Gå til innhold
Arkivverket

[#22216] Cathrine Eriksdatter Dohn f.1703 i Molde eller Trondheim


Gjest Anne Ørvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Ørvig

FamilySearch gir følgende opplysninger om Cathrine Eriksdatter Dohn: født 1703 i Molde eller Trondheim. Hun var datter av Erik Olsen Dohn. Cathrine giftet seg med Svend Svendsen Wærner (Werner) f.1693, d. 18.05.1759 i Molde. (se også temanr. 22097).Håper det er noen som kan bekrefte disse opplysningene, eventuelt komme med tilleggsinformasjon?Jeg lurer dessuten på hvor/hva etternavnet Dohn kommer fra/betyr. Ser i 1801-tellingen at det bare er en person (i Arendal) som har dette etternavnet. Det er imidlertid flere i denne tellingen med etternavnet Dons. Kan Dohn være en variant av navnet Dons?Vennlig hilsen Anne Ørvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Bare et par spekulasjoner rundt navnet 'Dohn'. Kan det tenkes at det egentlig skal være 'Dorn'?Ettersom denne Cathrine hadde eller fikk en tilknytning til Molde, er det muligens av betydning at Møller på Moldegård i 1801 hadde en husholderske som het 'Jacobine Doreen' ( Lenke ). Etternavnet her kan jo godt være feilskrift for Dorn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Ja, jeg tror nok også at det er store muligheter for feilskrift av etternavnet her. Jacobine kan vel kanskje være et familiemedlem, men jeg begynner faktisk å lure på om hennes etternavn, Doreen, egentlig er et fornavn.Har ellers søkt litt på de andre tellingene og finner ingen med etternavnet Dohn. Navnet Dorn finner jeg bare i 1900-tellingen, Bergen (en familie der husfar er født i Wien).Håper fortsatt på hjelp både angående Cathrine og etternavnet hennes. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Hushalderska på Moldegård 1801, Jacobine Caroline Doran, var fødd i Ålesund 1776. Foreldra var Johan Jørgen Doran (c1745-93), kremmar i Korsen, og Karen Jacobsdt Wind (1743-1808). Johan Jørgen Doran var son av James Doran, kjøpmann i Kristiansund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Takk! Ettersom etternavnene Doran og Dohn er såpass ulike så må en vel regne med at der ikke er noen 'forbindelseslinjer' her???Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.