surnadal?)---Beret Johannesdtr---Ingeborg Cathrina Holst---Anna Marie Berg.2. Anna Sophia døpt 24 august 1811 i Kristiansund.Faddere : Hans Hougen---Ole Rasmussen---Niels Myrbostad---Inger Eriksdtr---Beret Pedersdtr---Anna Knudsdtr.Anna Sophie gifter seg 22 mai 1834 i Kristiansund med Christian Roggert Hansøn Falch. Forlovere : Tollef Sivertsen og Sivert Sivertsen. Har funnet en Siur døpt Kristi Himmelfartsdag 1788 i Surnadalen. Foreldrene hans var Sjur Siursen Mousets og Gjertru Arentsdtr. Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

I Heimar i Surnadal, Band 1 av Hans Hyldbakk, 1966-utgaven, står det om Sjur (Sivert) på side 397; Midtistua Faksnes.'Sjur Faksnes var husmann her i Midtistua i 1730-åra. Kona hans heitte Gurå Jensdotter og var truleg frå Bergheim. Dei hadde sju born: ....4. Sjur, f. 1727, gift 1761 med Brynhild Tølløvsd. Mogstad. Dei busette seg i Kristiansund og var båe døde i 1795. Borna deira var: Tølløv, Sivert, Gurå, Anne, Gunnhild og Beret.' Mvh Tore og Tor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

I Kirkebok for Kvernes prestegjeld, Copulerede 1802-1845 folio 24a, står deres trolovelse:'Aug. 30 begiærede Ungkarl matros Sivert Sivertsen at blive efter foregaaende Tillysning ægteviet i Christiansunds Kirke den 12 Septembr med Pigen Ane Evensdatter Steen. For Ægteskabets Lovlighed godsige Ole Rasmussen Reed. Thølløvf Sivertsen.' I margen: 'Ægtev. meldte dag á Comp.'I ETC [url="http://www.kristiansund.folkebibl.no/lokalavd/lokal.htm>Lenke står det følgende om Sivertsen:Sivert Sivertsen Faksnes, f. 1776 Kr.sund. Sjømann. Eier av m.no. 160, Storgaten, 1807-24/1 1835. x (= gift med) blankt feltB1. Sivert Edvard Sivertsen f. 1808 Kr.sund. Skomakermester. Styremedl. i Kr.sunds Håndverkerf. 11/1 1847-17/1 1848. Eier av m.no. 160, Storgaten, 24/1 1835-.B2. Anne Sophie Sivertsen f. 1811 Kr.sund x Christian Rogarth Falch f. 1803 Hallarøy. Seilmaker. Jfr. FalchETC har også foreldrene til Sivert men han har ikke turt å koble dem sammen. Dette står om dem:Sivertsen Faksnes, Sivert f. ca 1730 + før 1797. Vekter. Eier av m.no. 160, Storgaten. x Brynnild Tølløvsdatter f. 1732B1. Beret Sivertsdatter f. 30/10 1770 Kr.sundB2. Tølløv Sivertsen f. 5/5 1774 Kr.sund. Sjømann.B3. Sivert Sivertsen f. 1776 Kr.sund. Sjømann.Han har nok tatt dette fra FT1801 og du finner dem her samt Berets familie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Tore og Tor !Hjertelig tusen takk !!Dette var flott, nå har jeg virkelig noe å ta fatt i.Har slitt litt i det siste med flere forfedre som ser om ikke helt håpløse ut, så er de utrolig vanskelig å finne ut av, så dette var ny giv for meg. Nå ble jeg utrolig glad.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Har sjekket litt rundt Anne Evensdtr Steen.Det er vel kanskje en sjans for at den Anne Evensdtr Steen jeg leter etter er den Anne som er datter av Even Olsen Sten og Anne Toresdtr. Da det kan være feil det som står i bygdeboka at Anne f. 1774 med kors etter, for jeg har oppdaget en annen feil ved bygdeboka ( eller FT 1801 )for Meldal under Dombuhaug side 131 i bygdeboka, der det står at 'Kona sin uekte son Erik Larson f. 1791, men i FT 1801 står det ' Et uægte barn af en fraværende datter' Lenke, dette kan jo være Anne Evensdatters sønn ?For etter hva jeg kan se er det ikke flere døtre enn Anne og Sara Evensdtr.Lett også etter vielsen til Siver Siversen Faksnes i 1761, men den fant jeg ikke i Kristiansund, men de kan ha viet seg i Surnadal, får sjekke det ved neste anledning.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !På Statsarkivet i Oslo fant jeg ikke bøkene ' Heimar i Surnadal' av Hans Hyldbakk, men jeg fant gård og ættesoga av Hans Hyldbakk om jeg husker rett navn. Det kan jo være at jeg overså dem i iveren, men tror ikke det.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Sivert Sivertsen Faksnes, (sjå 'Heimar' b.1, s. 397:) f.1727, g. 1761 m. Brynhild Tølløvsdtr. Mogstad. Budde i Kr. sund og var båe døde i 1795. Born: Tølløv, Sivert, Gurå, Anne, Gunhild og Beret. Foreldra til Sivert var Sjur (Sivert) Faksnes, Midtistua og kona Gurå Jensdotter, truleg frå Bergheim, seier Hans H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Heimar i Surnadal er husmannsboka og omhandler plassene under gardene. Så det er to forskjellige titler med forskjellig innhold, Marie. Hyldbakk var den første i landet som ga ut ei husmannsbok for 'Heimar i Surnadal' kom allerede ut første gang i 1942. Det er litt artig å lese forordene i de neste utgavene av gards- og ættesogebøkene til Hyldbakk fra Surnadal. Det viser forandringen i hvordan vi oppfatter bl.a. husmennene. Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Meir om Sivert og Anna: Folketelling 1801: Brynille Tølløvsdatter 69 - enke efter 1. ægteskab. Arbeider. Tølløv Siversen, 27, hendes søn, ugift. Til søs. Sivert Siversen, hendes søn, ugift 25, til søs. Folketell. 1801: Anna Evensdatter, 28, tjenstepige hos Hans Brodtkorb. Vigselsprotokollen 1806: 'Aug. 30te begiærede ungkarl matros Siveret Sivertsen at blive efter foregaaende tillysning ægtewiet i Christiansunds kirke den 12te September med pigen Ane Evensdatter Stein. For ægteskabets Lowlighed godsige Ole Rasmussen Reed. Tollevf Sivertsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Takk for opplysningene Tor og Endre !Det som var litt synd, var at 'Heimar i Surnadal' av Hans Hyldbakk ikke fantes på Statsarkivet, da jeg håpet å kanskje finne litt om Sivert Sivertsen Faksnes f.1727 og Gurå Jensdatter. Og kanskje litt historie rundt disse, men jeg skjekket Faksnes i Gårds- og Ættesoga, og der fant jeg ingen ting. Men hadde veldig dårlig tid, så jeg får sette meg ned neste gang det blir en tur på Statsarkivet og se om jeg finner mer. Har i den siste tiden opplevd på mitt lokale bibliotek at det er vanskelig å få lånt bygdebøker.Jeg har kontaktet Kristiansund Biblioteket ang ETC, og fikk en flott service. Jeg fant ut at de helst ikke ville låne ut microfiche, da det var et eksemplar og stor etterspørsel, og det er fullt forståelig. Men de hjalp til med kopier på e-mail, kjempe bra!! Om det da ikke var alt for mye materiale, og det er også fullt forståelig.Takk igjen !!Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Heimar i Surnadal må jo finnes på et bibliotek i Oslo-området! Deichmannske, Nasjonalbiblioteket på Solli plass, kanskje Norsk Slektshistorisk forening har det i sitt bibliotek. I alle tilfelle kan boka fjernlånes til ditt lokale bibliotek. Det har de vel plikt til. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Tore og Tor !!Takk for svar !!Mitt lokale bibliotek Furuset, har jeg i det siste ikke fått lånt feks Ringerikske slekter, Krødsherrad eller Sigdal bøker, får beskjed om at det ikke er til fjernlån lenger, bare et og annet bind, og da er jo hensikten borte. Av hvilken årsak har jeg ikke fått noe ordentlig svar på. Men jeg tenkte ikke på hoved biblioteket, får prøve der ved en anledning.Ha en god kveld !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.