Gå til innhold
Arkivverket

[#22183] Elisabeth Messing fra Bergen


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

Elisabeth Messing som er gift med David Marcussen Faye, står hun oppført som Gjertsdatter. Altså bør faren hete Gjert Messing. I andre kilder står hun oppførts som Elisabeth Hansdatter. Hva er det som er riktig. Hvis hun har Gjert Messing som far står han oppført som gift 2 ganger, eller er det to forskjellige Gjert Messing.Noen som vet hvem hennes far er, samt noen opplysninger om hans foreldre og søsken.Finnes det noen skrifter om denne slekt.Takknemlig for litt hjelp.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sollied's kartotek sier at hun het Elisabeth Hansdatter Messing, og at hun var datter av Hans Clausen Messing, borgerskap 1638. Videre opplyses det der at hun ble trolovet 11. januar 1682 med David Marcussen Faye, og at det ble holdt skifte etter henne 21. februar 1725.Om moren har ikke Sollied sikre opplysninger, men Else Henrichsdatter skal enten være mor eller stemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Hei YngveTakk for svar.Opplysninger om at Elisabeth Messing, heter Gjertsdotter, er skrevet av David Faye i hans bok om slekten Faye. Boken er ganske omfattende og detaljrik.Der står også at David Markussen Fayes og Elisabeth Messings eldste sønn Hans ble født i 1681, det rimer dårlig at hun først ble trolovet i 1682.Tror du at hans opplysninger er inkorrekte i forhold til Sollied.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Takk for all hjelp, da tror jeg det står feil opplysninger i boken om Faye.Er det noen som vet det, da han ikke ligger inne under fødte i Bergen.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Jeg mener selvsagt sønnen Hans, når er han da født. Glemte det i innlegget foran. Er det noen som vet.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore J. Mehl

Hei WencheDet er nok helt riktig som du antar at den nye Faye-boken av David Faye innholder feil på dette punktet. Jeg sitter med en eldre Faye-bok som har samme problemet. Gjert er ikke far til Elisabeth, noe som også Sollid antyder. Jeg har selv vært gjennom Sollids arkiv om Messing samt det som er publisert i Digitalarkivet.Nå har ikke jeg lest den nye Faye-boken, men i den jeg sitter med, er det eldste stoffet tilnærmet en tro-kopi av det som står om Faye-slekten i 'Patriciske Slægter, Anden samling'. Jeg vil derfor anta at David Faye også har benyttet denne eller en kopi av den jeg har som utgangspunkt.Når det gjelder fødselstidspunktet til Hans og fødselsrekkefølgen ellers, er den nok også helt feil. Følger man de vanlige oppkallingsreglene til barn, opplysningene i DA og litt sunn fornuft vil man nok komme frem til en mer sannsynlig rekkefølge for barna til David og Elisabeth:* Marcus 1683 (etter Davids far) * Hans tidsrommet 1684-7 (etter Lisbeths far) * Judithe 1688 (Lisbeths mor) (De tre barna man finner i koppskattlisten for Bergen 1689)* Robert 1689 (Etter Davids bestefar)* Herman 1690* Gjert 1691* Sara 1692* Margrete 1696* Elisabeth 1699 (etter mor)* David ca 1700 (etter far)En kan også stille spørsmål om Hans Claussen Messing, som Sollid antyder, er far til Elisabeth. Det kan likegodt være Hans Hanssen Messing som tok borgerskap samtidig med Hans Claussen Messing. Claus går ikke igjen som et navn i Fayeslekten, noe som kanskje ville vært naturlig.mvh ToreM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Takk skal du ha, barnens navn er veldig viktig når man skal finne ut hvem forfedrene er, som regel er det de eldste sønnene oppkalt etter morfar og farfar.Jeg syntes det var rart at sønnen Gjert kom så langt ned på listen, hvis han skulle være oppkalt etter morfar, men jeg stolte blindt på Faye-boken.Helt enig med deg når det gjelder Claus, da navnet ikke forekommer i det hele tatt i slekten, det kan man vel nesten kalle en fornærmelse i de dager, då oppkalling av barnen fulgte spesielle regler.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.