Gå til innhold
Arkivverket

[#22212] Holmstad på Eidsfjord i Hadsel kommune


Gjest Gry Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Jeg prøver igjen.Er det noen som kjenner til hvem Anna Birgitte Larsdatter var, som bodde på Holmstad i Eidsfjord i 1874?Om hun ble født på Holmstad vet jeg ikke, men i notatene fra kirkeboka, dåp for hennes sønn Mathias Leonard Andersen 4 / 3 - 1874 står det at hun bor på Holmstad.Det står også at hun giftet seg med barnefaren 21 eller 31 oktober, altså en god stund etter at Mathias ble født.I 1881 gifter Anders Fredrik Mathisen seg på nytt i Tärna, Wilhelmina, muligens er Anna Birgitte død da.Mathias Leonard vokser opp hos Erik Ingebrigtsen, født i Lesja S. Prgj. Gudbrandsdalen og Ingeborg Olsdatter, født på Ytterøens S. Prgj. De bodde på plassen Sildgarnberget i Eidsfjord under tellingen i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Du bør komme i kontakt med noen som har kirkebok for Hadsel for 1874-75 tilgjengelig, og sjekke om Anna kan være død. Finner henne ikke in ft. 1875 hverken i Vesterålen, Lofoten eller Ofoten. Eller kanskje hun er i Sverige da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Det er ikke uasannsynlig at ho er i Sverige under folketellinga, men hun giftet seg i Eidsfjord. Har kopi av innføringa i kirkeboka fra Mathias sin dåp. Der står det at hun giftet seg 21 eller 31 oktober 1874.Jeg skal bestille microfilmene fra Hadsel. Men det er jo ikke sikkert hun var fra Eidsfjord. Kan hende var hun på Holmstad som tjenestejente.Det er første sønnen til Anne Birgitte. Det var jo vanlig å kalle opp sønnen etter faren sin. Og navnet Mathias er etter faren hans, men Leonard tenker jeg er etter hennes fars fornavn, derfor syns jeg det er rart hun heter Larsdatter, hvis ikke faren heter Lars Leonhard, er det en mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.