Gå til innhold
Arkivverket

[#22193] Arnt Pettersen Torgersbraaten f.Norderhov


Gjest Liv Hauge
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Hauge

Forsøker meg på litt slektsforskning her.Arnt var min bestefar,og bodde på Norderhov,men så vet jeg ikke så veldig mye mer,annet enn at han ble f.i1891 og døde 1936. Vet noen mer om Arnts slekt,både forgjengere og etterkommere ville jeg sette stor pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Arnt Torgersbraaten, født 07.06.1891 Oppenhaugen, døpt 26.07.1891, konf 08.10.1905 i Veme, vaksinert 17.07.1893, dagarbeider Peter Andreassen og hustru Maren Elise Bjørnsdtr. Arnt er ikke døpt i Norderhov, trolig i Lunder.28.03.1891 i Norderhov, sliberiarb Peter Andreassen b. Kihlebakken, f. Drolshammer 1868, konf 1883 i Norderhov, far skomager Andreas Pedersen, Maren Elise Bjørnsdtr, f. Haukedal 1868, konf 1883 i Lunder, far hmd Bjørn Nilsen30.10.1868 i Norderhov ungk hmdsøn Andreas Pedersen Sæter-eje 22 og pige Elise Thorsdtr Haugen på Tveten 23, fedre: Peder Eriksen Sæter-eje og gmd Thore Helgesen Sørsdal, forlovere: skolelærer Lars Andersen og Erik Pedersen Sæter-ejePetter, født 12.04.1868 Sæter-eie, døpt 30.10.1868 i Norderhov, skomaker Andreas Pedersen og hustru Elise ThoresdtrMaren Elise, f. 13.05.1868 Haukedals-eie, døpt 26.12.1868 i Lunder, hmd Bjørn Nilsen og hustru Rønnaug Paulsdtrmvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Hei! Har du sjekket i boka Ringeriske slekter 3, Nordrehov? Kanskje det står noe der. Har lånt bort min, så jeg får desverre ikke sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hauge

Tusen hjertelig takk for hjelpa! Dette stemmer bra med den teorien jeg har jobba ut fra,men hvem var Rønnaug PAULSDATTER tru? Har noen et forslag mottas det med takk! Mvh. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hvorfor har du to temaer gående om den samme slekten? Det blir mye dobbeltarbeid hvis du ikke opplyser om det.Bjørn Nilsen og Rønnaug Paulsdatter giftet seg 10. nov. 1844 i Norderhov. Han var 27 år, far Niels Ellefsen, hun var 21 år, far Poul Meier.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hauge

Laila. Du har helt rett,men hvodan kan jeg 'stryke' et av de? Er ikke så trena i dette her,var usikker på om personene jeg søkte var i slekt,og la derfor inn to etterlysninger, hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Du kan f. eks. skrive at du avslutter det ene temaet, og at videre diskusjon fortsetter i det andre, eller du kan opplyse på begge steder om at om at 'diskusjon om dette temaet foregår også i tema nr. xxxx.'Hilsen Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Hei! Kjenner en familie med det etternavnet i område. Skal høre neste gang jeg ser dem om de er etterkommere. Vet de har forsket litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hauge

Hei Lene,det hadde vært fint,takk skal du ha! Er det noen som vet noe om en Eric Christensen? I følge mine ubekreftede opplysinger skal han være en av Arnt Pettersens tippoldefedre,født ca. 1773 Qvernbergsund,Norderhov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hauge

er også på leiting etter en annen i Arnts aner, nemlig Paul Henningsen Mejer/Meyers f.ca 1770,trolig fra Kongsberg. Finnest det noen der ute som har forsket på slekten Meyer,Kongsberg(myntmestere?).Er det mulig at de kom fra Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ifl. Familysearch VRI er en Poul Henning Henningsen Meyer født på Kongsberg 16. mars 1773 og døpt 13. april. Far: Henning Christopher Meyer.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Stadig ifl. Familysearch VRI:Henning Christopher Meyer giftet seg med Anne Christine Römcke 3. nov. 1772 i Kongsberg.Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hauge

Hei Laila,takk for svar! Har søkt på fam.searc. etter Paul Henningsen Meyer,og finner kun at han er f.ca 1771 Lunder g. første gang m.Rønnauv Torbjørnsdatter, og andre gang m.Helga Syversd.Men derimot finner jeg en Paul Henning Meyer f. ca.1695,d.1772,m.far Henning Kristoffersen Meyer.Er det denne siste her du nevner i innlegget? Jeg klarer desverre ikke å finne far/foreldre til den Paul jeg skriver om først her,og som sansynligvis er den personen jeg er ute etter. mvh. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hauge

Hei igjen,Laila! Jo,jeg fant de du henviser til i innlegga dine.Men jeg kan ikke finne at Anne Christine og Henning Christoffersen Meyer har en sønn ved navn Paul Henningsen Meyer? Har du forslag til hvordan jeg kan finne ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Hei! Familien jeg nevnte er i slekt. Thorvald(bror til Petter som er far til Arnt) er bestefaren til denne mannen og hans kone er i slekt med Elise Thorsdatter. Ønsker du å komme i kontakt med dem kan du sende meg adr, tlf, eventuelt mail adr, så kan jeg formidle det. lene_jansen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei, her har det vært tordenvær!Jeg må jo innrømme at jeg regnet med at den Henning Christopher Meyer som giftet seg i 1772 i Kongsberg er far til Henning Christopher Meyers sønn Poul Henning, født i 1773 i Kongsberg. Morens navn er tydeligvis ikke nevnt ved dåpen.(Jeg søkte på Poul Meier, Birth, Norway, All Resources)Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hauge

Her kommer et nytt spørsmål! Har jobba meg bakover,men stopper opp ved ei dame kalt Anne Christina Romcke/Rømche? I følge fam.search g.1772 m. Henning Christoffer Meyer,Kongsberg,som også står oppført som far til Poul Henningsen Meyer f.1773,Kongsberg.Her står ingen oppført som mor! Har forsøkt å søke på Anne Christine flere steder,også 1801-tellingen.Fant ingen av dem,kan de være døde begge to? Har noen tips om hvordan komme videre,og hvordan finne ut hvem Anne Christine var og hennes foreldre? Kan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Rune Meier

Jeg sitter og lager Meier-familiens slektstre, hvori alle disse personene finnes. Den første av dem, Henning Christopher Meyer, var født i 1655 i Tyskland (har byen en plass også) og kom til Norge som den første myntmesteren på den kongelige mynt på Kongsberg. Jeg sliter med å finne riktig kone - men han giftet seg gang 2 med Euprosyre Hassius(!) og de fikk trolig ikke barn evt. fikk de sønnen Hei(n)rich Sigismund, født ca. 1700. Den første kona fikk muligens 3 barn, kanskje 4. Hun har jeg informasjon om at er gravlagt 25. januar 1700 (1699?), men vet ikke noe mere.Så her trenger jeg både hjelp, men kan sikkert bidra til dere andre som leter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hauge

Hei Rune,flott at du bidrar med nye opplysninger! Vet du noe om hvem moren til Poul Henningsen Meyer var,og eventuellt om Poul hadde søsken?Alle opplysninger er av interesse!! hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.