Gå til innhold
Arkivverket

[#22190] Skifte Børnesvåg Sund


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 5. juni 1824 og omtaler enkemannen Johannes Johannesen, samt barna Niels J., 9 år, formynder Niels Olsen Børnæs, Joseph J., 3 år, formynder lensmann Børnæs, Kari J., 7 år, formynder Haagne Nielsen Domedal, og Malene J., 6 år, formynder Johannes Olsen Sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

God morgen Yngve. Ja det er ikkje alle som tar seg fri lørdagen. Takk for svaret, det vart blinkskudd.mvh Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Oddvar! Er dette samme Johannes som gifter seg opp igjen med Brithe Knudsdtr. Byrkje 1826 i Sund? Har du mer om hans opphav?Kan det være ham som gifter seg her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Når det gjelder dei du har lagt i linken, så kan eg ikkje svare på om dette er samme Johannes som gifter seg med med Malene, tidspunktet kan passe, men eg finner ingen tilhørlighet til de gardene som er nevnt.Eg begynner å danne meg ett bilde, men det er mykje som er usikkert enda. Eg trur, men eg må sjekke dette nærmere, at Johannes Johannesen gift med Malene Nilsdatter kan være en sønn av Johannes Josefsen Glesnes [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11245&variabel=0&postnr=599&fulle=true&spraak=n>Lenke Barna til Johannes og Malene har fortreffelig mange like namn med barna som er nevnt som barn til Johannes Josefsen fra Glesnes. Johannes Johannesen Sund/Børnesvåg trur eg er identisk med enkemann Johannes Johannesen som gifter seg med Mari Johnsdatter i 1824. Utifra alder ved giftermål skulle denne Johannes være født ca 1791, men finner ingen i Sund på det tidspunkt som passer.Når det gjelder Johannes Johannesen som gifter seg med Brithe Knudsdatter Byrkje, så er nok han identisk med han som vi finner i 1801 på Sund, altså er dette ikkje samme mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Mot all formodning at disse du linker til Heidi, skulle være riktige personer. Så sikter vi mot garden Høysæter og der bur ein god del personer med navnet Hogne og Thorbjørn. Foreldre til Malene har vi vert inne på før, kanskje vår venninne Kjellaug har noen koblinger. LenkeHar ikkje greidd å koble Johannes til noen på garden Bjørndalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ytterligere ein kommentar. Legg merke til Kjellaug sitt innlegg 2 Pkt 5. Anna Hognesdtr Høysæter f. 1686. Det er ivertfall en kobling til garden Høyseter og denne slekta på Dommedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei!På Johannes Josefsen Glæsnes og Christi Nilsdtr. Toftatre (gift 1789) har jeg følgende barn: Ragnhilde 1789, Ole 1792, Joseph 1795, Kari 1798, Kari 1802 og Malene 1805. Men ellers er jeg enig i navnelikheten! Kanskje hvis vi finner hvor foreldrene til Christi Nilsdtr. Toftatre (Nils Nilsen og Maren Olsdtr) er fra, får vi mer kjøtt på beinet? De hadde vel også Ole Nilsen Vardøy f. 1754.Stemmer det med 1791 på Johannes Johannesen, så har vi bl.a. følgende: En døpt i Askøy 6.2.1791 (foreldre Johannes Larsen og Marthe Johannesdtr.), en i Lindås 3.9.1791 (Joen Larsen Syslak). Og fire i Os: 02.1.1791 (Johannes Ytresamnøen og Martha Svendsdtr.), 11.6.1791 (Johannes Tveteraas og Anna Thomasdtr.), 7.8.1791 (Johannes Johannesen og Lisbeth Monsdtr.) og 9.10.1791 (Johannes Christophersen og Martha Johannisdtr.).Marie Jonsdatter er vel døpt fra Fantoft 18.12.1791 (Jon Johannesen d. 1807 og Maria Olsdtr - innflyttere til Fana).Jeg kan kikke litt mer på dette seinere i dag. Tror jeg rekker det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg er styrket i troen på at ekteparet Johannes og Malene gift i Fana 1814 er de riktige. Spesielt fordi de to eldste barna nevnt i skiftet, Nils J. og Kari J., er døpt 2.10.1814 og 20.8.1815, nettopp i Fana. Men vi får se hva oppslaget jeg har etterlyst på vigde i Fana her på arkivforum avslører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Støtter deg i dette Heidi, venter på svar på ett annet skifte som kanskje gir oss svaret på hvem som er foreldre til Johannes Johannesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Skal prøve meg på en oppsummering av ekteskapene til Johannes Johannesen Bjørndalen gift med Magdeli Nilsdatter Høyseter og enkemann Johannes Johannesen Børnesvåg gift med Mari Jonsdatter Tisstad (skal trulig være Titlestad).Uten å kunne føre klare beviser, så er det mye som taler for at Johannes Johannesen Bjørndalen gift med Magdeli Nilsdatter Høyseter er sønn til Johannes Johannesen og Karen Nilsdatter omtalt i sak 22227, da døpt i 1793. Lenke Magdalie Nilsdatter Høyseter er nok datter til Nils Hognesen Dommedal og ho oppholder seg da trulig på garden til si eiga slekt på Høyseter. Ho er født i Os i 1785, viser her til tidligere innlegg i sak 18726. Foreldre var da enda ikkje flytta til Dommedal. Det kan også kommenteres at sønnen til Magdeli og Johannes, som hette Josef også vart lærer, slik far til Karen Nilsdatter var. Det gjenstår likevel å sjekke om kirkebok for Fana forteller alder og eventuelt navn på foreldre til de som blir gift.Har nå sjekket kirkebok og klokkerbok i Sund vedrørende giftermål mellom enkemann Johannes Johannesen Børnesvåg og Mari Jonsdatter Tisstad i 1824. Ingen av bøkene nevner foreldrene til de to. Alder på Johannes er slik eg tyder det i den ene boken 34 år (mulig at det kan stå 31, vanskelig å tyde) i den andre 33 år. Alder på Mari er 34 år i den ene og 33 i den andre. Alder på Johannes avviker mao. 2 år i forhold til dåp på sønnen til Karen Nilsdatter, men dette har hendt før. Mari Johnsdatter Tisstad er med bakgrunn i alder og farens lite brukte fornavn kun passende med Marie Johnsdatter født på Fantoft, som Heidi nevner.Det er vert å merke seg at fadder til John Johannesen Børnesvåg, første sønn til Johannes og Mari, er Magdeli Nilsdatter sin bror Haagne Nilsen Dommedal. Det er og vert å merke seg at en annen sønn Ole Johannesen gifter seg med Brithe Hansdatter Steinsland, hennes søster Eli Hansdatter er gift med Ole Endresen Glesnes, som igjen gifter seg oppatt med Brithe Haagnesdatter Dommedal, datter av Haagne Nilsen Dommedal. Det kan jo sjølsagt være en tilfeldighet men eg trur det ikkje. Johannes og Mari bur ei lita stund på garden Litle Sangolt, derav finner vi at sønnen Josef også kaller seg Sangolt, da han flytter til Austevoll.Det var en vanskelig nøtt å løse, men ett strålende teamwork, takk for alle innlegg. Har dere noe annet å tilføye så kom med det.mvh Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.