Gå til innhold
Arkivverket

[#22188] Søk etter emigranter til Amerika


Gjest Bjørg Vik
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Vik

Min bestemor hadde tre søstre som emigrerte til Amerika på slutten av 1800 tallet. Jeg har søkt etter dem i uten resultat.De het: Hendrikke Oline Abrehamsdatter Nordhelle født 28. febr. 1863Regine Amalia Abrehamsdatter Nordhelle født 30. sept. 1869Trine Abrehamsdatter Nordhelle født 20. mars 1875Jeg tror ikke de reiste samtidig. Alle ble boende i Brooklyn NY.Mvh. Bjørg Vik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Andersen

Hei, Antar at det var på 1890-tallet de dro?Vet du hvor de bodde og hvilken havn de mest sannsynlig ville ha reist ut fra?Dårlig resultat på både Nordhelle og Abrehamsen i Ellis Island,,så det er vel noen feilstavinger ute å går som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Vik

De kom fra Nordhelle i Kvinesdal.Det er mest sannsynlig at de reiste ut fra Kristiansand, men jeg har prøvd å søke Stavanger også uten resultat.Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du bør kanskje se litt nærmere på Henrikke, Amalia og Trine Abrahamsen som er å finne i emigrantlisten for Kristiansand. De to første skulle til New York, og var bosatt på Liknæs (Kvinesdal?). Alderen stemmer ikke helt, best for Amalia som sies å være født 1870. Noen mer perifer er Trine A. som bodde i Farsund. Det er mulig du har sjekket ut disse, men nevner dem for sikkerhets skyld. Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Vik

Takk for svar.Det er meget mulig at disse opplysningene stemmer. Trine kan ha jobbet i Farsund. Avstanden mellom Kvinesdal og Farsund er ikke så avskrekkende lang. Gården Nordhelle ligger på Kvinesheia, midt mellom Lyngdal og Kvinesdal. Det var nok 'hårda bud' i disse tider, så de unge fikk tidlig dra ut for å forsørge seg selv. Dersom hun reiste til USA i 1892 var hun 17 år gammel. Ikke uvanlig i de dager. Trine var yngst i en søskenflokk på 10 stk.Hvilke muligheter har jeg for å finne disse damene igjen i USA?Jeg vet at Henrikke Oline (kalt for tante Line) ble gift Johnsen. Hun fikk minst 4 barn: Herman, Mabel, Jarl og Oscar.Regine Amalia (tante Amalia) ble gift med en Kristian Syvertsen. De fikk ingen barn selv, men adopterte en gutt som het Anker.På Trine har jeg registert 4 barn: Olga, Thomas, Albert og Robert.Det er antagelig en stor slekt etter disse min mors tanter og mine grandtanter.Mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ragnvald Torsvik

Amalie Nordhelle født 1894 fra Liknes, Flekkefjord ankom New York i 1911. Hun skulle til Brooklin og besøke en Hansen (klarte ikke å tyde fornavnet) Uansett kan du lese mer om dette på denne Lenkemvh Jan Ragnvald Torsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ragnvald Torsvik

Denne damen Lenke er vel også en kandidat i slekten? Ser ut til å komme fra Liknes og kan hete Regine?mvh Jan Ragnvald Torsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ragnvald Torsvik

.......og dette Lenke må vel være Trine? Kommer desverre inn på feilt sted i manifestet, så der har du litt arbeid foran deg...ds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

I did not find them in the 1900, perhaps Ole was not a HOH, or spelling; but i found Trine in 1910 and 1920, perhaps someone will look in 1930 for you. The 'bad' news is she works as a pickle packer in 1910 and is a widow. New York, Kings, Brooklyn, t624,958,page 21. The 'good' news: Age 34, with all 4 of their kids living: Olga, 10; Thomas, 7; Albert, 5; Robert, 3. The 1920 census has some error but this 'must' be her: Thersa, age 43, t625/1148/p173. Widow, with Olga, 20; Thomas, 17; Albert, 15; Robert, 13. ..and from a sister (i suspose) is boarder Gertrude ?, 11, born NY to NOR's. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

..was spelling: in 1900....see Emanuel Olson, age 24. t623/1045/page 97, born 2/1876, Norway, to US 1893, a laborer. Trine, born 3/1875, to us 1895; has daughter Thordora(?), born 8/1899, so Olga has 2 names! A brother to one of them is Armie(?????)---really poor handwriting; to us 1900, born Norway, 8/1882, a painter. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Vik

Tusen takk for disse opplysningene.Den Amalia Regine som er født i 1894 er eldste søster til min mor. Hun var den eldste i barneflokken på 10 stk. Min mor var yngst, og det var hele 24 år mellom dem.Amalia Regine reiste til USA i 1911 og ble der mottatt av sine tante Regine Amalia. Hun ble senere gift med David Ekeland fra Lista og har stor slekt i USA som jeg har rimelig god oversikt over.Ellers er jeg veldig takknemlig for opplysningene om Trine. Her var alt nyheter for meg. Jeg vet at Olga Teodora var i Norge rundt 1950 engang for å treffe søskenbarn og familie, men hennes brødre vet jeg ikke mer om.Mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Vik

Jeg kom til å tenke på at min mors søster Amalia kalte seg for Emely i USA. Emely Ekeland. Det er meget mulig at mors tante Amalia brukte det samme fornavnet? Emely Sivertsen kanskje?Er det noen der ute som finner noe på Henrikke Oline Abrahamsen. Hun ble gift Johnsen. Jeg hørte om henne kun som tante Line.Mvh. Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.