Gå til innhold
Arkivverket

[#22176] Handelsmann på Vestlandet, Sivert Olsen, 1734-1812


Gjest Sigurd Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigurd Andersen
Lenke viser Sivert (1734-1812) i 1801 på Herøy. Han var en storkar og eide en rekke gårder, mm. Jeg lurer på om noen vet om det finnes et maleri av ham?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Eg har aldri høyrt om noko maleri eller portrett av Sivert Olsen. Han vart ellest kalla 'Hitaguten' - etter tradisjonen kom mora berande med han i ei skinnhit over fjellet frå Gudbrandsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Kan Sivert og Sevat være samme navn? Og kan det tenkes at han kom fra Gudbrandsdalen?.Jeg finner en Sevat Olsen, men hvisdin mann var født i 1734 så er nok denne jeg har for ung, f. i ca. 1748. Her er i alle fall lenken: Lenke Men jeg kjenner til at noen i denne familien kom over fjellet fra Gudbrandsdalen og til Bud i Romsdal..Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Sivert Olsen var 1762 kjøpsvein for handelskompaniet Eeg & Ord, Molde, på borgarsetet Tyskholmen i Borgund på Sunnmøre, 3 km fra Ålesund; han må då ha vore myndig, og altså neppe fødd seinare enn 1737 (etter folketellinga 1801 var han 66 år gammal - han gikk i sitt 66. år - og såleis trulig fødd 1736). Etter segna var Hitaguten fra Lesja. Før han kom til Sunnmøre må han ha budd på Molde, der han fann førstekona si, Anne Olave Jacobsdt Berg (c1748-85).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Andersen

Mine papirer sier at Sivert ble født på Lesja, Molde 9. januar 1734 og døde 12. oktober 1812. Jeg vet ikke hvem foreldrene hans var, men det ville vært svært interessant å finne ut. Han var først gift med Anna Olava Berg (når?), og fikk fire barn med henne: 1) Johanne Olsen 2) Gurine Olava Olsen 3) Abigael Marie Olsen 4) Jacobina Bergitte Olsen I 1790 ble Sivert gift med Ingeborg Margethe Franksdatter Rødseth (f 1757. d???), og må ha skilt seg fra sin første kone ettersom denne iflg mine kilder døde i 1812. Barn med Margrethe: 5) Jacob Olsen (som jeg stammer fra) 6) Frantz OlsenJeg vet ikke når de fire døtrene ble født.Birger, det er ikke umulig at Sivert og Sevat er samme navn, eller med enkelhet kan ha blitt forvekslet. Men den Sevat du fant i FT1801 er hvertfall ikke riktig Sivert, ettersom Sivert var på Herøy i 1801 (se innlegg 1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kirkebøker for Lesja i Oppland er registrert av mormonerne. I deres database finner jeg disse kandidatene for ovennevnte Sivert:Siver Olsen f. 8.6.1735, døpt 12.6.1735, sønn av Ole Rudihagen.Siver Olsen f. 10.1.1736, døpt 13.1.1736, sønn av Ole Lida.Siver Olsen f. 29.3.1736, døpt 3.4.1736, sønn av Ole Jacobsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Andersen

Hmm,,hvis han er en av disse ville jeg gjettet på han født 10.1.36, men kun fordi datoen er nesten lik den jeg har fra før - 09.1.34...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Samme kilde gir disse opplysningene om barna til Sivert:Jakobine Birgitte, døpt 13.1.1772, HerøyAbigael Maria, døpt 29.6.1774, HerøyJacobine Bergithe, døpt 04.9.1775, Herøy-----------------------------------------------Jacob, døpt 23.10.1789, Herøy (Ingeborg)Frantz, døpt 5.8.1791, Herøy (Ingeborg)Anne Kirstine, døpt 25.3.1793, Herøy (Ingeborg)Anne Kirstine, døpt 24.5.1795, Herøy (Ingeborg)Christian Andreas, døpt 20.6.1799, død 2.12.1799 (Ingeborg)De to første døtrene, Johanne og Gurine, har jeg ikke funnet i Herøy. Men det er totalt 19 barn som står oppført med en Sivert Olsen som far uten at mor er nevnt i Herøy 1762-1799, så spesielt interesserte sjekker sikkert originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Andersen

Takk Heidi for de opplysningene. Visste ikke det var flere barn enn de 6 jeg nevnte, men egentlig burde det vel ikke være noen overraskelse. De andre døde nok som små, eller barnløse før sin fars død, ettersom de ikke er nevnt i skifte etter Sivert. Har dette skiftet, hvis noen skulle være interessert (word-dok, 45 sider). Ganske moro å se hvilke bøker, etc han eide for 200 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Sivert Olsen var nok frå Lesja. I ein fotnote side 503-504 i Bjarne Rabben: Bygdesoga 1' står det: 'Opplyst i brev fra stud. philol. Ole Jørgen Johannessen 1967:I Bergens Adressecontoirs Efterretninger nr 48, 1812, er S.O:'s dødsfall bekjentgjort med en s.k. minneplate. Her oppgis S.O. å være født på Lesse pr. Molde 9/1 1734 og gift første gang 17/4 1766 med Anna Olav Berg. I flg. kirkeboken for Lesja finnes ingen Sivert Olsen født i 1734, men to med samme navn i de to neste år. Av disse Ole Lidas Siver, født 10/1 og døpt i Lesja 13/1 1736, muligens den samme som som Sivert Olsen, Herøy'. 1. kona Anna Olav døydde i 1785, skiftet finn ein her: http://www.soga.no/remoy/ Born nemnde i skiftet etter S.O. i 1812: 1) Ældste datter Johanne Olsen død og i ægteskab med Olle Vingård gift efterlader sig tvende døtre - - 2) anden datter Gurina Olav Olsen givt med her bemældte handelsmand Claus Rødseth - - 3) Datteren Abigel Marie Olsen gift med herr Capitain von Heggelund og boende på Gården Egsund i Herøe - - 4) Yngste datter Jacobina Bergitte Olsen gift med Elias Schielderup og boende på Gården Bøe i Nærøe skibrede -- og videre nu af det siste ægteskab - 5)ældste søn Jacob Olsen 25 år gml gift og boende på handelsstædet Hærøe - - 6)yngste søn Franz Olsen 21 år gammel og opholder sig her på gården Herøe. Skiftet etter S.O. er truleg det rikaste - eller eit av dei rikaste - i Herøy, etter dagens pengeverdi omlag 5 mill kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Jeg har som forfatter av bygdeboka for Lesja blitt spurt om dette før, og kan bare bekrefte Rabbens informasjon. Familien på Lia på Lesja står i Bygdebok for Lesja bd. 2 (1992) s. 605. Et lite indisium er at mor til den Syver d. 1736 på Lesja var Guro, og andre dtr. i skiftet 1812 var Gurina.Men ellers er formuleringa 'Lesse pr. Molde' helt uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Andersen

Tror ikke jeg vil skrive ned familien på Lia som den definitive familien til Sivert, men de er altså en mulighet... Harald, takk for nevning av den nettsiden med skiftene som Remøy har skrevet av. Et par av dem fikk jeg opp uten problemer, men de to mest interessante for meg (Anna Olava Berg og Frantz Rødseth, som jeg tror er faren til Ingeborg, Siverts andre kone) er jeg ikke til stand til å åpne. Kan noen andre lese disse skiftene? Vet ikke hvorfor det ikke går på denne PCen, men kan jo hende det ikke bare er her. Får melding om at det ikke var mulig å åpne de sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Til S.A. Skifta er truleg ikkje lagt inn enno, trur dette arbeidet ligg etter tidsskjemaet. Eg kan kanskje skaffe papirkopiar. Kan du sende ein E-post til - harun@online.no - og liste opp kva skifte du er interessert i, så skal eg prøve å hjelpe deg. Beste helsing HJR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Her er alle barna til Sivert Olsen, så vidt eg har funne dei:11 barn med førstekona (dei tre første døypte i Borgund): Johanne Berg 1766-92, Gurine Olave 1767-, Hans Holst 1769-, Anne Severine 1770-, Jacobine Birgitte 1772-, Jacob Berg 1773-, Abigael Marie 1774-1839, Jacobine Birgitte 1775-1845, Sivert 1777-, Hans Holst 1779- og John Ord 1780. Både Hans Holst Olsen og John Ord Olsen dimitterte fra Bergen Katedralskole 1798.6 barn med andrekona: Jacob 1790-1858, Frantz 1791-, Anne Kristine 1793-, Anne Kristine 1795-, Sivert 1797- og Christian Andreas 1799-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Andersen

Mange takk for opplysningene om alle disse barna!Forresten, det er tydelig at man vet endel om Sivert, men er det noen som har fakta om sønnen Jacob Sivertson Olsen (1790-1858)? Jeg har følgende: 'En kilde sier døpt 23 okt 1798, Herøy. Handelsmann på Herøy. Funnet i FT1801, da han bodde sammen med sin familie på gården 'Herøe' på Herøy. Kjøpte i 1814 Herø kirke for 3000 rd. Han er nevt i skiftet etter sin velstående far. Noen titalls brev skrevet av Jacob Olsen til presten Bushmann, i årene 1808-12 er bevart.' Noen som vet noe mer om Jacob?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Til S.A.: Etter Herøyboka av Bj. Rabben: Jacob overtok Herøy etter faren. Pakta bort Herøy 1829-33 til Fredrik Blichfelt, og selde til Peter W Lorange i 1834. Seinare overtok fam. Simonsen og andre Herøy. Noverande eigar er Herøy kommune. Born: Sevrine, Jørgen, Jakob, Fredrik, Frans og Kristianne. J. O. flytte til Klungsøyr Br 1 der sønene Jørgen og Fredrik overtok, seinare dottera Sevrine g Mads Hillestad. Sevrine er kjent for å grunnlegge den fyrste sjømannsforeinga i Norge. Vidare: P T Buschmann var sokneprest i Ulstein og under krigen 1807-14 divisjonssjef for 'Søndre Søndmørs Søe Kystværn Divison', tilsvarande vårt (Sjø)-heimevern. Sivert Olsen var seksjonssjef for 3. seksjon, men sidan han var ein gammal og skrøpeleg mann, vart sonen Jacob 'adjungleret' seksjonssef i hans stad. Jacob og Franz er også nemnde som telegrafistar i Kysttelegrafen under krigen. Breva du nemner Jacob har skreve til Buschmann, må såleis vere som seksjonssef eller telegrafist. Eg er svært interessert i denne korrespondansen. Kan du oppgje kjelde eller kvar desse breva er å få tak i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Andersen

HJR: Takk for infoen fra Herøyboka. Severine Maria Theodora Olsen (Hillestad Klungsøyr), 1812-1889, er min 3xtippoldemor. Vet svært lite om hennes mann Mads - står det noe om ham i Herøyboka, eller har andre informasjon om ham? Han skal ha levd 1803-1892. Videre har jeg hørt at Severine og Mads ble foreldre ti ganger, men har ingen oversikt over navnene på disse barna eller når de ble født.'Statsarkivet i Bergen. Bergens Sjøinnrulleringsaker' er kilden for brevene mellom J. Olsen og Buschmann (det ante meg at jeg feilstavet det i forrige innlegg). Jeg har dem på PCen i word-dokument, som jeg kan sende deg i en epost hvis du (eller noen andre) vil ha dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

PÅ FamilySearch IGI finner jeg følgende: Severina Maria Olsen gift i Herøy 24.12.1830 med Mads Einersen.De fikk disse barna1. Jacob Edvard døpt 06.02.1831 i Herøy2. Tollef Christian døpt 17.02.1833 i Herøy3. Johan Severin døpt 31.05.1835 i Herøy4. Christiane Maria døpt 17.09.1837 i Herøy5. Jørgen Severin født 11.01.1840 i Herøy6. Anna Margrethe døpt 30.01.1842 i Herøy7. Jørgen Mathias døpt 03.08.1845 i Herøy8. Marie Georgine døpt 20.02.1848 i Herøy9. Mathias Theodor døpt 05.08.1849 i Herøy10. Einar døpt 22.12.1850 i Herøy Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Eg har sjølv gått gjennom delar av Bergens Sjøinnrulleringsarkiv, men veit ikkje om eg har fått med meg all brevvekslinga mellom Jacob Olsen og pastor Buschmann. Så ja takk, om det høver! Eg har arbeidt mykje med krigshendingane på Sunnmøre under krigen 1807 -14 og plukkar framleis opp nytt og spennande stoff til seinare bruk, når det byr seg. Mads Hillestad og fleire av borna var sjøfolk og det var grunnen til at Severine tok til med sjømannsforeninga, vert det sagt. Elles vidare etter Herøyboka: Klungsøyr br nr 1): Mads Einarson Hillestad, Holmestrand, 1804 - 5/2 1892 g 1830 Sevrine Jakobsd Olsen, Herøy, 1812 - 17/2 1889. Born: Jakob Edvard Didrik 29/11 1830, skipsførar, omkom. Tolleiv Kristian 9/1 1833, g 1864 Rebekka Heloise Brun, Røyra, skipsførar, gravlagd på St Helena. Johan Sevrin Grubbe 15/5 1835, sjømann, omkom i Svartehavet. Kristiannne Marie 13/7 1837, g og busett Bergen. Jørgine Sevrine Meldal, 1840, død. Anna Margret Irgens 11/12 1841 - 9/12 1911, g. kjøpmann Gerhard Jonson Runshaug, busett Bergen. Jørgen Matias 10/6 1845. Marta Georgine 3/1 1848, motedame i Ålesund. Matias Teodor 11/5 1849, sjømann. Einar 5/10 1851, sjømann. Mads budde fyrst på Torvneset (Nautøy 13) før han bygsal her. Han var skipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Det er eit par episoder under krigen der Jacob og/eller Franz Olsen var innblanda, eg ikkje får skikkeleg tak på. Så kanskje korrespondansen du har funne, kan skaffe nytt lys over sakene? E-postadressa mi er: harun@online.no Helsing HJR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Andersen

HJR: Må nok dessverre skuffe deg. I starten av Word-dokumentet som jeg har om brevene fra Jacob Olsen til B. står det 'Til Harald Jarl Runde, Førde', så du har nok dette fra før. Fikk det for flere år siden, og for alt jeg vet kan jeg ha fått det av deg! (men husker ikke hvem som sendte det til meg).Forresten, vet noen med sikkerhet om Jacobs bror skrev navnet sitt Frantz, Franz eller hva? I skiftet etter sin far står han både som Frantz og Fratz.Følgende detaljer kan inkluderes i Herøyboka dersom den skal oppgraderes noen gang: Severine og Mads gift 24/12 1830, Herøy. Datteren Christiane Marie Madsen ble gift 12/9 1858, Bergen, med da skomakerlærling Anders Johannessen Vedå (30/7 1834 - 1889), som hadde blitt skomakermester i Bergen sommeren 1863. De fikk ni barn, og jeg har datoene på disse hvis noen er interessert. Håper noen tar kontakt hvis de er i slekt med noen av følgende barn av Christiane og Anders: 1) Jacobine Christiane 2) Carl Johan 3) Malius Severin 4) Petro Mathias 5) Ellert Dorius Schjelderup 6) Astrid Marie 7) Harald 8) Ragna Thorborg 9) Ragnvald Tholleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Ein rapport dagsett 25/5-1812 til Buschmann er underskreven av Frans Olsen. I ein annan Kystværns-rapport så seint som 1824, er også Frans Olsen nemnt. Ellest vakla skrivemåten for namn nokså mykje på denne tida, trur eg. Det er nok samme kopiane av korrespondansen til Jacob Olsen/pastor Buschmann du har fått tak i som eg har liggande. Men du har ikkje fått dei av meg, for eg har berre papirkopar sjølv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Frantz Olsen var oppkalt etter morfaren, borgaren Frantz Johansen Rødset på Borgarøya (Litje Hatløya) i Ulstein. I Rødset-ætta går namnet Frantz tilbake til 1500-tallet på Søre Bjørkedal (etter segna). Etter mitt skjønn vil det vere rett å skrive Frantz, slik vi finn det, konsekvent, skreve på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.