Gå til innhold
Arkivverket

[#22191] Paul Henningsen Meier f.ca 1770? Norderhov,Ringerike


Gjest Liv Hauge
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Hauge

Er på jakt etter mulig slekt på Ringerike.Forsøker å finne opplysninger om Paul Henningsen Meier f. ca 1770,fikk bl.a.datter Rønnauv Paulsdatter f.Norderhov ca.1823? Er det noen som vet hvem Paul var,hans foreldre,hvor han kom fra,eller etterkommere,ville jeg satt stor pris på å få svar på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Jeg har litt dårlig tid akkurat nå, men Paul Henning Meier var født 13.4.1773 på Kongsberg, der faren var myntmester og fra Tyskland, derav Meiernavnet har noen skerev. Derimot så har Elling Bjørke skrevet om Paul Meier antagelig var fra Bærum , og formodentlig sønn av en funkssjonær ved Bærums Verk.Paul Meier kom til Lunder som kontorist ved Sognedalens Jernverk. Det var Bærums Verk som eide dette Jernverket.Les ellers om dette i Hringariki nr. 2 , desember 2001.mvh TormodDet var Bærums Verk som eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hauge

Hei, og takk for innlegget.Har vel vært litt for rask med å innlemme Paul Henningsen Meier i slekta,eller dvs.mye står helt åpent. Det jeg er rimelig sikker på er at oldemor het Maren Elise Bjørnsdatter f.1868 Norderhov.Hun skal ha vært datter av Rønnaug Paulsdatter og Bjørn Nilsen.Men det finst flere aktuelle fedre for Rønnaug.Paul Henning Meier er bare en teori,ettersom jeg fant at han hadde en datter ved navn Rønnaug. Dersom noen har andre ,eller bedre forslag vil jeg gjerne høre! mvh.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

hei.Din Rønnaug var datter til Paul Henningsen Meier. Hun ble født 26.10.1824.Dette var Meier's annet ekteskap som ble inngått 23.7.1813 med Helga Syversdatter Haukedalen (1797 - 1877. Hun finnes under Modalen i 1801, 6 år gammel..Med Helga fikkk Meier 6 barn , hvorav Rønnaug var nr. 4., og hun giftet seg med Bjørn Nilssen , Bråten. De var selveiere på Braaten - et Haukedalsbruk i 1865.Lykke til videre!!mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Når det gjelder Maren Elise så var hun født 13.5.1868 og giftet seg med Peter Andreasssen Drolshamar/Torgersbråten født 1868. Han kjøpte plassen Veme i 1907.Jeg kjenner til 8 barn.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hauge

Helt fantastisk hvor rask og god hjelp en får på disse sidene,tusen takk!Nå har en del av brikkene falt på plass.Hvor får du all denne informasjonen fra på så kort tid? Du skulle vel ikke tilfeldigvis sitte inne med mer informasjon om denne slekten vel?Iså fall er jeg interessert i å få vite mest mulig!!! Mvh. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei igjen. Jo, jeg kjenner endel til noen av denne familien, selv om det er fryktelig langt unna. En bror av Rønnaug Paul Paulsen , Meier født 30.5.1832 giftet seg med en Anne Andersdatter som er barnebarnet til ett par av mine tipp tipp oldefedre.Ellers så er jeg det lykkelige medlem av såvel Ringerikets Slektshistorielag og Soknedalen Slektshistorielag. Jeg skriver lykkelig fordi de er veldig flinke og jeg får alltid god hjelp. De har begge foreningene egne utgivelser av foreningsblader , noe som er meget inspirerende. En av grunnene til at jeg kjenner til Meier familien er nettopp disse foreningsbladene som har skrevet om den familien og en mengde andre.Fortsatt lykke til!!mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hauge

videre debatt om temaet avsluttes her,men fortsetter på tittelen Arnt Pettersen Torgersbraaten,Norderhov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.