Gå til innhold
Arkivverket

[#22200] Døde i Voss


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Min forfar Ole Aslagsen Eimstad er 69 år gammel i FT 1865 for Voss.Lenke Han er ikke lenger med i 1875-tellingen; når døde han?Jeg fikk opplyst i Brukerforumet at han giftet seg 2. gang i 1854. Er det også mulig å få vite når hans 1. kone Marita Brynnildsdatter Løne døde?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ifølge kirkeboken var det 28. juni 1855 enkemannen Ole Aslaksen Eimstad, 57 år gammel, giftet seg igjen. Det er vist til skifteattest datert 21. juni 1855. Jeg har bladd bakover noen år i kirkeboken, men dessverre ikke funnet Marita Brynnildsdatter,Ole Aslaksen Eimstad døde ifølge kirkeboken 18. mai 1872, 75 år gammel, og ble gravlagt 24. mai 1872.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Tusen takk for svar.Ole Aslaksen flyttet med familien sin til Askøy i 1838.LenkeDa er det vel mulig at Marita Brynnildsdatter døde før Aslak kom tilbake til Voss.Er det nok mulig å få opplyst hva som står i skiftet etter Aslak om arvinger hans?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hvis det finnes ingen skifte etter Aslak, er jeg interessert i opplysninger fra skifteattestet fra 21. juni 1855.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Beklager forvekslingen; jeg er selvsagt interessert i opplysninger fra skiftet etter Ole Aslaksen (ikke Aslak) eller Marita Brynildsdatter (21. juni 1855).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi finner dessverre ikke registrert dødsfallet til Marita Brynildsdatter i Askøy heller. Det er holdt registrering i boet etter Ole Aslaksen Eimstad 13. mars 1873. Der nevnes barna Aslak i Bergen, Brynild i Bergen, Knud og Niels var i Amerika, og datteren Eli var gift med Tønnes Fladebø, og bosatt i Amerika.Det var ikke nok i boet til å gjennomføre skiftet, som ble overlatt enken. Hun oppgav at hun 'vil indgaa nyt ægteskab'. Hun viste også til en ektepakt datert 6. juli 1854.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ørjan  Larsen

Hei. Ser at dere diskuterer navnet Eimstad. Jeg har en i min slekt med det navnet. Dordi Oddmundsdatter Eimstad, men jeg har ikke fødselsår på henne. Gift 1731 med Steffa Jonson Gjøastein, f. 1703,Voss død 1772. Er det noen av dere som har vært borti Dordi noe sted? Hun kan ha vært taus på Eimstad, men da er det vel rart at hun tok Eimstad-navnet?Håper på svar. Mvh Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Under Døpte på Voss 1732-1767 ser jeg at Stephan Gjøestein fikk en datter Dynot i 1736 og en datter Britha i 1739. Morsnavn er ikke oppgitt. Du kan lage et tema her i Arkivforumet for å spørre om faddere ved dåpen. Kanskje noen slektninger til Dorthe Oddmundsdatter / Aamundsdatter er nevnt i kirkeboken. Mvh. Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.