Gå til innhold
Arkivverket

[#22189] Hans Skarning/Rånås i Nes, Øvre Romerike & Per I. Skjea i Sørum, 1600-tallet


Gjest Sten Høyendahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

Hans Skarning på Nes på Øvre Romerike satt i 1624 med 15 lpd i Skofterud og 15 lpd i Langebrekke, begge i Eidsberg, 15 lpd i Skollingsberg i Hærland anneks i Eidsberg og 10 lpd i en Vollen-gård. I 1615 eide den umyndige Johanne Gudmundsdatter på Skjea i Sørum 1 skpd i Skofterud og nabogården Langebrekke, og det var denne parten Hans Skarning hadde overtatt. Johannes far var åpenbart Gudmund Skofterud som i 1600 var lagrettemann, men død i 1608 ifølge Fredrikstad lagtingsprotokoll, og da var Per Skjea i Sørum formynder for Gudmunds arvinger. Per Skjea (med seglinitialene PI) var også Johannes verge i 1615.Hans Skarning flyttet senere til Rånås i Nes, men bygdebøkene for Nes gir få opplysninger om ham. Er det noen som kjenner til Hans Skarning/Rånås, hans ekteskap og familieforhold? Og for den saks skyld også Per I. Skjea i Sørum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei StenSiden du nevner bygdeboka, går jeg ut i fra at du kjenner farsnavnet til Hans - Grimsson - som også er gjengitt i gårdshistorien for Rånås.Bortsett fra det som står der, har jeg ingen andre tillegg akkurat nå, bortsett fra at Hans hadde nok en sønn, Per, som ble stevnet sammen med brødrene Mikkel og Amund i 1663 (NR sorenskriveri, tb 1, fol. 40b) for at de hadde skremt Dorte på Simarud i Sørum.Skal sjekke om jeg har noe annet om Hans...Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Hei, Torkel. Jeg er takknemlig for alle opplysninger - Øvre Romerike er ikke helt mitt naturlige nedslagsområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei igjenJeg har sendt deg på mail en jordegodsoversikt over godset til disse bøndene i perioden 1615-1644.Ellers har jeg ikke stort mer som kan være til hjelp akkurat nå.T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.